مهرداد محرم زاده؛ محمد سیوان نوری
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و بهرهوری نیروی انسانی سرمد و همکاران (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls.328 انجام شد.یافتهها: یافته های پژوهشی نشان داد تفکراستراتژیک (52/0r=) و چابکی سازمانی (428/0r=) به طور مستقیم بر بهرهوری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین تفکراستراتژیک اثر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (836/0r=) دارد. علاوه بر این مشخص گردید که تفکراستراتژیک بر بهرهوری سازمانی از طریق چابکی سازمانی اثر مثبت و معناداری (358/0r=) دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آیندهنگری، تفکر مفهومی، تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه کارکنان در کنار سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان می تواند منجر به بهبود بهرهوری کارکنان شود که باید از سوی مدیران ادارات ورزش و جوانان غرب کشور مورد توجه قرار گیرد..
علیرضا خادم لو؛ مهدی طالب پور؛ محمد کشتی دار؛ وحید ساعت چیان
چکیده
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود ...
بیشتر
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود و نمونهگیری آزمودنیها بصورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتیجه گروهبندی کدها، نشان دهنده 9 مقوله اصلی، 46 مقوله فرعی و 58 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، مقوله محیطی و پرورش تفکر استراتژیک) در سازمانهای ورزشی دانشگاهها پدیدار شد.نتیجهگیری: با توجه به طیف مخاطبان ورزش دانشگاهی که شامل دانشجویان، کارمندان و اساتید است و همچنین گزینههای غیرورزشی جذاب و جایگزین ورزش دانشگاهی موجود؛ اگر متولیان ورزش دانشگاهها نتوانند با تکیه بر شایستگیهای منابع انسانی و با تحقق راهبردهایی مانند تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی زمینه توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، پرورش تفکر ایدئولوژیک و توجه به مقولات محیطی را فراهم نمایند، قادر به جلب رضایت جامعه مخاطب خود نخواهد بود.لذا توصیه میشود که مدیران بالادستی ورزش دانشگاهی طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی شایستگیهای لازم برای کارکنان ورزش دانشگاه اجرا و نیروی انسانی را بر اساس شایستگیها، جذب و استخدام نمایند.