فاطمه مظلوم کسرینه؛ ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (655 معلم) بود که برحسب فرمول کوکران، 243 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (655 معلم) بود که برحسب فرمول کوکران، 243 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای مهارت مربیگری مدیران پارک و همکاران (2008)، اعتماد عاطفی مکآلیستر (1995) و رفتار جستجوی بازخورد ماس و همکاران (2003) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثری مثبت و معنیدار بر رفتار جستجوی بازخورد دارد (317/0=β، 048/4=t). دیگر یافته تحقیق نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثر معنیداری بر اعتماد عاطفی معلمان تربیتبدنی دارد (830/0=β، 568/35=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر اعتماد عاطفی بر رفتار جستجوی بازخورد، مثبت و معنیدار است (589/0=β، 889/8=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنیداری نمیباشد (018/0=β، 063/1=t).نتیجهگیری: با توجه بهنتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد مهارت مربیگری مدیران بهصورت جداگانه اثری مثبت بر رفتار جستجوی بازخورد و اعتماد عاطفی معلمان تربیتبدنی دارد؛ اما اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنیدار نمیباشد.
امیر قنبرپور نصرتی؛ ناصر بای؛ زهرا حاجی انزهایی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر است. نمونه تحقیق بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی ساده برابر با 179نفر انتخاب شد. پرسشنامه های بوت (2011)، بابین و بولز (2004) و کامان (1997) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد و برای ارزیابی مدل تحقیق و شناسایی اثر متغیرها، از مدل یابی معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که پارتی بازی بر تمایل به ترک شغل کارکنان اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین اثر پارتی بازی بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی کارکنان اثری منفی و معنادار بود. نتیجه گیری: بطور کلی نتایج تحقیق حاضر حاکی از این بود که پارتی بازی در محیط کار بواسطه تحت تأثیر قرار دادن عملکرد و رضایت شغلی کارکنان و همچنین ایجاد زمینۀ فکری برای ترک سازمان، بطور غیر مستقیم اثربخشی و بهره وری سازمان را به خطر می اندازد.
فرهاد خوشنویس؛ سید محمد کاشف؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان (1500 نفر) بود که نمونه آماری طبق جدول مورگان306 نفر تعیین شد. نمونهگیری به صورت خوشهای انجام و در نهایت307 پرسشنامه کامل، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه سرمایه روانشناختی، سبک رهبری اصیل، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی بود. آزمون فرضیهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و عملکرد شغلی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند بیش از5/62 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی کارکنان را تبیین نمایند. همچنین سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند50 درصد از کل واریانس رفتارشهروندی سازمانی کارکنان را تبیین نمایند.نتیجهگیری: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با استفاده از سبک رهبری اصیل به همراه سرمایه روانشناختی، میتوانند موجب بهبود رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان شوند. پیشنهاد میشود مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با افزایش شفافیت ارتباطی، پردازش متوازن اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی، افزایش خودآگاهی و بهبود اخلاقیات در بین کارکنان برای بهبود عملکرد کارکنان و افزایش رفتارهای فرانقشی اقدام نمایند.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و عملکرد شغلی بابین و بالس (2004) استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین پنج بعد حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد آموزش و توانمندسازی توان پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس استان گلستان با حمایت سازمانی مناسب از معلمان تربیت بدنی، به بهبود عملکرد شغلی این معلمان کمک نمایند.
رسول فرجی؛ مهدی بشیری؛ یوسف یاوری؛ حسین ابراهیمی کنگ لو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 05/0≥P تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین تعهد حرفهای کل و عملکرد شغلی وجود دارد. بین تعهد حرفهای عاطفی و هنجاری با عملکرد شغلی رابطه معنیدار اما بین تعهد حرفهای مستمر و عملکرد شغلی رابطه غیرمعنیداری مشاهده شد. بر اساس نتایج، 3/22 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را میتوان با ابعاد تعهد حرفهای پیش بینی نمود. سایر نتایج نشان داد که عملکرد شغلی با بعد روانرنجورخویی شخصیت رابطه منفی معنیدار و با ابعاد برون گرایی، گشودگی، توافقپذیری و وظیفهگرایی رابطه مثبت و معنی دار دارد. به علاوه، 1/41 درصد از تغییرات عملکرد شغلی توسط ابعاد شخصیت قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: میتوان گفت ابعاد تعهد حرفهای و همینطور صفات شخصیتی کارکنان در بهبود عملکرد شغلی آنان مؤثر است و مدیران ادارات ورزش و جوانان میتوانند، جهت کاهش جابهجایی کارکنان، افزایش رضایت شغلی و در نهایت بهبود عملکرد شغلی آنان، در برنامهریزیهای خود بهبود تعهد حرفهای کارکنان فعلی و یا جذب کارکنان با تعهد حرفهای بالاتر و یا صفات شخصیتی خاص در آینده را مد نظر قرار دهند.