مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
مهرداد دهقان؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای مجمع عمومی کمیته ملّی اُلمپیک ایران تشکیل دادند.همچنین تعیین حجم نمونه بصورت تمام شمار صورت پذیرفت. از این رو تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش استراتژیک مَککوبی (2004) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن (2001)، به همراه پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار در پژوهش یو و همکاران (2017) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها با نظر خواهی از 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت بررسی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.دادهها بااستفاده از روش حداقل مربعات جزئی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش تاثیر مستقیم و مثبت هوش استراتژیک بر عملکردسازمانی و مزیت رقابتی پایدار و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت مزیت رقابتی پایدار بر عملکردسازمانی را نشان داد. علاوه بر این، نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران و تصمیمگیران کمیته ملّی اُلمپیک ایران میتوانند با استفاده از ظرفیت هوش استراتژیک و ابعاد آن در سطح مجموعه، زمینه را برای ایجادحفظ مزیت رقابتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی فراهم نمایند
محمد حسین قربانی؛ فاطمه معظمی گودرزی؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و داوران مطلع در 15 فدراسیون ورزشی منتخب میباشد. با استفاده از روش سرشماری، نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای برندسازی کارفرمایی برتون، اوینگ و هاه (2005)، عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) و عملکرد فردی پترسون (1992) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در راستای آزمون فرضیهها و مدلسازی از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار pls و spss مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت، برند-سازی کارفرمایی، سهم قابل توجهی در تبیین عملکرد سازمانی (70/0=β، 03/8=t) و عملکرد فردی (92/0=β، 47/10=t) و همچنین عملکرد فردی اثر معنی داری بر عملکرد سازمانی (94/0=β، 22/10=t) دارا است. همچنین مدل اثر برندسازی کارفرمایی بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران دارای برازش میباشد.نتیجه گیری: طبق یافتههای پژوهش، پیادهسازی برند کارفرما در فدراسیونهای ورزشی موجب افزایش عملکرد و کارایی آنها میشود و مدیران و سیاستگذاران فدراسیونهای ورزشی میتوانند از برندسازی به عنوان اهرمی جهت توسعه عملکرد بهره گیرند.کلید واژهها: برندسازی کارفرمایی، عملکرد سازمانی، عملکرد فردی، فدراسیونهای ورزشی ایران.
آسیه مولایی زرندی؛ مریم مختاری دینانی؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل اچیو، هرسی و گلداسمیت (2013) و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون شاپیروویلک، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t تکنمونهای و رگرسون چندگانه) انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (05/0p≤). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کیفیت زندگی کاری توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را دارد. بهعلاوه، از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری نیز پرداخت منصفانه و کافی، امنیت شغلی، یکپارچگی و انسجام و توسعه قابلیتهای انسانی بیشترین توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را در کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشتند. نتیجهگیری: بر این اساس لازم است مدیران وزرات ورزش و جوانان در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری کارکنان خود به عنوان یک متغیر اثرگذار بر عملکرد سازمانی گام بردارند.