کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محمدرضا خلیلی؛ رضا اندام؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامههای سبک رهبری اخلاقی براون، تورینو هریسون (2005)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، و تعارض کار – خانواده کارلسون، کاکمار ویلیامز (2000) استفاده گردید. دادهها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد.نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و تعارض کار- خانواده نقش تعدیلگر در رابطه بین سبک رهبری و عدالت سازمانی ندارد همچنین نتایج PLS -MGA نشان داد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان وجود ندارد. با توجه به تاثیر سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی پیشنهاد می شود رهبران اخلاق مدار با برقراری روابط و تعاملات توام با انصاف به نیازها و کاستی های کارکنان توجه ویژه ای داشته باشند و به دور از تبعض به مسایل و مشکلات کارکنان رسیدگی و با اخذ تصمیمات به صورت گروهی، ادراک افراد از عدالت سازمانی را متاثر سازند.
حسین عیدی؛ رسول فرجی؛ احدیه صادقی؛ ولی ناصری پلنگرد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نقش عدالت سازمانی در توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 90 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، شامل ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نقش عدالت سازمانی در توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 90 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، شامل 20 گویه و سه خردهمقیاس و نیز پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، شامل 22 گویه و پنج خرده مقیاس بود. آزمون فرضیهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون به ترتیب با استفاده از نرم افزارهای لیزرل و SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج فرایند تحلیل مسیر نشان داد که عدالت سازمانی (93/3=t) و مؤلفه های تعاملی (89/3=t) و رویه ای (79/3=t) آن به طور معناداری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان اثر دارند (05/0>P)، اما عدالت توزیعی تأثیری بر توانمندسازی روانشناختی نداشت. به طور کلی، عدالت سازمانی در حدود 30 درصد از واریانس توانمندسازی روانشناختی کارکنان را تبیین کرده است. نتیجهگیری: با شناخت مناسب از نحوة تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی، مدیران این امکان را مییابند که اقدامات مناسبتری را در جهت توسعة احساس عدالت در سازمانها به عمل آورند. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان گفت راهبردهای توسعه عدالت تعاملی و رویهای میتواند توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان را در پی داشته باشد.