ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده از سراسر استانهای غرب کشور جمع شدند. به منظورجمعآوری اطلاعات، ازپرسشنامة استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر (1986) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 p<). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان دادکه بیش از 19درصد از تغییرات توانمندسازی به وسیله مؤلفه حمایت سازمانی قابل تبیین است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها، کارمندانی که بیشتر مورد حمایت سازمانی قرار می-گیرند و آن را ادراک میکنند، توانایی کنترل تغییرات محیطی را دارند و تغییرات مختلف سازمانی، توانمندسازی آنها را بدنبال خواهد داشت.
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ترتیب از پرسشنامههای اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. دادههای گردآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به وسیله مؤلفههای توانمندسازی قابل تبیین و پیشبینی است. نتیجهگیری: ادارات ورزش و جوانان میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، تواناییهای کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.