آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صفا مسلم هلیل؛ میرحسن سید عامری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارتهای کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 884/0، 919/0 و 893/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین عدالت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد، هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوههای مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا میکند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد، لذا با پیادهسازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق میتواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.
فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ آرمان ویسی
چکیده
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ...
بیشتر
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مسیرهای پیشرفت شغلی شاین (1990)، بود. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، t تک نمونهای و تحلیل واریانس یک طرفه) استفادهشد.
یافتهها: 1- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بر وجود رابطه مثبت و معناداری بین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان در سطح (05/0α<) دلالت دارد. 2- نتایج آزمون آماری تی تک نمونهای نشانداد بین مؤلفههای تحقیق، تنها در میان چهار مؤلفه مسیرهای شغلی، امنیت - ثبات (001/0p= ،26/5t=) فنی/کارکردی (005/0p= ،19/4t=) خلاقیت (001/0p= ،8/5t=) و تنوع- چالش محض (03/0p= ،19/4t=) تفاوت معنیداری وجود دارد. 3- نتایج آزمون تی مستقل نشانداد که تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان از لحاظ وضعیت تأهل (05/0p= ،19/4r=) و جنسیت (05/0p= ،61/0r=) در سطح ( 05/0α<) وجود ندارد؛ همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد، تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان بر حسب سن (15/0p= ،75/1F=)، تحصیلات (98/0p= ،09/0F=) و سنوات خدمت (2/0p= ،5/1F=) وجود ندارد. تنها در مؤلفه محل خدمت (001/0p= ،82/1F=) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت بهتر است، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب میان مؤلفههای مسیر پیشرفت شغلی کارکنان، برای مؤلفههای فنی/ کارکردی، خلاقیت، تنوع و امنیت، اهمیت بیشتری قائل شوند.