آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد جواد ضیااسطلخ زیر؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهر رستمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده اول بارکلای و همکاران (1996) به تعداد 10 برابر شاخصهای بُعد خانواده که دارای بیشترین شاخص در میان ابعاد مدل اندازهگیری بود، معادل حداقل 100 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق با استفاده از ابعاد اصلی مدل هنریکسن و همکاران (2010) و گوهررستمی و همکاران (2017) و گویههای آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای و میدانی طبق طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد؛ همچنین روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی صوری توسط 16 صاحبنظر و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0/75تأیید شد.نتایج نشان داد در بین عوامل مؤثر بر محیط توسعه استعدادهای رشته فوتبال عامل رشد استعداد (3/78)، بروز استعداد (3/57) و حمایت از استعداد (3/34) بیشترین اولویت را داشتند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد در عامل رشد استعداد، مربیان (0/94)؛ در عامل بروز استعداد، خانواده (0/91) و در عامل حمایت از استعداد، کارشناسان (0/92) بیشترین تأثیر را در تبیین توسعه استعدادهای فوتبال داشتند.بر اساس یافتهها، باشگاه باید جهت فراهمسازی بسترهای موردنیاز برای توسعه استعدادهای فوتبال، تمرکز بیشتری روی عامل رشد استعداد (مرحله دوم فرایند استعدادیابی) نسبت به دو عامل دیگر داشته باشد.
مهری پوینده کیا؛ ژاله معماری؛ عباس رضایی پندری
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ مدیریت استعدادیابی کشورهای پیشرو در جهان بود. از میان این کشورها برنامه کشور آلمان به لحاظ موفقیت و روزآمدی انتخاب شد. روششناسی: روش انجام این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و با رویکرد فراترکیب بود. به همین منظور، از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد. فرآیند تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ مدیریت استعدادیابی کشورهای پیشرو در جهان بود. از میان این کشورها برنامه کشور آلمان به لحاظ موفقیت و روزآمدی انتخاب شد. روششناسی: روش انجام این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و با رویکرد فراترکیب بود. به همین منظور، از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد. فرآیند تحلیل دادهها شامل: 3 مرحلۀ کدگذاری باز، مفاهیم و مقولات و سپس، تحلیل مراحل استعدادیابی در فوتبال آلمان بود. یافتهها: فرآیند استعدادیابی در فوتبال آلمان شامل 4 مرحله است: رشد و پرورش پایه؛ رشد و پرورش استعداد؛ رشد و پروش نخبه؛ فوتبال حرفهای یا قهرمانی. بهمنظور اثربخشی این برنامه، همکاری نزدیکی میان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، دولت، دانشگاههای علوم ورزشی، هماهنگکنندهها، باشگاههای حرفهای، باشگاههای آماتور منطقه، انجمنهای ایالتی و منطقهای، مدارس آموزش و پرورش، تیمهای ملی، مربیان آلمان، کمیتۀ آکادمیها، آکادمیهای جوانان، آکادمی فوتبال محلی و بینالمللی، پایگاههای استعدادیابی، مراکز پیشرفت بازیکن، مدارس فوتبال نخبه، کمپهای فوتبال، اتحادیه بازیکنان حرفهای فوتبال، ایجاد شده است.نتیجهگیری: برای بهرهمندی از الگوی کشورهای پیشرو در ایران لازم است برنامهای راهبردی تدوین و دنبال شود. همچنین، فدراسیون فوتبال با باشگاهها، هیئتهای فوتبال، شهرداری، مدارس آموزش و پرورش، دولت بهعنوان نهاد حاکمیتی، وزارت ورزش و جوانان و مربیان همکاری نزدیکی داشته باشد.