پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
سروش آریانپور؛ محمدرضا خلیلی؛ هادی باقری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان ورزش بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها 310 نفر بهصورت ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان ورزش بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها 310 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای معنویت در کار میلیمن و همکاران (2003)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و شتیاق شغلی شاوفلی و باکر (2003) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز در قسمت توصیفی با استفاده از آمار توصیفی و در قسمت استنباطی توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، معنویت بر فضیلت شغلی و اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین فضیلت شغلی بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد. علاوه بر این فضیلت شغلی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین معنویت و اشتیاق شغلی بود.
نتیجهگیری: معنویت و فضیلت شغلی به عنوان عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان ورزش از اهمیت ویژهای برخوردارند و این دو عامل به طور مستقیم بر اشتیاق شغلی معلمان تأثیر گذارند. از این رو برای بهبود اشتیاق شغلی کارکنان، به ویژه معلمان ورزش، سازمانهای آموزشی نیازمند توجه ویژه به معنویت و فضیلت شغلی در محیط کار هستند، بنابراین باید با اتخاذ برنامههایی به افزایش شاخصهای معنویت و ارتقاء فضیلت شغلی بپردازند.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ زینب اصفهانی؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی، اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای اشتیاق کاری و هویتسازمانی نیز بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری دارند همچنین شخصیت فعال بر اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته اما نقش تعدیل گر در رابطه بین رهبری تحولآفرین با هویتسازمانی و اشتیاق کاری ندارد. علاوه بر این اشتیاق کاری نقش میانجی و هویتسازمانی عدم میانجی در رابطه بین رهبری تحولآفرین با عملکرد شغلی دارند.نتیجهگیری: مدیران سازمانی با سبک رهبری تحول آفرین میتوانند در کارکنان اشتیاق و هویت ایجاد نموده و عملکرد آنها را برای دستیابی به نتایج پیشبینیشده و قابلتوجه ترغیب کنند همچنین معلمانی که دارای شخصیت فعال هستند بیشتر تعلق به کار خود داشته و به سازمان نیز هویت میبخشند.
سعید صادقی بروجردی؛ لاله رامین؛ حمیده حسامی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل فشارزای شغلی(فردی و سازمانی) و تبیین مدل، معلمان تربیت بدنی استان کردستان بود . جامعه آماری کلیه معلمان ورزش استان کردستان(894 نفر) و با استفاده از جدول مورگان(269) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق اصلاح شده استرس شغلی اشپیل برگر بود. جهت ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل فشارزای شغلی(فردی و سازمانی) و تبیین مدل، معلمان تربیت بدنی استان کردستان بود . جامعه آماری کلیه معلمان ورزش استان کردستان(894 نفر) و با استفاده از جدول مورگان(269) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق اصلاح شده استرس شغلی اشپیل برگر بود. جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و تحلیل آن ها از آزمون های استنباطی،ضریب همبستگی پیرسون، فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی وتحلیل عاملی تأییدی و نرم افزارهایspss18 ولیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان ورزش با سابقه ی کاری کمتر،استرس بیشتری را نسبت به بقیه دریافت می کنند. زنان استرس بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند. میزان استرس درمعلمانی که تحصیلات بالاتر داشته اند بیشتر بود.سابقه کار، جنسیت و میزان تحصیلات با عوامل فشارزای شغلی سازمانی ارتباط معنی داری نداشت. مدل نهایی عوامل فشار زای شغلی (فردی و سازمانی) نشان داد که عوامل حساسیت و کیفیت کار، توسعۀ منابع، و مشارکت و همکاری به ترتیب دارای بیشترین اثر گذاری در ایجاد استرس بر معلمان ورزش هستند. بنابر این تصمیم گیران باید با مدنظر قرار دادن این نتایج سیاست هایی در جهت کاهش استرس و افزایش بهره وری معلمان ورزش اتخاذ نمایند.