پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مژده نجفی نلیوان؛ رقیه سرلاب؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان به تعداد 293 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامههای کمالگرایی (گاتوالز و دان، 2009)، خلاقیت (دی لیلو و هوتون، 2008)، مشارکت (لانسدال، هاج و جکسون، 2007)، خودمختاری (تأمین نیازهای بنیادی) (لانسدال و هاج، 2011) و عدم تأمین نیازهای بنیادی در ورزش (بارتولومیو و همکاران، 2011) بودند. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 79/0، 76/0، 98/0، 79/0 برآورد شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم-افزارهای SPSSV25 و Smart-PLS.3.2.8 انجام شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تأمین نیاز و عدم تامین نیاز با مشارکت و کمالگرایی در ورزشکاران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت و مشارکت در ورزشکاران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ولی بین خلاقیت و کمالگرایی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین خلاقیت در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با مشارکت در ورزش نقش تعدیلگری ایفا میکند ولی در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با کمالگرایی در ورزش نقش تعدیلگری ایفا نمیکند.نتیجهگیری: با توجه و تأمین نیازهای بنیادی و همچنین فراهم کردن شرایط جهت شکوفایی خلاقیت والیبالیستها، میتوان میزان کمالگرایی و مشارکت ورزشی آنها را بهبود ساخت.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
مریم عرب زاده؛ علی زارعی؛ عباس خدایاری؛ محمد پورکیانی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسؤلین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقه ای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامههای پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین مدیران ذیربط میتوانند با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روانشناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر میشود.
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ علی چورلی
چکیده
هدف: فعالسازی و بهرهوری از سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین معیارهای رشد و ترقی سازمانهای امروزی تلقی میشود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت (سیستم پشتیبانی تصمیمگیری، سیستم اطلاعات اجرایی، سیستم پردازش عملیاتی و سیستم مدیریت اطلاعات) بر خلاقیت مبتنی بر فناوری (محصول خلاق و پردازش ...
بیشتر
هدف: فعالسازی و بهرهوری از سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین معیارهای رشد و ترقی سازمانهای امروزی تلقی میشود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت (سیستم پشتیبانی تصمیمگیری، سیستم اطلاعات اجرایی، سیستم پردازش عملیاتی و سیستم مدیریت اطلاعات) بر خلاقیت مبتنی بر فناوری (محصول خلاق و پردازش خلاق) منابع انسانی مجموعههای تفریحی ورزشی میباشد. روششناسی: جامعه آماری شامل 130 نفر از مدیران ستادی و صفی و همچنین پرسنل اجرایی ده مجموعه تفریحی ورزشی بود که به صورت هدفمند و تمامشمار انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، پس از تایید پایایی درونی ابزار پژوهش به روش آلفای کرونباخ (89/0 – 71/0α=)، از نسخه اصلاح شده پرسشنامه سیستم اطلاعاتی ماساده (2013) و پرسشنامه خلاقیت مبتنی بر تکنولوژی الشهر (2015) استفاده گردید. پس از اطمینان نکویی برازش مطلوب الگوی پژوهش، دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون رگرسون چندگانه نشان داد که سیستمهای اطلاعاتی (05/0 ≥ Sigو 68/0 R2=) پیشبینی کننده قوی برای خلاقیت کارکنان میباشد. همچنین براساس تحلیل عاملی مولفهها، سیستم مدیریت اطلاعات (73/0β=) و سیستم اطلاعات اجرایی (71/0β=) بیشترین تاثیر را بر خلاقیت کارکنان داشتند.نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که مدیران مجموعههای ورزشی تفریحی میتوانند از طریقاستقرار سیستمهای اطلاعاتی و همچنین جذب نیروی انسانی ماهر و آشنا از طریق ارائه خدمات جدید، موقعیت و جایگاهی برتری را در بازار رقابت ایجاد کنند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
هادی تقی زده؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای جو سازمانی مبتنی بر یادگیری پاتز و همکاران (2012)، انعطافپذیری در شغل مالیک و گارگ (2017) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری اثری مثبت و معنیدار بر انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی دارد (846/0=β، 105/45=t). همچنین اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی مثبت و معنیداری بود (164/0=β، 142/2=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر انعطافپذیری در شغل بر رفتار پویای شغلی، مثبت و معنیدار است (689/0=β، 839/9=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی، مثبت و معنیداری میباشد (040/0=β، 425/2=t).نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری میتواند پیامدهای شغلی مثبتی مانند انعطافپذیری و رفتار پویای شغلی را در کارشناسان تربیتبدنی بههمراه داشته باشد.
حسن قاسمعلی پور؛ علی زارعی؛ فریده اشرف گنجویی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران تعداد 260 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود، از شاخص های آماری چون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، نخست با استفاده از آزمون ﮐﻮﻟﻤﻮﮔروف اسمیرنوف به بررسی فرض نرمال بودن داده ها پرداخته شد. سپس، به منظور بررسی روابط دو متغیره و آزمون فرضیات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد.یافته ها: در بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان ادارات تربیت بدنی بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری ضریب مسیر بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان برابر با 86/0 بود که این موضوع نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو متغیر می باشد. در رابطه بین خلاقیت و سبک های رهبری نیز رابطه مثبت و معناداری بین متغیرها برقرار بود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر توانمندی کارکنان و سبک های رهبری در ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد کشور وجود دارد.
حسین پورسلطانی زرندی؛ رامین ایرجی نقندر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل میدادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل میدادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و خلاقیت (رندسیپ، 1979) استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها با بـهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت و برنـامهریزی رشتۀ تربیتبدنی تعیین گردید و پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0=α) و (92/0=α) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداری (001/0=P ، 733/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ایجاد دانش (014/0=P ، 423/0=r)، جذب دانش (002/0=P ، 62/0=r)، سازماندهی دانش (024/0=P ، 391/0=r)، ذخیره دانش (001/0=P ، 553/0=r)، انتشار دانش (003/0=P ، 796/0=r) و کاربرد دانش (001/0=P ، 652/0=r) با خلاقیت رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتـایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش، واجد شرایط پیشبینی خلاقیت میباشد. نتیجهگیری: با توجه به این که مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود خلاقیت کارکنان دارد، مسئولین سازمانهای ورزشی باید به دنبال رفع موانع و فراهم کردن بستر اسقرار مدیریت دانش در سازمانها باشند و به نیروی انسانی که نقش اساسی در بهبود عملکرد سازمان دارد، بیش از گذشته توجه نمایند.