سجاد غلامی ترکسلویه؛ بهرام یوسفی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه 28سوالی عوامل درونی که شامل مولفه های عزتنفس چانگ و همکاران(2018)(پنج سوال)، تحملابهام هازن و همکاران(2012)(چهار سوال)، منبعکنترل کساوایف و همکاران(2017)(هفت سوال) و خودنمودگری هارت و همکارن(2017)(دوازده سوال)، پرسش نامه 12سوالی عوامل بیرونی جنیاواتی فوگل(1994) شامل چهار مولفه سیاستها و رویههای دولتی(سه سوال)، شرایط اقتصادی–اجتماعی(سه سوال)، مساعدتهای مالی(سه سوال)، مساعدتهای غیرمالی(سه سوال) و پرسشنامه 10 سوالی خودسودمندیکاریابی صالحی(1384) بود. مقیاس پرسشنامهها پنجارزشی لیکرت بود. جهت روایی ترجمه از روش روایی ترجمه پیشرو – پسرو استفاده شد. روایی صوری و محتوایی به تأیید شانزده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. همچنین مقدار پایایی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پیالاس و اسپیاساس انجام شد.یافته: نتایج نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازه خودسودمندیکاریابی 755/0 میباشد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید میکند. همچنین عوامل درونی با ضریب اثر 489/0 و عوامل بیرونی با ضریب اثر 417/0 بر روی خودسودمندیکاریابی فارغالتحصیلان رشته علوم ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: دستآورد این پژوهش برای متولیان ورزش کشور شامل ارائه اهم فاکتورهای حمایت اقتصادی و اجتماعی، ضرورت تدوین سیاستهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی افراد در جهت اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است.
علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد؛ حسین عیدی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت(1990)، رضایت شغلی دالت و همکاران(1966) و توسعة سازمانی فیلبین(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که بین ابعاد عزت نفس (عزتنفس -شغلی، خانوادگی و اجتماعی) با توسعة سازمانی، رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود داشت (1 0/0 p≤). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای توسعة سازمانی 51 درصد تغییرات رضایتشغلی را تبیین کرد. همچنین، مؤلفههای عزت نفس 30 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین کردند. علاوه بر این، تفاوت معناداری بین جنسیت با توسعة سازمانی، عزت نفس و رضایت شغلی وجود داشت (5 0/0 p≤). نتیجه گیری: بنابراین برای شکوفایی آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی، توجه بیشتری به ابعاد سازندة توسعة سازمانی، عزتنفس معلمان تربیت بدنی و عوامل انگیزشی آنها جهت تامین رضایت شغلی و افزایش اثربخشی سازمانی گردد