2024-03-28T21:34:44Z
https://shm.shahroodut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=67
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
رابطۀ وضعیت اجتماعی- اقتصادی و فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی
رحیم
رمضانی نژاد
سعید
مهرابی دلجو
سید مهدی
محمدی
کاظم
هژبری
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و درنهایت نتایج مربوط به 280 پرسشنامه (80 درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامههای وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی، میزان فعالیت بدنی، کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل، کروسکال والیس و آزمون اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0α ≤ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با کیفیت زندگی (15/0r=) و کیفیت زندگی کاری (14/0r=) و رابطۀ میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی (17/0r=) و کیفیت زندگی کاری (11/0r=) مثبت، پایین و معنادار بود. البته بین کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری رابطۀ مثبت، بالا و معناداری مشاهده شد (59/0r=). همچنین بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با میزان فعالیت رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: فعالیت بدنی بدون توجه به وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی افراد، میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را ارتقاء دهد. البته سایر عوامل اجتماعی ـ اقتصادی نیز میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کند.
فعالیت
کیفیت زندگی
کیفیت زندگی کاری
وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی
2014
12
22
1
11
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_542_b55caf6e07c16e00dc4c0049cd974cc6.pdf
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی: مطالعه موردی (دبیران تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران)
سمانه
خمارباقی
لیلا
صباغیان راد
علی محمد
امیرتاش
دنیا
پاداش
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیت­بدنی شهرستان­های استان تهران انجام­گرفت.
روش­شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیت­بدنی آموزشوپرورش شهرستان­های استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ـ طبقه­ای برگزیده شدند. ابزار گردآوری داده­ها دو پرسشنامه­ عوامل نگهدارنده ­شغلی اینگلس ­و­ همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی ­صوری ­و محتوایی پرسشنامه­ها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ به­ترتیب )92/0 =α( و )84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته­ها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خود­ارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده­ شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p ،501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مؤلفه­های مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیش­بینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p ،299/0=β).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر می­رسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود به­عنوان پیش­بین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.
نظارت بر خود
خود ارزیابی
خود تقویتی
عوامل نگهدارنده شغلی
مهارت مدیریت بر خود
2014
12
22
13
21
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_543_4032109a50bbf2154ae9c3520fcbce99.pdf
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان
محمدحسین
شوهانی
سردار
محمدی
پریوش
نوربخش
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که به­صورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) و مدیریت دانش (حداد، 2007)، استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده)، استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز مؤلفههای فرهنگ سازمانی قادر به پیشبینی معنیدار مدیریت دانش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان اذعان نمود که فرهنگ سازمانی میتواند در افزایش مدیریت دانش کارکنان نقش مؤثری داشته باشد. به بیان دیگر، برای پیادهسازی چرخۀ مدیریت دانش در این سازمان، توجه ویژه به فرهنگ سازمانی ضروری است.
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
وزارت ورزش و جوانان
2014
12
22
23
33
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_544_e15e0e4a2026922ae684c865a787c006.pdf
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
پیش بینی تعهد سازمانی مدیران تربیتبدنی دانشگاه ها ازطریق رضایت شغلی و عجینشدن با شغل آنان
مجید
رجبی
مهرزاد
حمیدی
مجید
جلالی فراهانی
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیت­بدنی دانشگاه­ها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیش­بینی می­کنند.
روش­شناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمع­آوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران تربیت­بدنی دانشگاه­ها تشکیل داد. حجم نمونه برابر با کل جامعه و به­صورت کلشمار تعیینشد ( 67 نفر ). از 3 پرسش­نامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (ویس و همکاران،1967)، عجینشدن با شغل (لاداهل و کجنر، 1965) و تعهد سازمانی (مودای و همکاران، 1979) استفاده شد. تحلیل داده­ها بااستفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجامگرفت.
یافته­ها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی­داری بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (313/0r=)، رضایت شغلی با عجینشدن با شغل (531/0r=) و تعهد سازمانی با عجینشدن با شغل (384/0r=) وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد متغیر رضایت شغلی 6/47 درصد و عجینشدن با شغل 8/26 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیش­بینی می­کنند. به­طور کلی، رضایت شغلی و عجینشدن با شغل پیش­بینیکننده تعهد سازمانی بودند.
نتیجه­گیری: دانشگاه­ها و اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم می­توانند بالا بودن تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران را بهعنوان یک پتانسیل در نظر بگیرند. همچنین به منظور متعهدبودن مدیران به سازمان، باید به دو متغیر رضایت شغلی و عجینشدن با شغل آنان توجه شود.
رضایت شغلی
عجینشدن با شغل
تعهد سازمانی
مدیران تربیت بدنی
2014
12
22
35
44
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_545_b2096e1d03197f3bc0063e2f637c57fa.pdf
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب ایران
فریبرز
فتحی
میرحسن
سید عامری
آرمان
ویسی
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمال­غرب ایران میباشد.
روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال­ غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونه­گیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه مسیرهای پیشرفت شغلی شاین (1990)، بود. جهت تحلیل داده­ها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، t تک نمونه­ای و تحلیل واریانس یک طرفه) استفادهشد.
یافته­ها: 1- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بر وجود رابطه مثبت و معناداری بین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان در سطح (05/0α<) دلالت دارد. 2- نتایج آزمون آماری تی تک نمونهای نشانداد بین مؤلفه­های تحقیق، تنها در میان چهار مؤلفه مسیرهای شغلی، امنیت - ثبات (001/0p= ،26/5t=) فنی/کارکردی (005/0p= ،­19/4t=) خلاقیت (001/0p= ،­8/5t=) و تنوع- چالش محض (03/0p= ،­19/4t=) تفاوت معنی­داری وجود دارد. 3- نتایج آزمون تی مستقل نشانداد که تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان از لحاظ وضعیت تأهل (05/0p= ،­19/4r=) و جنسیت (05/0p= ،­61/0r=) در سطح ( 05/0α<) وجود ندارد؛ همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد، تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان بر حسب سن (15/0p= ،­75/1F=)، تحصیلات (98/0p= ،­09/0F=) و سنوات خدمت (2/0p= ،­5/1F=) وجود ندارد. تنها در مؤلفه محل خدمت (001/0p= ،­82/1F=) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه­گیری: به­طور کلی می­توان گفت بهتر است، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان شمال ­غرب میان مؤلفه­های مسیر پیشرفت شغلی کارکنان، برای مؤلفه­های فنی/ کارکردی، خلاقیت، تنوع و امنیت، اهمیت بیشتری قائل شوند.
پیشرفت شغلی
نگرش
کارکنان
اداره کل ورزش و جوانان
2014
12
22
45
57
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_546_8254a6e9cafc84907a449b5021db4288.pdf
مدیریت منابع انسانی در ورزش
2383-1499
2383-1499
1393
2
1
تبیین رابطۀ جو سازمانی و اعتماد دوگانه از دیدگاه اعضای فدراسیونهای برتر المپیکی ایران
محمد هادی
قاسمی
علی اصغر
درودیان
سیده شادی
مرتضوی
هدف: جو سازمانی، یکی از ویژگی­های مهم مجموعه­های نظام­مند انسانی است و ارزیابی آن به شناخت عوامل متنوع بر هر سازمانی کمک می­کند. از این­رو، هدف از تحقیق حاضر، مطالعه رابطه جو سازمانی و اعتماد دوگانه (افقی ـ عمودی) از دیدگاه اعضای فدراسیون­های برتر المپیکی ایران (کشتی، وزنه­برداری، تکواندو و دو و میدانی) بود.
روش­شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان فدراسیون­های برتر المپیکی ایران (کشتی، وزنه­برداری، تکواندو و دو و میدانی)، شامل 88 نفر بودند که نمونه آماری بهصورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفتهشد. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی مقیمی و رمضان (1390)، اعتماد بین فردی (افقی) مک آلیستر (1995) و پرسشنامه اعتماد به مافوق (عمودی) شورمن و بالینگر (2006) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها علاوه بر آمار توصیفی، در بخش آمار استنباطی از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده­ها، همبستگی پیرسون بهمنظور رابطه­سنجی میان متغیرها و همچنین از آزمون­های تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی جهت مقایسه میانگین نمرات جو سازمانی و اعتماد دوگانه استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحقیق نشانداد، بین جو سازمانی فدراسیون­ها با اعتماد دوگانه، شامل اعتماد بین فردی (افقی) و اعتماد به مافوق (عمودی)، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0=P). در این بین، شدت رابطه بین جو سازمانی و اعتماد به مافوق چشم­گیرتر بود (001/0=p ،363/0=r). بخش دیگری از نتایج نشان داد که از نظر متغیر اعتماد، بین فدراسیون­های مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت (119/0=P)؛ اما از لحاظ جو سازمانی تفاوت معنادار وجود داشت (027/0=P).
نتیجه­گیری: هرچه جو سازمانی حاکم در یک فدراسیون بهتر و سالم تر باشد، این انتظار وجود دارد که سطح بالاتری از اعتماد سازمانی نیز در آنجا وجود داشتهباشد.
فدراسیون ورزشی
جو سازمانی
اعتماد بین فردی
اعتماد به مافوق
2014
12
22
59
69
https://shm.shahroodut.ac.ir/article_547_97c43e74694531ad59d78bb247684e4a.pdf