سجاد غلامی ترکسلویه؛ بهرام یوسفی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه 28سوالی عوامل درونی که شامل مولفه های عزتنفس چانگ و همکاران(2018)(پنج سوال)، تحملابهام هازن و همکاران(2012)(چهار سوال)، منبعکنترل کساوایف و همکاران(2017)(هفت سوال) و خودنمودگری هارت و همکارن(2017)(دوازده سوال)، پرسش نامه 12سوالی عوامل بیرونی جنیاواتی فوگل(1994) شامل چهار مولفه سیاستها و رویههای دولتی(سه سوال)، شرایط اقتصادی–اجتماعی(سه سوال)، مساعدتهای مالی(سه سوال)، مساعدتهای غیرمالی(سه سوال) و پرسشنامه 10 سوالی خودسودمندیکاریابی صالحی(1384) بود. مقیاس پرسشنامهها پنجارزشی لیکرت بود. جهت روایی ترجمه از روش روایی ترجمه پیشرو – پسرو استفاده شد. روایی صوری و محتوایی به تأیید شانزده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. همچنین مقدار پایایی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پیالاس و اسپیاساس انجام شد.یافته: نتایج نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازه خودسودمندیکاریابی 755/0 میباشد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید میکند. همچنین عوامل درونی با ضریب اثر 489/0 و عوامل بیرونی با ضریب اثر 417/0 بر روی خودسودمندیکاریابی فارغالتحصیلان رشته علوم ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: دستآورد این پژوهش برای متولیان ورزش کشور شامل ارائه اهم فاکتورهای حمایت اقتصادی و اجتماعی، ضرورت تدوین سیاستهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی افراد در جهت اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است.
حسن فتحی؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد شایعهسازمانی مقیمی و غفاری (1395)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (POSQ) ایزانبرگر و همکاران (1990)، پرسشنامه بیتفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1389) و پرسشنامه محقق ساخته تبعیض سازمانی استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین برای تعیین روابط خطی بین متغیرها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد شایعهسازمانی با ضریب مسیر 45/0pc= بر حمایت سازمانی ادراک شده، با ضریب مسیر 59/0pc= بر تبعیض سازمانی و در نهایت با ضریب مسیر 43/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی دارای اثر مستقیم است. همچنین حمایت سازمانی ادارک شده با ضریب مسیر 39/0- pc= و تبعیض سازمانی 61/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی اثرگذار هستند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق موید این امر هستند که بیتفاوتی سازمانی خود به خود شکل نمی گیرد، بلکه تابعی از متغیرهایی است که جهت بررسی و رفع آن باید اثرات آنها را نیز مد نظر قرار داد؛ بنابراین جامع نگری و سیستمی عمل کردن برای کاهش بیتفاوتی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش لازم است. در راستای این امر باید حمایت سازمانی را افزایش داده، تبعیض سازمانی را کاهش داده و شایعهسازمانی را مدیریت کرد.
محمود رئوف؛ سعید صادقی بروجردی؛ بهرام یوسفی
چکیده
چکیده هدف: هدف این تحقیق بررسی اثر مداخله ای کارگاه انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی است که از طریق آزمون و آزمون مجدد، آزمودنی ها به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم و افرادی که دارای کاهش انگیزش شغلی و افزایش تحلیل رفتگی شغلی بودند به عنوان گروه آزمایش در کارگاه انگیزش شغلی ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف این تحقیق بررسی اثر مداخله ای کارگاه انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی است که از طریق آزمون و آزمون مجدد، آزمودنی ها به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم و افرادی که دارای کاهش انگیزش شغلی و افزایش تحلیل رفتگی شغلی بودند به عنوان گروه آزمایش در کارگاه انگیزش شغلی شرکت نمودند. روش نمونه گیری هدفمند بود و در نهایت 54 نفر از افرادی که دارای انگیزش شغلی پایین و تحلیل رفتگی شغلی بالاتر از حد استاندارد بودند، انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss24 و از آزمونt همبسته جهت ارزیابی تغییرات متغیر وابسته درون گروه، t مستقل برای ارزیابی متغیر وابسته بین گـــروه ها و از تحلیل کوواریانس به منظور اثربخشی دوره ی انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد شرکت در کارگاه در افزایش انگیزش شغلی گروه تجربی موثر بود، همچنین سطح تحلیل رفتگی شغلی گروه تجربی بعد از شرکت در کارگاه انگیزش شغلی کاهش معنی داری داشت و بعد از گذشت 6 ماه از کارگاه، اثر انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار نبود. نتیجه گیری: تشکیل کارگروه های تخصصی در بررسی و ارائه راه حل جهت افزایش انگیزش شغلی و کاهش تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی از نتایج عمده این تحقیق بود. واژگان کلیدی: انگیزش شغلی، تحلیل رفتگی شغلی، معلمان تربیت بدنی
علی احمدی؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامهریزی راهبردی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی انعطافپذیری سازمانی با ارایه یک مدل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شاغل در وزارت ورزش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامهریزی راهبردی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی انعطافپذیری سازمانی با ارایه یک مدل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شاغل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی در سال 1395 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه در نظر گرفته شد. تعداد 60 پرسشنامه توزیع گردید و در مجموع 46 پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. از پرسشنامه اصلاح شده برنامهریزی راهبردی و انعطاف پذیری سازمانی یزدانپناه و سلطانی (1393) و پرسشنامه 20 سوالی اثربخشی سازمانی هسو (2002) استفاده شدکه پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزارهای spss نسخه 20 و pls نسخه 3 انجام شد. یافتهها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد برنامهریزی راهبردی بر انعطافپذیری سازمانی و انعطافپذیری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر مثبت و معنادار داشت و نقش واسطهای انعطافپذیری در ارتباط میان برنامهریزی راهبردی و اثربخشی تایید شد. همچنین از بین متغیرهای انعطافپذیری سازمانی، انعطافپذیری تکنولوژی و پژوهشی اثر معناداری بر اثربخشی سازمانی نداشتند. اما به ترتیب متغیرهای انعطافپذیری آموزشی، انعطافپذیری ساختاری و انعطافپذیری مالی بیشترین تاثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند. نتیجهگیری: توصیه می شود به منظور تقویت عوامل انعطافپذیری آموزشی، انعطافپذیری ساختاری و انعطافپذیری مالی در سازمانهای ورزشی بکار بست تا اثربخشی برنامههای راهبردی تقویت گردد.