مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت بدنی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار دادهها ازروشهای بازآزمون و پایایی دوکُدگذار و برای بررسی روایی دادهها ازروشهای راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرتگرایی، بررسی همکاران وقابلیت اعتبار استفاده شد.
یافتهها: در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کُد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی؛ عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروههای قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینهای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخلهای (عوامل محیطی، خلاء قانونی دربرخورد باموبینگ)، مقوله محوری (موبینگ محل کار)، راهبردها (مقابلهای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته بندی شدند که موبینگ سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران و برنامهریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مُخل محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة موبینگ را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی مفید و اثربخش انجام دهند.
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مصطفی مهرآوران؛ حسن بحرالعلوم؛ ناهید داروغه عارفی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش بهزیستی معنوی بر کیفیتزندگی کاری داوران فوتبال با نقش واسطهای مهارتهای مقابلهای بود.
روششناسی: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمان مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش داوران رسمی فوتبال استان فارس بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش بهزیستی معنوی بر کیفیتزندگی کاری داوران فوتبال با نقش واسطهای مهارتهای مقابلهای بود.
روششناسی: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمان مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش داوران رسمی فوتبال استان فارس بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد مهارتهای مقابلهای اسمیت و همکاران(۱۹۹۵)، کیفیت زندگی کاری ایلگان و همکاران (2014) و بهزیستی معنوی گلپرور و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش به تایید ده نفر از خبرگان و اعضای هیات علمی (رشته مدیریت ورزشی) رسید. برای بررسی فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری با رویکرد واریانس محور و نرمافزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 بهره برده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی کاری و مهارتهای مقابلهای داوران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مهارتهای مقابلهای بر کیفیت زندگی کاری داوران تأثیر مستقیم و معناداری دارد. یافتهها همچنین نشان داد مهارتهای مقابلهای نقش واسطهای را در تأثیر بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی داوران فوتبال استان فارس دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهزیستی معنوی و همچنین مهارتهای مقابلهای از عوامل مهم و مکمل در توسعه و تقویت کیفیت زندگی کاری داوران فوتبال استان فارس میباشند. مسئولان و کمیته داوران باید دورههای توسعه حرفهای و کارگاههای مهارتهای مقابلهای را برای داوران برگزار کنند. همچنین، تشویق داوران به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و خیریه میتواند حس تعلق و هدفمندی آنها را تقویت کرده و به بهبود کیفیت زندگیشان کمک کند.