مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ژاله معماری؛ سمیرا حسن زاده؛ مهسا سعادتی؛ مهری پوینده کیا
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه استعدادیابی ورزش با رویکرد زنجیره تامین دست یافت. الف) تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش ب) ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش ج) بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش د) کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش م) خودکارآمدی استعدادها در مسیر ورزشی. ی) تأمین منافع مشارکتکنندگان.
نتیجهگیری: در «تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش» لازم است از پیشرفتهای فناوری در استعدادیابی ورزشی بهرهگیری شود. در این راه با استفاده از ظرفیت تعاملی با کشورهای پیشرفته میتوان به موفقیتهای چشمگیری رسید. در «ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش» لازم است نرمافزارها و ابزارهای تسهیلگر استعدادیابی ورزشی از زنجیره تأمین تأمین و با شرکتهای بزرگ ورزشی در حوزه فناوری و تجهیزات در این فرآیند ارتباط برقرار شود. در «بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش» لازم است همکاری بینسازمانی در سیستم استعدادیابی ورزشی از طریق انعقاد تفاهمنامههای استعدادیابی بین سازمانهای مختلف و هماهنگی و تقسیمکار میان سازمانهای ورزش پرورشی و قهرمانی کشور ایجاد گردد. در «کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش» لازم است آزمونها و تستهای استعدادیابی هنجاریابی و برنامههای راهبردی و عملیاتی مناسب و امکانات لازم جهت نگهداری و حفظ استعدادها فراهم شود. از منظر تأمین منافع مشارکت کنندگان لازم است کیفیت آموزش و تمرینات پرورشی بهبود یابد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت بدنی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار دادهها ازروشهای بازآزمون و پایایی دوکُدگذار و برای بررسی روایی دادهها ازروشهای راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرتگرایی، بررسی همکاران وقابلیت اعتبار استفاده شد.
یافتهها: در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کُد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی؛ عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروههای قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینهای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخلهای (عوامل محیطی، خلاء قانونی دربرخورد باموبینگ)، مقوله محوری (موبینگ محل کار)، راهبردها (مقابلهای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته بندی شدند که موبینگ سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران و برنامهریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مُخل محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة موبینگ را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی مفید و اثربخش انجام دهند.