امین کلانی؛ نعمت خلیفه؛ سجاد طیبی
چکیده
هدف: هدف از مطالعة حاضر تعیین ارتباط بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی تیم های لیگ برتر والیبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در سال 1392 تشکیل دادهاند (180N~). با توجه به جدول مورگان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 118 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند. ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعة حاضر تعیین ارتباط بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی تیم های لیگ برتر والیبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در سال 1392 تشکیل دادهاند (180N~). با توجه به جدول مورگان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 118 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004 ) و انسجام تیمی کارون و همکاران (1997 ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد؛ از بین مولفههای هوش فرهنگی، مولفه استراتژی (فراشناختی) و از بین مولفههای انسجام تیمی، مولفه کشش فرد به گروه-وظیفهای بیشترین میانگین را داشتند. همچنین نتایج نشان داد؛ بین هوش فرهنگی و انسجام تیمی بازیکنان تیم های والیبال لیگ برتر کشور ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (هوش فرهنگی)، تغییرات در میزان انسجام تیمی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود؛ مربیان به هوش فرهنگی تیمهای خود توجه نمایند تا از این طریق بتوانند استراتژیهای مدنظر خود را بهتر اجرا کرده و از طریق انسجام تیمی بیشتر، موفقیت تیم خود را رقم بزنند.
امین کلانی؛ عزت الله ترخانی؛ امیرمسعود محمدی شمس آبادی؛ سجاد طیبی
چکیده
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، ...
بیشتر
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0p≤) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر مورد نظر بهدست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.