per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
71
80
10.22044/shm.2015.604
604
تعیین رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور
ابوذر سوری
abozar.sori@gmail.com
1
بهرام یوسفی
abozar.sori@yahoo.com
2
کیوان شعبانی مقدم
kevanshabani@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده از سراسر استانهای غرب کشور جمع شدند. به منظورجمعآوری اطلاعات، ازپرسشنامة استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر (1986) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 p<). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان دادکه بیش از 19درصد از تغییرات توانمندسازی به وسیله مؤلفه حمایت سازمانی قابل تبیین است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها، کارمندانی که بیشتر مورد حمایت سازمانی قرار می-گیرند و آن را ادراک میکنند، توانایی کنترل تغییرات محیطی را دارند و تغییرات مختلف سازمانی، توانمندسازی آنها را بدنبال خواهد داشت.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_604_84ea421f45689e76f5f1c99e203fe690.pdf
کلید واژه ها: حمایت سازمانی ادراک شده
توانمندسازی
ادارات ورزش و جوانان
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
81
91
10.22044/shm.2015.605
605
تبیین مدل توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر اساس اعتماد سازمانی
احدیه صادقی
sadeghi.a@yahoo.com
1
حسین عیدی
eydihossein@gmail.com
2
ولی ناصری پلنگرد
naseri.vali@gmail.com
3
محسن لقمانی
referee.loghmani67@gmail.com
4
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
هدف از پژوهش حاضر شناسایی سازوکار توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر اساس اعتماد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران شامل90 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی بود. پایایی هر یک از پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 93/0 به دست آمد . با اجرای مدل تأییدی پرسشنامه از طریق نرمافزار لیزرل مشخص شد که هر کدام از ابزار پژوهش دارای اعتبار و روایی سازه مناسبی بودند. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهند که دو عامل گشودگی و صداقت و نگرانی و دلواپسی بهترین پیشایندها برای توانمندسازی روانشناختی کارکنان بودند (R2= .29; p≤ .01). یافتهها نشان داد که 17 درصد از تغییرات واریانس توانمندسازی روانشناختی کارکنان از طریق اعتماد سازمانی در ورزش ایجاد میشوند (r= .41; t-value= 3.24). از این رو به مدیران ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور ارتقای منابع انسانی خود و در نهایت اثربخشی سازمانی، تلاش کنند تا بسترهای لازم برای محیطی مبتنی بر اعتماد در سازمان فراهم شود.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_605_91c4c6558f42a1cef07d87969112eaf2.pdf
اعتماد سازمانی
گشودگی و صداقت
نگرانی و دلواپسی
توانمندسازی روانشناختی
ورزش
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
93
103
10.22044/shm.2015.606
606
استراتژی های توسعه ورزش قهرمانی بانوان کشور ایران بر اساس مدل SPP
نازنین راسخ
n_rasekh663@yahoo.com
1
سید نصرا... سجادی
sn.sajjadi@gmail.com
2
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
هدف: هدف از پژوهش، تدوین استراتژی توسعه ورزش قهرمانی بانوان کشور ایران بر اساس مدل برنامه طراحی استراتژیک(SPP ) است. روش شناسی: روش تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی – تحلیلی است. برای گردآوری داده ها، به بررسی اسناد و مدارک بالا دستی، مطالعه ادبیات پیشینه و نظرات شورای خبرگان پرداخته و ازپرسشنامه محقق ساخته بررسی وضعیت موجود که روایی محتوایی آن توسط اعضای شورای خبرگان و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (93/0α= ) مورد تائید قرار گرفت، استفاده شد نمونه تحقیق بر طبق جدول برآورد حجم نمونه مورگان (130نفر) و از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری (172 نفر) انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق : در این تحقیق برپایه مدل برنامه طراحی استراتژیک (SPP ) به بیان مواردی همچون چشم انداز، ماموریت، حوزه های کلیدی عملکرد و اهداف بلند مدت متناظر با آنها، شاخص های کلیدی عملکرد و استراتژی هایی چون: تقویت کمال جویی و آرمان گرایی زنان کشور در کسب افتخارات ملی و بین المللی، تلاش جهت رفع موانع و کسب مجوزهای ضروری از فدراسیونهای بین المللی به منظور حضور بانوان ورزشکار با پوشش اسلامی و ... پرداخته شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که ورزش قهرمانی بانوان کشور از نظر موقعیت استراتژیک در موقعیت WT قرار دارد و بایستی از راهبردهای تدافعی استفاده کند و تدوین برنامه راهبردی و انتخاب راهبردهایی مناسب پیشنهاد شد.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_606_f0f3d38c03da3f2604ddf9f788ba8a3a.pdf
برنامه استراتژیک
ورزش قهرمانی
بانوان
مدل SPP
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
105
115
10.22044/shm.2015.607
607
نقش ابعاد هوش فرهنگی در تسهیل انسجام تیمی بازیکنان لیگ برتر والیبال ایران
امین کلانی
aminkalanii@yahoo.com
1
نعمت خلیفه
khalifeh_tkd@yahoo.com
2
سجاد طیبی
amin1362k@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، البرز، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، البرز، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، خوزستان، ایران
هدف: هدف از مطالعة حاضر تعیین ارتباط بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی تیم های لیگ برتر والیبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در سال 1392 تشکیل دادهاند (180N~). با توجه به جدول مورگان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 118 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004 ) و انسجام تیمی کارون و همکاران (1997 ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد؛ از بین مولفههای هوش فرهنگی، مولفه استراتژی (فراشناختی) و از بین مولفههای انسجام تیمی، مولفه کشش فرد به گروه-وظیفهای بیشترین میانگین را داشتند. همچنین نتایج نشان داد؛ بین هوش فرهنگی و انسجام تیمی بازیکنان تیم های والیبال لیگ برتر کشور ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (هوش فرهنگی)، تغییرات در میزان انسجام تیمی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود؛ مربیان به هوش فرهنگی تیمهای خود توجه نمایند تا از این طریق بتوانند استراتژیهای مدنظر خود را بهتر اجرا کرده و از طریق انسجام تیمی بیشتر، موفقیت تیم خود را رقم بزنند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_607_7db764e73a1bfb09f820fc2d141b6e96.pdf
هوش فرهنگی
انسجام گروهی
لیگ والیبال
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
117
128
10.22044/shm.2015.608
608
ارتباط شادکامی در محیط کار با کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان
حسین پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
1
عصمت طاهرخانی
taherkhany@yahoo.com
2
شهرام شفیعی
shafei.shahram@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور استان البرز
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
هدف: ارتباط شادکامی در محیط کار با کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع همیستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. از سه پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، شادکامی در سازمان و کارآفرینی سازمانی استفاده شد. جامعه آماری شامل کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 93- 1392 (745N=) بود. نمونه آماری (254 نفر) به روش تصادفی ساده تعیین گردیده که از این تعداد (228n=) پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها پس از اعمال نظرات 12 نفر از متخصصین رشته مدیریت ورزشی و با استفاده از روش روایی سنجی لاوشی برای شادکامی در سازمان (87/0= CVR) و کارآفرینی سازمانی (83/0= CVR) تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه شادکامی (89/0= α) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (94/0= α) بدست آمد. در بررسی آزمون فرضیهها و نیز الگوریتم مدل ساختاری از نرم افزارهای SPSS وPLS در سطح معنی داری (05/0≥P) استفاده شد. یافتهها: بین شادکامی با کارآفرینی در سازمان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. وضعیت مولفه شادکامی در وزارت ورزش و جوانان در حد قابل قبولی بوده اما وضعیت مولفه کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان در حد قابل قبولی نبود. همچنین شادکامی کارکنان (47/0β=) توانایی پیشبینی کارآفرینی در سازمان را داشت. طبق نتایج مدل ساختاری، شادکامی در محیط کار بر کارآفرینی کارکنان آن وزارتخانه تاثیرگذار بود. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود مدیران وزارت ورزش و جوانان جهت افزایش کارآفرینی سازمانی، زمینه نشاط و شادکامی کارکنان را فراهم آورند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_608_80ea9955ec15d0b87aa07a87842feebe.pdf
شادکامی و نشاط
کارآفرینی سازمانی
وزارت ورزش و جوانان
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
2015-06-22
2
2
129
137
10.22044/shm.2015.609
609
ارتباط بین مدیریت روابط با مشتری و رضایت مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان
ناصر بای
nasser_bay@yahoo.com
1
امیر قنبرپور نصرتی
ghanbarpour.amir@gmail.com
2
سید رضا حسینی نیا
rhosseininia@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه کاشان
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین مدیریت روابط با مشتری و رضایت مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 203 نفر در سال 1393 بود که بر حسب جدول کوکران، 132 نفر به شیوه تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و رضایت مشتریان (استرینگ فلو و همکاران، 2004) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافته ها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین چهار بعد مدیریت ارتباط با مشتری و رضایت مشتریان نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش توان پیشبینی 37 درصد از واریانس متغیر رضایت مشتریان را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با بهبود و توسعه مدیریت ارتباط با مشتری در ادارات خود، زمینه افزایش رضایت مشتریان را فراهم نمایند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_609_4cf0287d6b9f97f86393ec32f11f2297.pdf
مدیریت ارتباط با مشتری
رضایت مشتریان
مدیریت دانش
ادارات ورزش و جوانان