مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رحمان جوانمردی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ورزشی فدراسیون فوتبال، ادارات ورزش و جوانان، باشگاهها و آکادمیهای حرفهای و اساتید مدیریتورزشی) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با انجام 31 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات در مرحله اول بهصورت کتابخانهای به مطالعه و بررسی کتب، مقالات، اسناد و سایتهای اینترنتی پرداخته شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته برنامهریزی و با توجه به شرایط کرونایی به صورت تماس تلفنی و با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرفت. جهت سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها 245 کد اولیه شناسایی شد. بر اساس تکراری بودن بعضی از آنها و بر اساس کدگذاری باز، 120 کد مستقل اولیه ایجاد شد و 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی (عوامل فنی، آکادمیک و استعدادیابی، سازمانی و منابعانسانی) به عنوان عوامل انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در ایران شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با در نظر گرفتن عوامل متعدد مدیریتی از جمله توسعه عوامل فنی و ورزشی، نظارت بر آکادمیها و مدارس فوتبال و امر استعدادیابی، بررسی سازمانهای ورزشی مربوطه و در نهایت توانمندسازی نیروی انسانی در حیطه فوتبال و نیز یافتن عوامل کلیدی مهم و تاثیرگذار برای رویایی با چالشها و انتقال بازیکنان فوتبال جوان، بهویژه خلاهای موجود در زمینه عوامل فنی و آکادمیک، کمک شایانی تا رسیدن به مرحله حرفهای و نخبهشدن آنها کرد.
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ابراهیم قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ سارا کشکر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی و اجرائی تشکیل-دادند که به موضوع پژوهش اشرافیت کامل داشتند و روش نمونهگیری هدفمند بود. مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به إشباع نظری ادامهیافت (21 مصاحبه با 19 نفر). یافتههای پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری در سه مرحلهی باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: در مجموع 46 عامل أثرگذار علّی در قالب چهار مقولهی فرعی (مؤلفه) و در دو مقولهی کلی (مفهوم)، نیروی انسانی متخصّص و عوامل مدیریتی-تسهیلاتی شناسائیشدند. همچنین 52 عامل أثرگذار زمینهای در قالب هفت مقولهی فرعی (مؤلفه) و در سه مقولهی کلی (مفهوم)، عوامل علمی-پژوهشی، عوامل محیطی و عوامل زمینهای فردی قرارگرفتند. در نهایت در گروه عوامل مداخلهگر در مجموع 24 عامل أثرگذار در قالب 4 مقولهی مداخلهگر (فرآیند، علّی، زمینهای و راهبردها) دستهبندیشدند. نتیجهگیری: ایجاد بسترهای لازم بخصوص تقویت حوزه علمی و پژوهشی و مفهومسازی دقیق استعداد و مدیریت استعداد، توجه به سایر ویژگیهای مؤثر فردی بخصوص ارزشهای اختصاصی، شخصیت اخلاقی و سبک زندگی، آمادهنمودن شرایط مناسب در محیط فرهنگی، سیاسی، قانونی، اقتصادی، ایجاد ساختارهای مناسب و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، تأمین مالی و تسهیلاتی و بهخصوص سرمایهگذاری روی مربیان و مدیران در کنار کنترل عوامل مداخلهگر، برای مدیریت استعداد فوتبال ایران، مؤثر و ضروری میباشند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد جواد ضیااسطلخ زیر؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهر رستمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده اول بارکلای و همکاران (1996) به تعداد 10 برابر شاخصهای بُعد خانواده که دارای بیشترین شاخص در میان ابعاد مدل اندازهگیری بود، معادل حداقل 100 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق با استفاده از ابعاد اصلی مدل هنریکسن و همکاران (2010) و گوهررستمی و همکاران (2017) و گویههای آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای و میدانی طبق طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد؛ همچنین روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی صوری توسط 16 صاحبنظر و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0/75تأیید شد.نتایج نشان داد در بین عوامل مؤثر بر محیط توسعه استعدادهای رشته فوتبال عامل رشد استعداد (3/78)، بروز استعداد (3/57) و حمایت از استعداد (3/34) بیشترین اولویت را داشتند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد در عامل رشد استعداد، مربیان (0/94)؛ در عامل بروز استعداد، خانواده (0/91) و در عامل حمایت از استعداد، کارشناسان (0/92) بیشترین تأثیر را در تبیین توسعه استعدادهای فوتبال داشتند.بر اساس یافتهها، باشگاه باید جهت فراهمسازی بسترهای موردنیاز برای توسعه استعدادهای فوتبال، تمرکز بیشتری روی عامل رشد استعداد (مرحله دوم فرایند استعدادیابی) نسبت به دو عامل دیگر داشته باشد.
ناهید داروغه عارفی؛ نسرین بیگلری؛ حسن بحرالعلوم
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد با هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس (320N=) تشکیل دادند، نمونه برابر جامعه انتخاب شد و با حضور در ادارات ورزش و جوانان 280 پرسشنامه توزیع و 252 پرسشنامه برگشت داده شد. ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد با هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس (320N=) تشکیل دادند، نمونه برابر جامعه انتخاب شد و با حضور در ادارات ورزش و جوانان 280 پرسشنامه توزیع و 252 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت استعداد صیادی و همکاران (1391)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و پرسشنامه تعهد سازمانی اسپیروون کاتش(2002) استفاده گردید. داده ها به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد بر هوش هیجانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. هم چنین مدیریت استعداد نیز اثری مثبت و مستقیم بر تعهد سازمانی داشته است. در نهایت، ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشان داد که 28 درصد از واریانس هوش هیجانی و 46 درصد از واریانس تعهد سازمانی توسط متغیرهای پیشبین تبیین شده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش مدیریت استعداد در هوش هیجانی و تعهد سازمانی است. بنابراین مدیریت استعداد را می بایست در سیاست های مرتبط با وزارت ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.