آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان ...
بیشتر
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود که از بین آنها تعداد247 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، پرسشنامه مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و پرسشنامه تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که پایایی درونی آنها در یک مطالعه راهنما در جامعه آماری به روش آلفای کرونباخ تأیید گردید (81/0<α). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار PLS-3 استفاده گردید (05/0≥P).یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که مدیریت اخلاقی اثر مستقیم و معناداری بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی دارند. همچنین سازه مالیکت روانشناختی تعدیل کننده توانمندی برای به اشتراک گذاشتن دانش از سوی معلمان تربیت بدنی بود.نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با بکارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق کسب و تسهیم دانش را فراهم مینمایند، می توانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.