مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
علی محسنی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان؛ طاهر افشارنژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به تعداد 193 نفر بود؛ به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید؛ برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا (1998) و ظرفیت تغییر سازمانی جاج(2005) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک (81/0=α) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (87/0=α) به دست آمد. برای روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای برازش مدل پیشنهادی نیز از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی 313/0 بود که مقدار آماره t به دست آمده (906/2) میباشد؛ این بدان معنی است که متغیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی در سطوح مختلف سازمان پیشنهاد می شود، دورههای برای افزایش آگاهی مدیران از اثرات تفکرات استراتژیک برگزار شود تا با شناخت بهتر مولفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با ظرفیت تغییر سازمان تصممیات بهتری در مقابل تغییرات محیطی بگیرندواژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت، مدیران ورزشی، تغییرات سازمانی، ساختار سازمانی
حسین زارعیان؛ مهرعلی باران چشمه؛ محمود فاضل بخششی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت، اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل مدیران تربیت بدنی سازمانهای نیروهای مسلح به تعداد (560=N) نفر بوده که با توجه به جدول مورگان تعداد (234=n) نفر و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت، اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل مدیران تربیت بدنی سازمانهای نیروهای مسلح به تعداد (560=N) نفر بوده که با توجه به جدول مورگان تعداد (234=n) نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق آزمون لاوشه (84/0=CVR) و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ (83/0= α) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که منشور اخلاقی در قالب 6 عامل رفتار مبتنی بر قانون محوری، کار گروهی، صداقت گفتاری و عدالترفتاری، مسئولیت مالی، رفتار حرفهای و وظیفه شناسی قابل برازش و تبیین میباشد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم منشور اخلاقی مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح، دارای رابطه مثبت و معنی داری بالاتر از سطح (96/1T-value=) بودند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح با توجه به شاخصهای اخلاقی تدوین شده، در برخورد و رفتار حرفهای با زیردستان و ارباب رجوعهای سازمان ورزشی مربوطه کوشا باشند.