دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
ارتباط توانمندسازی و امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای کرمانشاه و ایلام
1
9
FA
ابوذر
سوری
کارشناس ارشد
abozar.sori@gmail.com
بهرام
یوسفی
عضو هیئت علمی
nahramyoosefi@yahoo.com
کیوان
شعبانی مقدم
عضو هیئت علمی
keivanshabani@gmail.com
10.22044/shm.2013.272
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفه­های آن (معنی­دار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استان­های کرمانشاه و ایلام بود. <br />روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهش­های کاربردی قرار می­گیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستان­های استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به­منظور جمع­آوری داده­های مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ­ترتیب از پرسش­نامه­های اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. داده­های گردآوری شده با آزمون­های همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنی­­دار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به ­وسیله مؤلفه­های توانمندسازی قابل تبیین و پیش­بینی است. <br />نتیجه­گیری: ادارات ورزش و جوانان می­توانند با سرمایه­گذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، توانایی­های کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنی­­دار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.
توانمندسازی,امنیت شغلی,اداره ورزش و جوانان
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_272.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_272_8705ba763c36d06cc24da4ff76d42b1f.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان
11
24
FA
نوشین
بنار
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
noshinbenar@yahoo.com
نسرین
احمدی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
nasrinahmadi900@gmail.com
فریبا
کریمی
کارشناس ارشد علوم ورزشی
fariba_k555@yahoo.com
10.22044/shm.2013.273
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت هدفدار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و با ضریب 0.91تایید شد. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمونهای فریدمن ،یومن ویتنی،کروسکال والیس و تی مستقل) استفاده شد.<br />نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ورزش قهرمانی بانوان در پنج عامل اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی، فنی و شخصی شناسایی شدند. طبق اولویت بندی عامل ها ،عامل اجتماعی و اقتصادی بیشترین اولویت و عامل شخصی کمترین اولویت را داشت. همچنین در بین سطوح مختلف تحصیلی و گروه های سنی تفاوت معناداری در اولویت بندی عوامل مشاهده شد. <br />زنان ورزشکار پتانسیل لازم برای رسیدن به سکو های افتخار در ورزش قهرمانی را دارند، ولی بدون یک ضامن اجرایی و رفع موانع موجود، بخصوص مشکلات اجتماعی و اقتصادی، این اهداف دست یافتنی نخواهند بود. بهبود پوشش رسانه ای وجذب حامی مالی،کاهش مشکلات اقتصادی ورزشکاران، افزایش بودجه، تغییر نگرش اجتماعی و افزایش حمایت اجتماعی از ورزش قهرمانی و همچنین الگو سازی برای دختران ورزشکار جوان میتواند در رفع مشکلات ورزش قهرمانی بانوان استان راه گشا باشد.
زنان ورزشکار,ورزش قهرمانی,مشکلات اجتماعی,مشکلات اقتصادی,استان گیلان
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_273.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_273_cca530e093ca39ad545e78a7e2bf0046.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
ارتباط هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران
25
35
FA
حسین
عیدی
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
aidi2008@gmail.com
حبیب
هنری
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
honari-h@yahoo.com
ولی
ناصری
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس ایلام
"vali naseri"
10.22044/shm.2014.278
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون­های ورزشی منتخب بود. <br />روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 220 نفر از کارکنان تمام وقت یازده فدراسیون منتخب پزشکی ورزشی، دو و میدانی، دوچرخه سواری، جودو، بسکتبال، شنا، کاراته، تیر و کمان، بولینگ، شطرنج و تنیس روی میز بودند، که140 نفر بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده­ها، پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1998)، تعهد سازمانی مودای، استیرز و پورتر (1979) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی نتمیر و همکاران (1977) بود. از آزمون­های آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. <br />یافته­ها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان فدراسیون­های ورزشی رابطه معناداری وجود داشت (001/0=P، 40/0 r = ). همچنین بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معناداری مشاهد شد (001/0P=، 46/0r =). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سابقۀ شغلی، سن، تعهد سازمانی و هوش هیجانی در مجموع 28 درصد واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین کردند. <br />نتیجه­گیری: نتیجه اینکه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و برخی ویژگی­های فردی مانند سن و سابقۀ شغلی عامل­های مهمی در پیش­بینی رفتارشهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون­های ورزشی هستند. پیشنهاد می­شود مدیران فدراسیون­ها توجه ویژه­ای به عوامل روانشناختی برای افزایش کارایی فدراسیون­ها داشته باشند.
هوش هیجانی,رفتار شهروندی سازمانی,فدراسیون های ورزشی
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_278.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_278_835877dff709aab7b842239b8392cbab.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
دیدگاه صاحب نظران در باب چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور
37
48
FA
ژاله
معماری
0000-0002-2695-1694
استادیار دانشگاه الزهرا
zh.memari@gmail.com
10.22044/shm.2014.274
چکیده <br />هدف: هدف از انجام این تحقیق، تحلیل دیدگاه صاحبنظران در چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور بود. <br />روش تحقیق: تحقیق حاضر بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سوال پاسخبسته که روایی آن تائید و طی یک مطالعه مقدماتی ضریبپایایی آن 974/0 تعیین(01/0 Pیافتهها: ارزیابی مربیان بهترتیب بر اساس مهارتهای رهبری و توان فنی بوده و مهارتهای ویژه، توان عملیاتی در اولویت برابر و مهارتهای ارتباطی مربیان در اولویت آخر قرار گرفتهاند. در شرایط مطلوبِ ارزیابی مربیان در همهی معیارها میان نظرات گروههای 5گانه تفاوت معنیداری وجود داشت (Pنتیجهگیری: از آنجاییکه ارزیابی مربیان بیشتر بر مبنای مهارتهای رهبری آنان صورت میگیرد، مناسب است ارزیابی بهترتیب برمبنای مهارتهای ویژه و مهارتهای رهبری آنان صورت گیرد. مهارتهای فنی و عملیاتی مربیان در اولویتهای بعدی قرار دارند. <br />واژه های کلیدی: چالشها، ارزیابی عملکرد، مربیان ملی.
چالشها,ارزیابی عملکرد,مربیان ملی
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_274.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_274_a1263b562642ee3db053e403fe850b06.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات کشتی آزاد و فرنگی لیگ برتر ایران
49
59
FA
رحیم
رمضانی نژاد
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
rramguil@yahoo.com
دانا
زمردی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
dana.zomorodi@yahoo.com
حسن
اسدی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
hasadi66@yahoo.com
کاظم
هژبری
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
kazem_hojabr@yahoo.com
10.22044/shm.2014.275
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابت­های ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. <br />روش­شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای مسابقات لیگ برتر کشتی حضور داشتند. بر اساس جدول مورگان، 384 نفر جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسشنامه محقق­ساختۀ انگیزه حضور و رضایت تماشاگران، با استفاده از مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بررسی پنج پرسشنامه خارجی تدوین شد که روایی آن پس از بازنگری و اصلاحات مورد نظر 8 نفر از متخصصان مدیریت و روانشناسی و همچنین ضریب پایایی آن با آزمون آلفا کرونباخ به ترتیب 67/0 و 85/0 تایید شد. از آزمونهای فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری (01/0>p) برای تحلیل داده­ها استفاده شد. <br />یافته­ها: نتایج نشان داد که انگیزه­های هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی به­ترتیب مهم­ترین انگیزه­های حضور تماشاگران کشتی بود. با اینکه بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران رابطه پایین و معنی داری وجود داشت، رابطه انگیزه وفاداری تیمی و علاقه و دسترسی با رضایت تماشاگر بیشتر بود. <br />نتیجه­گیری: رابطه مثبت و معنی دار بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایت­مندی تماشاگران نشان می­دهد که هرچقدر عوامل انگیزشی تقویت و زمینه حضور تماشاگران بیشتر فراهم شود، رضایت آنان نیز تامین می­شود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد شد.
واژه های کلیدی: انگیزه حضور,رضایت مندی تماشاگران,مسابقات کشتی
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_275.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_275_471a0d9bd7787bbb03353004985045ad.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
ارتباط مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
61
71
FA
حسین
پورسلطانی زرندی
استادیار دانشگاه پیام نور تهران
hpszarandi@gmail.com
رامین
ایرجی نقندر
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران
ramin.iraji.65@gmail.com
10.22044/shm.2014.276
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیت­بدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. <br />روش­شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیت­بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل می­دادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمع­آوری داده­ها از دو پرسش­نامۀ مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و خلاقیت (رندسیپ، 1979) استفاده شد. اعتبار پرسش­نامه­ها با بـهره­گیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت و برنـامه­ریزی رشتۀ تربیت­بدنی تعیین گردید و پایایی هر دو پرسش­نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0=α) و (92/0=α) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های توصیفی و آزمون­های آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. <br />یافته­ها: نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداری (001/0=P ، 733/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفه­های ایجاد دانش (014/0=P ، 423/0=r)، جذب دانش (002/0=P ، 62/0=r)، سازماندهی دانش (024/0=P ، 391/0=r)، ذخیره دانش (001/0=P ، 553/0=r)، انتشار دانش (003/0=P ، 796/0=r) و کاربرد دانش (001/0=P ، 652/0=r) با خلاقیت رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتـایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش، واجد شرایط پیش­بینی خلاقیت می­باشد. <br />نتیجه­گیری: با توجه به این که مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود خلاقیت کارکنان دارد، مسئولین سازمان­های ورزشی باید به دنبال رفع موانع و فراهم کردن بستر اسقرار مدیریت دانش در سازمان­ها باشند و به نیروی انسانی که نقش اساسی در بهبود عملکرد سازمان دارد، بیش از گذشته توجه نمایند.
مدیریت دانش,خلاقیت,کارکنان
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_276.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_276_1d98699289c6692047ed9008a824ef90.pdf
دانشگاه صنعتی شاهرود
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1502
1
1
2013
12
22
رابطه قابلیت های یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران
73
84
FA
امین
کلانی
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
aminkalanii@yahoo.com
عزت الله
ترخانی
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
ezzatollah_tarkhani@yahoo.com
امیرمسعود
محمدی شمس آبادی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
aminmasoud393@gmail.com
سجاد
طیبی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز
amin1362k@gmail.com
10.22044/shm.2014.277
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیت­های یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. <br />روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل می­دهند (169n=). ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسش­نامه استاندارد قابلیت­های یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) به­دست آمد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی­داری (05/0p≤) انجام گرفت. <br />یافته­ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفه­های متغیر مورد نظر به­دست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیش­بین (قابلیت­های یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین می­نمایند. <br />نتیجه­گیری: با عنایت به یافته­های پژوهش پیشنهاد می­شود، مسئولان و سیاست­گذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوه­های نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.
سازمان یادگیرنده,سازمان چابک,یادگیری سازمانی,چابکی سازمانی,وزارت ورزش و جوانان
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_277.html
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_277_dcdf19a4fc83a6f095b6384b0186920d.pdf