@article { author = {شهبازی راد, کیومرث and آصفی, احمدعلی and سلیمی, مهدی}, title = {}, journal = {Human Resource Management in Sports}, volume = {5}, number = {1}, pages = {19-33}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2383-1499}, eissn = {2383-1502}, doi = {10.22044/shm.2018.5079.1427}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ جامعه پذیری سازمانی و تعهد روانشناختی بازیکنان به تیم های فوتبال اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعه‌پذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیم‌های فوتبال اصفهان بود. روش‌شناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری داده‌های آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیم‌های لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیم‌های حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر)، که از این تعداد تعداد 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای گزینش شدند. ابزار اندازه‌گیری تحقیق دو پرسشنامه استاندارد جامعه‌پذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روش‌های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونه‌ای و رگرسیون) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین جامعه‌پذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی جامعه‌پذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعه‌پذیری غیر‌رسمی با تعهدروانشناختی به تیم رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بنابر نتایج تحقیق می‌توان گفت چنانچه مدیران و مسئولین تیم‌های فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعه‌پذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهدروانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.}, keywords_fa = {تعهد روانشناختی,تیم فوتبال,جامعه پذیری سازمانی,ورزشکار}, url = {https://shm.shahroodut.ac.ir/article_1136.html}, eprint = {https://shm.shahroodut.ac.ir/article_1136_de4968e90330f8bc86cbe8a52a1bf743.pdf} }