مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
مهرداد دهقان؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای مجمع عمومی کمیته ملّی اُلمپیک ایران تشکیل دادند.همچنین تعیین حجم نمونه بصورت تمام شمار صورت پذیرفت. از این رو تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش استراتژیک مَککوبی (2004) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن (2001)، به همراه پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار در پژوهش یو و همکاران (2017) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها با نظر خواهی از 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت بررسی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.دادهها بااستفاده از روش حداقل مربعات جزئی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش تاثیر مستقیم و مثبت هوش استراتژیک بر عملکردسازمانی و مزیت رقابتی پایدار و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت مزیت رقابتی پایدار بر عملکردسازمانی را نشان داد. علاوه بر این، نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران و تصمیمگیران کمیته ملّی اُلمپیک ایران میتوانند با استفاده از ظرفیت هوش استراتژیک و ابعاد آن در سطح مجموعه، زمینه را برای ایجادحفظ مزیت رقابتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی فراهم نمایند
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
زهرا رفیعی؛ نجف آقایی؛ زهرا هژبرنیا؛ شهرام علم
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران می باشد . روش شناسی: این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافته های برخاسته از داده های کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارائه شده،استفاده شود. جهت نمونه گیری برای انجام ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران می باشد . روش شناسی: این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافته های برخاسته از داده های کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارائه شده،استفاده شود. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه های عمیق از روش نمونه گیری هدفمند وتکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است. درمجموع 13 مصاحبه باخبرگان ومتخصصان انجام شد وتاجایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری وکفایت رسید. داده ها در بخش کیفی از طریق مطالعه ی کتابخانه ای و مصاحبه های کیفی جمع آوری و به روش کد باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرارگرفته است و سپس در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامه به تعداد 40 نفر از متخصصین و نخبگان ورزشی از روش تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد استفاده شده است. یافتهها: نتایج بدست آمده به ترتیب اولویت بندی مؤلفه ها عبارتند از ویژگی های جنسیتی، اجتماعی وفرهنگی،روانشناختی،سازمانی و مدیریتی،تفاوت های شخصیتی، فردی و خانوادگی، اخلاقی و حقوقی می باشد که بر همین اساس الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران تدوین شد. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود سازمان های ورزشی به منظور استفاده از همه ی ظرفیت های زنان در مدیریت فوقانی آن سازمان ها ،نتایج این تحقیق را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهند تا بتوانند کارکردهای خود را ارتقاء دهند