حسین زارعیان؛ مهرعلی باران چشمه؛ محمود فاضل بخششی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت، اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل مدیران تربیت بدنی سازمانهای نیروهای مسلح به تعداد (560=N) نفر بوده که با توجه به جدول مورگان تعداد (234=n) نفر و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت، اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل مدیران تربیت بدنی سازمانهای نیروهای مسلح به تعداد (560=N) نفر بوده که با توجه به جدول مورگان تعداد (234=n) نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق آزمون لاوشه (84/0=CVR) و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ (83/0= α) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که منشور اخلاقی در قالب 6 عامل رفتار مبتنی بر قانون محوری، کار گروهی، صداقت گفتاری و عدالترفتاری، مسئولیت مالی، رفتار حرفهای و وظیفه شناسی قابل برازش و تبیین میباشد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم منشور اخلاقی مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح، دارای رابطه مثبت و معنی داری بالاتر از سطح (96/1T-value=) بودند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح با توجه به شاخصهای اخلاقی تدوین شده، در برخورد و رفتار حرفهای با زیردستان و ارباب رجوعهای سازمان ورزشی مربوطه کوشا باشند.
مهدی صائم؛ محمد حسین رضوانی؛ رضا شیخ
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. برای ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامه ای شامل 20 سئوال استفاده شد که 4 سئوال مرتبط با هوش راهبردی یا فراشناختی، 6 سئوال مرتبط با هوش دانشی یا شناختی، 4 سئوال مرتبط با هوش انگیزشی و 6 سئوال در رابطه با هوش رفتاری بود. در حوزه علم تصمیم گیری، هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی بر اساس تکنیک تاپسیس فازی به عنوان یکی از تکنیک های چند معیاره مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها : بر اساس نتایج تحقیق مدیران تربیت بدنی دانشگاه های فنی و حرفه ای بر اساس ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی در قالب مقیاس کلامی – فازی مورد سنجش و طبق تکنیک تاپسیس فازی مورد رتبه بندی قرار گرفتند به طوری که مدیران دانشگاه های زنجان (دخترانه)، تبریز (پسرانه) و اصفهان (پسرانه) در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت در میزان هوش فرهنگی افراد، پیشنهاد می شود که ابتدا میزان هوش فرهنگی مورد سنجش قرار گیرد تا پس از شناخت نقاط ضعف و قوت مدیران، نسبت به دوره های آموزشی متناسب اقدام شود.
مجید رجبی؛ مهرزاد حمیدی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران تربیتبدنی دانشگاهها تشکیل داد. حجم نمونه برابر با کل جامعه و بهصورت کلشمار تعیینشد ( 67 نفر ). از 3 پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (ویس و همکاران،1967)، عجینشدن با شغل (لاداهل و کجنر، 1965) و تعهد سازمانی (مودای و همکاران، 1979) استفاده شد. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجامگرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (313/0r=)، رضایت شغلی با عجینشدن با شغل (531/0r=) و تعهد سازمانی با عجینشدن با شغل (384/0r=) وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد متغیر رضایت شغلی 6/47 درصد و عجینشدن با شغل 8/26 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند. بهطور کلی، رضایت شغلی و عجینشدن با شغل پیشبینیکننده تعهد سازمانی بودند.
نتیجهگیری: دانشگاهها و اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم میتوانند بالا بودن تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران را بهعنوان یک پتانسیل در نظر بگیرند. همچنین به منظور متعهدبودن مدیران به سازمان، باید به دو متغیر رضایت شغلی و عجینشدن با شغل آنان توجه شود.