مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران سازمانهای ورزشی اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش، 15 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران سازمانهای ورزشی اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش، 15 نفر از اساتید هیات علمی مدیریت ورزشی با سابقه مدیریتی در سازمانهای ورزشی بودند و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت.
یافته ها: بعد از کدگذاری مرحله به مرحله، تعداد 130 کد نهایی به دست آمد که در 12 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی، شایستگی های مدیران ورزش، فرآیند مدیریت استعداد مدیران ورزشی قرار گرفتند. نتایج نشان داد با در نظرگرفتن شایستگی های مدیران ورزشی (شایستگیهای مدیریتی، تخصصی، سیاسی، عملکردی، حرفهای، اخلاقی، ارتباطی) و فرآیند مدیریت استعداد مدیران ورزشی (بسترهای سازمانی لازم،پیشنیازهای لازم، شناسایی و جذب استعدادها، آموزش و پرورش استعدادها، حفظ و نگهداری استعدادها) میتوان الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران ورزشی تدوین کرد.
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از طریق سیستم مدیریت استعداد میتوان مدیران ورزشی دارای شایستگی های مدیریتی را انتخاب و جذب سازمان کرد. نتایج میتواند به بهبود شایستهسالاری مدیران ورزشی و افزایش عملکرد آنها منجر شود.
حمیده شریعتی؛ مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمینژاد؛ انوشیروان کاظم نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی شهرستانها بود که تعداد آنها 50 نفر و به صورت تمام شمار انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و از روشهای آماری مبتنی برکیفی سازی استفاده شد. در بخش روایی سازه از تحلیل عاملی، روایی صوری با استفاده از متخصصان و برای روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده گردید.یافتهها: میانگین دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب88/0 و 92/0 بودند و ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخص سازگاری داخلی برابر 77/0بود نتایج نشان داد که روایی و پایایی پرسش نامه در حد قابل قبول بوده است. در نهایت دوازده راهبرد استخراج و راهبردها به برنامههای عملیاتی خرد شدند. نتایج نشان داد که ورزش دانشآموزی استان گلستان در منطقه تهاجمی قرار دارد. نتیجهگیری: توجه به اولویتبندی رشتههای ورزشی، تمرکز بیشتر بر رشتههای موفق و مورد علاقه دانشآموزان، داناییمحور کردن و دانشبنیان کردن ورزش دانشآموزی، ساماندهی نظام مسابقات، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ورزش واستفاده از پتانسیلهای حمایتی، شش راهبرد اولویت دار در تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. در نتیجه راهبردها باید بیشتر در جهت توسعه و گسترش فعالیتها در این منطقة راهبردی باشند.