مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
محمد ریحانی؛ شهرام عبدی؛ صلاح دستوم؛ زهره خسروی پور
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی دانشگاهی و در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه بجنورد بود. نمونه آماری در بخش کیفی 15 نفر ازافراد جامعه آماری و دربخش کمی شامل 50 نفر ازکارکنان بود. روش نمونه گیری دربخش کیفی هدفمند و برمبنای تخصص، تجربه و آگاهی نسبت به ورزش کارکنان و دربخش کمی بهصورت تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها نیز از دوروش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده و پرسشنامه محقق ساخته و برای بدست آوردن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و همچنین اولویتبندی استراتژیهای تدوین شده از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی مدل SWOT-ANP استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد، ورزش قهرمانی کارکنان دارای 5 قوت، 7 ضعف، 5 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 10 راهبرد؛ و ورزش همگانی کارکنان دارای 7 قوت، 7 ضعف، 6 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 11 راهبرد است.نتیجهگیری: مهمترین استراتژی بهدست آمده در بخش توسعه ورزش قهرمانی کارکنان دانشگاه بجنورد، افزایش اعتبارات ورزش قهرمانی و استفاده از مربیان و کادر فنی حرفهای در تیمهای ورزشی کارکنان دانشگاه؛ و در بخش توسعه ورزش همگانی، توسعه فرهنگ ورزش و پرداختن به فعالیتهای ورزشی در بین کارکنان توسط برنامه های نوآورانه، جذاب و بدیع می باشد.
شهرام عبدی؛ مصطفی زنگی آبادی؛ مهدی طالب پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از جامعه محدود و در سطح خطای 5 درصد 200 نفر محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و جهت تحلیل استنباطی دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه و پردازش متغیرها از نرمافزار R نسخه 2-1-3 وEVIEWS نسخه 8، استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج ضرایب مدل رگرسیون پژوهش، یافتهها بیانگر آن بود که عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل، بر قیمت بازیکنان به عنوان سرمایه انسانی باشگاهها تاثیر دارد و سایر عوامل از قبیل پست بازی، جوایز و افتخارات فردی و تیمی، وضعیت پا، قد، نسبت گل و دقایق بازی در تعیین قیمت بازیکنان اثر معناداری نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت جهت ارزشگذاری بازیکنان فوتبال و قیمتگذاری آنها توسط باشگاهها در زمان ثبت قرارداد باید به عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل توجه ویژهای شود.