مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
محمد کشتی دار؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ مسعود دارابی؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
چکیده
بررسی نظام پاسخگویی در ادارات تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی و طراحی مدل مدیریت بهرهوری مبتنی بر پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی ...
بیشتر
بررسی نظام پاسخگویی در ادارات تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی و طراحی مدل مدیریت بهرهوری مبتنی بر پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی رؤسا و معاونین اداره کل تربیتبدنی سازمان امور دانشجویی و کلیه رؤسا (86 نفر) و معاونین و کارشناسان ارشد ادارات تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (31 استان) بودند .در بخش کیفی تجزیهوتحلیل به روش تئوری زمینهای (نظریه داده بنیاد) سیستماتیک (الگوی پارادایمی استراوس و کوربین-1985) و در بخش کمی، پس از تدوین پرسشنامه محقق ساخته از یافتههای بخش کیفی و پس از تایید روایی سازه مبتنی بر تحلیل عامل تائیدی؛ به برازش مدل کمی استخراجشده مبتنی بر مدل یابی معادله ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسمارت PLS انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از شناسایی عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای مرتبط با مدل بهرهوری مبتنی بر نظام پاسخگویی بود.
نتیجه گیری: سازماندهی مجدد نظام اداری ادارت تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی، توسعه پاسخگویی فردی و سازمانی، آموزش نیروی انسانی و شایستهسالاری در ادارت، توسعه فرهنگ پاسخگویی در سازمان و توجه به زیرساختها و جنبههای مالی از جمله پیشنهادهای کاربردی تحقیق به شمار میرود.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
محمود بهره مند؛ محمد کشتی دار؛ مینا مستحفظیان؛ جهانگیر کریمیان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و اساتیدی که در زمینه برندسازی تخصص داشتهاند انجام شد. شیوه تحلیل دادههای کیفی توسط دو پژوهشگر مجزا انجام شد و سپس حاصل توافق درونی محققان وارد پژوهش شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که سه عامل به عنوان شرایط علی، پنج عامل به عنوان شرایط زمینهای و شش عامل به عنوان شرایط مداخلهگر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی ایران نقش دارد. محرز است که داوطلبان بخش جداییناپذیر ورزش و رویدادهای ورزشی هستند، به همین دلیل ویژگیهای شخصیتی آنها باید مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که شرایط مداخلهگر بیشترین نقش را در تعیین راهبردها دارد پیشنهاد میشود که برای ارتقای سطح داوطلبان ورزشی، به ارتقای روابط عمومی و حرفهای، ویژگیهای فردی آنها مانند توانایی شخصی، دانش و مهارت آنها مد نظر قرار گیرد.نتیجهگیری: همچنین پیشنهاد میشود که بهترین داوطلبان رویدادهای ورزشی را برای ارتقا روحیه آنها و انگیزه سایر داوطلبان به سمتهای بالاتر در رویدادهای بعدی ارتقا داد یا برای رویدادهای بینالمللی مانند المپیک، بازیهای آسیایی که از همه دنیا نیروی داوطلب جذب میکند، معرفی شوند. در این صورت است که روحیه داوطلبی در جامعه و ورزش کشور نهادینه میشود.
علیرضا خادم لو؛ مهدی طالب پور؛ محمد کشتی دار؛ وحید ساعت چیان
چکیده
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود ...
بیشتر
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود و نمونهگیری آزمودنیها بصورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتیجه گروهبندی کدها، نشان دهنده 9 مقوله اصلی، 46 مقوله فرعی و 58 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، مقوله محیطی و پرورش تفکر استراتژیک) در سازمانهای ورزشی دانشگاهها پدیدار شد.نتیجهگیری: با توجه به طیف مخاطبان ورزش دانشگاهی که شامل دانشجویان، کارمندان و اساتید است و همچنین گزینههای غیرورزشی جذاب و جایگزین ورزش دانشگاهی موجود؛ اگر متولیان ورزش دانشگاهها نتوانند با تکیه بر شایستگیهای منابع انسانی و با تحقق راهبردهایی مانند تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی زمینه توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، پرورش تفکر ایدئولوژیک و توجه به مقولات محیطی را فراهم نمایند، قادر به جلب رضایت جامعه مخاطب خود نخواهد بود.لذا توصیه میشود که مدیران بالادستی ورزش دانشگاهی طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی شایستگیهای لازم برای کارکنان ورزش دانشگاه اجرا و نیروی انسانی را بر اساس شایستگیها، جذب و استخدام نمایند.