آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فاطمه ربیعی؛ محمد صادق افروزه؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول ...
بیشتر
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول مورگان 312 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار PLS3 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای نوستالژی هیتای چو (2014)، تعلقاجتماعی بیدل و محمودزاده (2011) و رفاهذهنی برهانی و هادیزادهمقدم (2015) بود که روایی همگرا و واگرای آن توسط نرمافزار تایید شد؛ همچنین پایایی ترکیبی آن مورد تایید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین نوستالژی با تعلق اجتماعی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 543/9؛ ضریب مسیر 572/0 وجود دارد. رابطه معنیداری نیز بین نوستالژی با رفاهذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 558/5، ضریب مسیر 386/0 بدست آمد. رابطه تعلق اجتماعی با رفاه ذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 843/5، ضریب مسیر برابر 386/0 تائید شد. همچنین تعلق اجتماعی میانجی مناسبی در رابطه نوستالژی با رفاهذهنی میباشد.نتیجهگیری: رضایت کلی داوطلبان تأثیر مثبتی بر قصد داوطلبانه آینده، انتشار کلمات مثبت در مورد داوطلبی رویدادهای ورزشی به دیگران دارد. در نتیجه، پیشنهاد میگردد مدیران رویدادهای ورزشی یک محیط کاری بهینه طراحی کنند که بتواند نیازهای روانی داوطلبان را برآورده کند و شیوههای مدیریت داوطلبانه را برای افزایش پایداری رویدادهای بزرگ بهبود بخشد.
محمد حسین قربانی؛ فاطمه معظمی گودرزی؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و داوران مطلع در 15 فدراسیون ورزشی منتخب میباشد. با استفاده از روش سرشماری، نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای برندسازی کارفرمایی برتون، اوینگ و هاه (2005)، عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) و عملکرد فردی پترسون (1992) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در راستای آزمون فرضیهها و مدلسازی از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار pls و spss مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت، برند-سازی کارفرمایی، سهم قابل توجهی در تبیین عملکرد سازمانی (70/0=β، 03/8=t) و عملکرد فردی (92/0=β، 47/10=t) و همچنین عملکرد فردی اثر معنی داری بر عملکرد سازمانی (94/0=β، 22/10=t) دارا است. همچنین مدل اثر برندسازی کارفرمایی بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران دارای برازش میباشد.نتیجه گیری: طبق یافتههای پژوهش، پیادهسازی برند کارفرما در فدراسیونهای ورزشی موجب افزایش عملکرد و کارایی آنها میشود و مدیران و سیاستگذاران فدراسیونهای ورزشی میتوانند از برندسازی به عنوان اهرمی جهت توسعه عملکرد بهره گیرند.کلید واژهها: برندسازی کارفرمایی، عملکرد سازمانی، عملکرد فردی، فدراسیونهای ورزشی ایران.