مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
فاطمه عبدی؛ حوریه دهقانپوری؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 نفر). مقدار 138 نمونه توسط نرمافزار جیپاور به عنوان حداقل حجم نمونه برای انجام پژوهش در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری، در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای شخصیت فعال بیل و همکاران (2019)، خودرهبری کاستلانو و همکاران (2021)، امیدواری اسنایدر و همکاران (1996) و خوشبینی شایر و کارور (1985) بود. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار پیالاس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، امیدواری بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. خوشبینی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر معناداری نداشت. شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین امیدواری با خود رهبری معلمان تربیت بدنی داشت؛ همچنین شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین خوشبینی با خودرهبری معلمان تربیت بدنی نداشت.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد که امیدواری موجب افزایش خود رهبری معلمان تربیت بدنی میشود؛ اما خوشبینی تأثیری بر افزایش یا کاهش خودرهبری معلمان ندارد؛ همچنین امیدواری و خوشبینی با نقش تعدیلگری شخصیت فعال موجب افزایش خودرهبری معلمان شدند؛ بنابراین توجه به ایجاد و افزایش امیدواری به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی در معلمان تربیت بدنی میتواند منجر به خودرهبری آنها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه شود.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ سید مصطفی رسولی منش؛ رضا اندام؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی منتشر شده در 14 نشریه مدیریت ورزش که بین سالهای 1399 تا 1401 منتشر شده بودند؛ از نظر دلایل استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، ویژگیهای داده ها، ویژگیهای مدل، ارزیابی مدلهای اندازهگیری، ارزیابی مدل ساختاری، گزارشدهی و استفاده از تحلیلهای پیشرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد، محققان به دلایل محدودی در خصوص استفاده از پی ال اس اشاره داشتهاند؛ از مهمترین دلایل آن می توان به تعداد کم نمونه ها و عدم نیاز به نرمال بودن توزیع داده ها اشاره کرد؛ همچنین اکثر مطالعات در گزارش دهی مدل اندازه گیری در مدل های مرتبه دوم، درست عمل نکرده اند و در مورد در نظر گرفتن معیارهای پیشرفته برای ارزیابی مدل ساختاری بی اطلاع هستند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق به محققان، داوران و ویراستاران مجلات کمک می کند، در مطالعات بعدی برای نحوه گزارش داده ها با استفاده از این نرم افزار حساسیت بیشتری نشان دهند و با استناد به یافته های این تحقیق از گزارش های نادرست پرهیز شود.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ زینب اصفهانی؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی، اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای اشتیاق کاری و هویتسازمانی نیز بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری دارند همچنین شخصیت فعال بر اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته اما نقش تعدیل گر در رابطه بین رهبری تحولآفرین با هویتسازمانی و اشتیاق کاری ندارد. علاوه بر این اشتیاق کاری نقش میانجی و هویتسازمانی عدم میانجی در رابطه بین رهبری تحولآفرین با عملکرد شغلی دارند.نتیجهگیری: مدیران سازمانی با سبک رهبری تحول آفرین میتوانند در کارکنان اشتیاق و هویت ایجاد نموده و عملکرد آنها را برای دستیابی به نتایج پیشبینیشده و قابلتوجه ترغیب کنند همچنین معلمانی که دارای شخصیت فعال هستند بیشتر تعلق به کار خود داشته و به سازمان نیز هویت میبخشند.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محمدرضا خلیلی؛ رضا اندام؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامههای سبک رهبری اخلاقی براون، تورینو هریسون (2005)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، و تعارض کار – خانواده کارلسون، کاکمار ویلیامز (2000) استفاده گردید. دادهها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد.نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و تعارض کار- خانواده نقش تعدیلگر در رابطه بین سبک رهبری و عدالت سازمانی ندارد همچنین نتایج PLS -MGA نشان داد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان وجود ندارد. با توجه به تاثیر سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی پیشنهاد می شود رهبران اخلاق مدار با برقراری روابط و تعاملات توام با انصاف به نیازها و کاستی های کارکنان توجه ویژه ای داشته باشند و به دور از تبعض به مسایل و مشکلات کارکنان رسیدگی و با اخذ تصمیمات به صورت گروهی، ادراک افراد از عدالت سازمانی را متاثر سازند.