ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط توانمندسازی و امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای کرمانشاه و ایلام
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفه­های آن (معنی­دار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استان­های کرمانشاه و ایلام بود. روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهش­های کاربردی قرار می­گیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستان­های استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به­منظور جمع­آوری داده­های مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ­ترتیب از پرسش­نامه­های اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. داده­های گردآوری شده با آزمون­های همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنی­­دار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به ­وسیله مؤلفه­های توانمندسازی قابل تبیین و پیش­بینی است. نتیجه­گیری: ادارات ورزش و جوانان می­توانند با سرمایه­گذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، توانایی­های کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنی­­دار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_272_8705ba763c36d06cc24da4ff76d42b1f.pdf
2013-12-22
1
9
10.22044/shm.2013.272
توانمندسازی
امنیت شغلی
اداره ورزش و جوانان
ابوذر
سوری
abozar.sori@gmail.com
1
کارشناس ارشد
AUTHOR
بهرام
یوسفی
nahramyoosefi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی
AUTHOR
کیوان
شعبانی مقدم
keivanshabani@gmail.com
3
عضو هیئت علمی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت هدفدار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و با ضریب 0.91تایید شد. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمونهای فریدمن ،یومن ویتنی،کروسکال والیس و تی مستقل) استفاده شد.نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ورزش قهرمانی بانوان در پنج عامل اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی، فنی و شخصی شناسایی شدند. طبق اولویت بندی عامل ها ،عامل اجتماعی و اقتصادی بیشترین اولویت و عامل شخصی کمترین اولویت را داشت. همچنین در بین سطوح مختلف تحصیلی و گروه های سنی تفاوت معناداری در اولویت بندی عوامل مشاهده شد. زنان ورزشکار پتانسیل لازم برای رسیدن به سکو های افتخار در ورزش قهرمانی را دارند، ولی بدون یک ضامن اجرایی و رفع موانع موجود، بخصوص مشکلات اجتماعی و اقتصادی، این اهداف دست یافتنی نخواهند بود. بهبود پوشش رسانه ای وجذب حامی مالی،کاهش مشکلات اقتصادی ورزشکاران، افزایش بودجه، تغییر نگرش اجتماعی و افزایش حمایت اجتماعی از ورزش قهرمانی و همچنین الگو سازی برای دختران ورزشکار جوان میتواند در رفع مشکلات ورزش قهرمانی بانوان استان راه گشا باشد.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_273_cca530e093ca39ad545e78a7e2bf0046.pdf
2013-12-22
11
24
10.22044/shm.2013.273
زنان ورزشکار
ورزش قهرمانی
مشکلات اجتماعی
مشکلات اقتصادی
استان گیلان
نوشین
بنار
noshinbenar@yahoo.com
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
نسرین
احمدی
nasrinahmadi900@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
AUTHOR
فریبا
کریمی
fariba_k555@yahoo.com
3
کارشناس ارشد علوم ورزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون­های ورزشی منتخب بود. روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 220 نفر از کارکنان تمام وقت یازده فدراسیون منتخب پزشکی ورزشی، دو و میدانی، دوچرخه سواری، جودو، بسکتبال، شنا، کاراته، تیر و کمان، بولینگ، شطرنج و تنیس روی میز بودند، که140 نفر بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده­ها، پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1998)، تعهد سازمانی مودای، استیرز و پورتر (1979) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی نتمیر و همکاران (1977) بود. از آزمون­های آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان فدراسیون­های ورزشی رابطه معناداری وجود داشت (001/0=P، 40/0 r = ). همچنین بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معناداری مشاهد شد (001/0P=، 46/0r =). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سابقۀ شغلی، سن، تعهد سازمانی و هوش هیجانی در مجموع 28 درصد واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین کردند. نتیجه­گیری: نتیجه اینکه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و برخی ویژگی­های فردی مانند سن و سابقۀ شغلی عامل­های مهمی در پیش­بینی رفتارشهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون­های ورزشی هستند. پیشنهاد می­شود مدیران فدراسیون­ها توجه ویژه­ای به عوامل روانشناختی برای افزایش کارایی فدراسیون­ها داشته باشند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_278_835877dff709aab7b842239b8392cbab.pdf
2013-12-22
25
35
10.22044/shm.2014.278
هوش هیجانی
رفتار شهروندی سازمانی
فدراسیون های ورزشی
حسین
عیدی
aidi2008@gmail.com
1
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
حبیب
هنری
honari-h@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ولی
ناصری
"vali naseri" <naseri.vali@gmail.com
3
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس ایلام
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه صاحب نظران در باب چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور
چکیده هدف: هدف از انجام این تحقیق، تحلیل دیدگاه صاحبنظران در چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور بود. روش تحقیق: تحقیق حاضر بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سوال پاسخبسته که روایی آن تائید و طی یک مطالعه مقدماتی ضریبپایایی آن 974/0 تعیین(01/0 Pیافتهها: ارزیابی مربیان بهترتیب بر اساس مهارتهای رهبری و توان فنی بوده و مهارتهای ویژه، توان عملیاتی در اولویت برابر و مهارتهای ارتباطی مربیان در اولویت آخر قرار گرفتهاند. در شرایط مطلوبِ ارزیابی مربیان در همهی معیارها میان نظرات گروههای 5گانه تفاوت معنیداری وجود داشت (Pنتیجهگیری: از آنجاییکه ارزیابی مربیان بیشتر بر مبنای مهارتهای رهبری آنان صورت میگیرد، مناسب است ارزیابی بهترتیب برمبنای مهارتهای ویژه و مهارتهای رهبری آنان صورت گیرد. مهارتهای فنی و عملیاتی مربیان در اولویتهای بعدی قرار دارند. واژه های کلیدی: چالشها، ارزیابی عملکرد، مربیان ملی.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_274_a1263b562642ee3db053e403fe850b06.pdf
2013-12-22
37
48
10.22044/shm.2014.274
چالشها
ارزیابی عملکرد
مربیان ملی
ژاله
معماری
zh.memari@gmail.com
1
استادیار دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات کشتی آزاد و فرنگی لیگ برتر ایران
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابت­های ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روش­شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای مسابقات لیگ برتر کشتی حضور داشتند. بر اساس جدول مورگان، 384 نفر جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسشنامه محقق­ساختۀ انگیزه حضور و رضایت تماشاگران، با استفاده از مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بررسی پنج پرسشنامه خارجی تدوین شد که روایی آن پس از بازنگری و اصلاحات مورد نظر 8 نفر از متخصصان مدیریت و روانشناسی و همچنین ضریب پایایی آن با آزمون آلفا کرونباخ به ترتیب 67/0 و 85/0 تایید شد. از آزمونهای فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری (01/0>p) برای تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که انگیزه­های هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی به­ترتیب مهم­ترین انگیزه­های حضور تماشاگران کشتی بود. با اینکه بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران رابطه پایین و معنی داری وجود داشت، رابطه انگیزه وفاداری تیمی و علاقه و دسترسی با رضایت تماشاگر بیشتر بود. نتیجه­گیری: رابطه مثبت و معنی دار بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایت­مندی تماشاگران نشان می­دهد که هرچقدر عوامل انگیزشی تقویت و زمینه حضور تماشاگران بیشتر فراهم شود، رضایت آنان نیز تامین می­شود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد شد.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_275_471a0d9bd7787bbb03353004985045ad.pdf
2013-12-22
49
59
10.22044/shm.2014.275
واژه های کلیدی: انگیزه حضور
رضایت مندی تماشاگران
مسابقات کشتی
رحیم
رمضانی نژاد
rramguil@yahoo.com
1
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
AUTHOR
دانا
زمردی
dana.zomorodi@yahoo.com
2
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
حسن
اسدی
hasadi66@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
AUTHOR
کاظم
هژبری
kazem_hojabr@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیت­بدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش­شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیت­بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل می­دادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمع­آوری داده­ها از دو پرسش­نامۀ مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و خلاقیت (رندسیپ، 1979) استفاده شد. اعتبار پرسش­نامه­ها با بـهره­گیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت و برنـامه­ریزی رشتۀ تربیت­بدنی تعیین گردید و پایایی هر دو پرسش­نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0=α) و (92/0=α) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های توصیفی و آزمون­های آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداری (001/0=P ، 733/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفه­های ایجاد دانش (014/0=P ، 423/0=r)، جذب دانش (002/0=P ، 62/0=r)، سازماندهی دانش (024/0=P ، 391/0=r)، ذخیره دانش (001/0=P ، 553/0=r)، انتشار دانش (003/0=P ، 796/0=r) و کاربرد دانش (001/0=P ، 652/0=r) با خلاقیت رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتـایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش، واجد شرایط پیش­بینی خلاقیت می­باشد. نتیجه­گیری: با توجه به این که مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود خلاقیت کارکنان دارد، مسئولین سازمان­های ورزشی باید به دنبال رفع موانع و فراهم کردن بستر اسقرار مدیریت دانش در سازمان­ها باشند و به نیروی انسانی که نقش اساسی در بهبود عملکرد سازمان دارد، بیش از گذشته توجه نمایند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_276_1d98699289c6692047ed9008a824ef90.pdf
2013-12-22
61
71
10.22044/shm.2014.276
مدیریت دانش
خلاقیت
کارکنان
حسین
پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
رامین
ایرجی نقندر
ramin.iraji.65@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه قابلیت های یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیت­های یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل می­دهند (169n=). ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسش­نامه استاندارد قابلیت­های یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) به­دست آمد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی­داری (05/0p≤) انجام گرفت. یافته­ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفه­های متغیر مورد نظر به­دست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیش­بین (قابلیت­های یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین می­نمایند. نتیجه­گیری: با عنایت به یافته­های پژوهش پیشنهاد می­شود، مسئولان و سیاست­گذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوه­های نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_277_dcdf19a4fc83a6f095b6384b0186920d.pdf
2013-12-22
73
84
10.22044/shm.2014.277
سازمان یادگیرنده
سازمان چابک
یادگیری سازمانی
چابکی سازمانی
وزارت ورزش و جوانان
امین
کلانی
aminkalanii@yahoo.com
1
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
LEAD_AUTHOR
عزت الله
ترخانی
ezzatollah_tarkhani@yahoo.com
2
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
AUTHOR
امیرمسعود
محمدی شمس آبادی
aminmasoud393@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
سجاد
طیبی
amin1362k@gmail.com
4
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز
AUTHOR