کیومرث شهبازی راد؛ احمدعلی آصفی؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر)، که از این تعداد تعداد 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق دو پرسشنامه استاندارد جامعهپذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی جامعهپذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعهپذیری غیررسمی با تعهدروانشناختی به تیم رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بنابر نتایج تحقیق میتوان گفت چنانچه مدیران و مسئولین تیمهای فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعهپذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهدروانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.
شهرزاد نیری؛ مرجان صفاری
چکیده
چکیده هدف: اگر چه ارتباطات میان فردی بهتر به منزله کسب نتایج بهتر برای تیم است؛ اما متأسفانه موانع متعددی بر سر راه ارتباطات اثربخش در تیمهای ورزشی وجود دارد. هدف این پژوهش که با تمرکز بر "جفت مربی - ورزشکار" صورت گرفته شناسایی بخشی از این موانع در تیمهای ورزشی است. روششناسی: گردآوری دادهها در این پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است. ...
بیشتر
چکیده هدف: اگر چه ارتباطات میان فردی بهتر به منزله کسب نتایج بهتر برای تیم است؛ اما متأسفانه موانع متعددی بر سر راه ارتباطات اثربخش در تیمهای ورزشی وجود دارد. هدف این پژوهش که با تمرکز بر "جفت مربی - ورزشکار" صورت گرفته شناسایی بخشی از این موانع در تیمهای ورزشی است. روششناسی: گردآوری دادهها در این پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول، فهرستی از موانع فراروی ارتباطات اثربخش از طریق جست و جو در مبانی نظری در قالب هفت دسته موانع زبانی، نگرشی، ادراکی، فیزیکی، محیطی، معنائی و فرهنگی استخراج شد. در مرحله دوم با استفاده از تکنیک دلفی؛ آرای خبرگان پانل دلفی در مورد این گزارهها کسب شد. تعداد خبرگان در این پژوهش 20 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند از بین اعضای هیات علمی رشتههای ارتباطات، رسانه و مدیریت ورزشی و مربیان هیات علمی دانشگاهها که سابقه مربیگری یا ورزشی در سطح باشگاهی داشتند؛ انتخاب شدند. فرایند دلفی در این پژوهش در دو راند صورت گرفت. یافتهها: تعداد دوازده گزاره توانستند اجماع مورد نظر خبرگان را کسب کنند و هشت گزاره حداقل اجماع را به دست نیاورند. نتیجهگیری: غلبه بر موانع زبانی، نگرشی، ادراکی، فیزیکی، محیطی، معنائی و فرهنگی؛ منجر به برقراری ارتباطات اثربخش و بالتبع منطبق شدن معنای مورد نظر مربیان و ورزشکاران بر یکدیگر و بهبود عملکرد و موفقیت تیم میشود.
حسین پورسلطانی زرندی؛ محمد غلی قره؛ سیده طاهره موسوی راد
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه بی تعهدی اخلاقی در ورزش بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف در سطح ایران تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 422 پرسشنامه جمع آوری شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بی تعهدی اخلاقی باردلی و ماریا (2007) که مشتمل بر 32 سؤال بوده و شامل مؤلفه های "بازسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه بی تعهدی اخلاقی در ورزش بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف در سطح ایران تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 422 پرسشنامه جمع آوری شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بی تعهدی اخلاقی باردلی و ماریا (2007) که مشتمل بر 32 سؤال بوده و شامل مؤلفه های "بازسازی رفتار"، "مقایسه سودمند"، "عدم مسئولیت پذیری"، "عواقب تحریف"، "از دست دادن صفات انسانی" و "سرزنش" می باشد استفاده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید مدیریت ورزشی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه بی تعهدی اخلاقی (87/0) میباشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـصهای نسبت x2 به df (89/1)، 067/0=RMSEA و همچنین 99/0=NFI، 98/0=CFI، 99/0=IFI، 98/0= AGFI و 97/0=GFI، برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم بی تعهدی اخلاقی نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم بی تعهدی اخلاقی باشند.