مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
محمود بهره مند؛ محمد کشتی دار؛ مینا مستحفظیان؛ جهانگیر کریمیان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و اساتیدی که در زمینه برندسازی تخصص داشتهاند انجام شد. شیوه تحلیل دادههای کیفی توسط دو پژوهشگر مجزا انجام شد و سپس حاصل توافق درونی محققان وارد پژوهش شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که سه عامل به عنوان شرایط علی، پنج عامل به عنوان شرایط زمینهای و شش عامل به عنوان شرایط مداخلهگر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی ایران نقش دارد. محرز است که داوطلبان بخش جداییناپذیر ورزش و رویدادهای ورزشی هستند، به همین دلیل ویژگیهای شخصیتی آنها باید مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که شرایط مداخلهگر بیشترین نقش را در تعیین راهبردها دارد پیشنهاد میشود که برای ارتقای سطح داوطلبان ورزشی، به ارتقای روابط عمومی و حرفهای، ویژگیهای فردی آنها مانند توانایی شخصی، دانش و مهارت آنها مد نظر قرار گیرد.نتیجهگیری: همچنین پیشنهاد میشود که بهترین داوطلبان رویدادهای ورزشی را برای ارتقا روحیه آنها و انگیزه سایر داوطلبان به سمتهای بالاتر در رویدادهای بعدی ارتقا داد یا برای رویدادهای بینالمللی مانند المپیک، بازیهای آسیایی که از همه دنیا نیروی داوطلب جذب میکند، معرفی شوند. در این صورت است که روحیه داوطلبی در جامعه و ورزش کشور نهادینه میشود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد؛ داود نصر اصفهانی
چکیده
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب ...
بیشتر
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری شامل اساتید و مدیران و کارشناسان خبره ادارات ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: از مجموع 201 کد مفهومی و 26 مقوله، مدل پارادایمی تحقیق بر اساس پدیده محوری، شرایط علی، بسترها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای جانشین پروری تدوین گردید.نتیجهگیری: هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه نظام جانشین پروری میگردد.