آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد؛ داود نصر اصفهانی
چکیده
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب ...
بیشتر
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری شامل اساتید و مدیران و کارشناسان خبره ادارات ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: از مجموع 201 کد مفهومی و 26 مقوله، مدل پارادایمی تحقیق بر اساس پدیده محوری، شرایط علی، بسترها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای جانشین پروری تدوین گردید.نتیجهگیری: هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه نظام جانشین پروری میگردد.
سیدرضا حسینی نیا؛ ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و مشتریمداری (داناوان و همکاران، 2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تمرکز بر مشتریان کلیدی (59/0=β، 14/3=t) و مدیریت دانش (62/0=β، 99/1=t) بر میزان مشتریمداری کارکنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. دیگر یافته تحقیق حاکی از آن بود که تأثیر سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری (30/0- =β، 33/1=t) و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری (46/0- =β، 35/1=t) بر مشتریمداری کارکنان معنیدار نمیباشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیریت ارتباط با مشتری میتواند نقش مهمی در مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ایفا نمایند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ادارات ورزش و جوانان با انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانمند، مشتریمداری کارکنان خود را افزایش دهند.
مهرداد محرم زاده؛ محمد سیوان نوری
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و بهرهوری نیروی انسانی سرمد و همکاران (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls.328 انجام شد.یافتهها: یافته های پژوهشی نشان داد تفکراستراتژیک (52/0r=) و چابکی سازمانی (428/0r=) به طور مستقیم بر بهرهوری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین تفکراستراتژیک اثر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (836/0r=) دارد. علاوه بر این مشخص گردید که تفکراستراتژیک بر بهرهوری سازمانی از طریق چابکی سازمانی اثر مثبت و معناداری (358/0r=) دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آیندهنگری، تفکر مفهومی، تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه کارکنان در کنار سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان می تواند منجر به بهبود بهرهوری کارکنان شود که باید از سوی مدیران ادارات ورزش و جوانان غرب کشور مورد توجه قرار گیرد..
مهدی سلیمی؛ فاطمه کشوری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سرمایه فکری بر نوآوری و چابکی سازمانی با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای بود. روش شناسی: جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان تشکیل دادند که بر این اساس حجم نمونه 260 نفر تعیین و به صورت تصادفی طبقه ای گزینش گردیدند. برای جمع آوری داده ها پیرامون متغیر سرمایه فکری از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سرمایه فکری بر نوآوری و چابکی سازمانی با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای بود. روش شناسی: جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان تشکیل دادند که بر این اساس حجم نمونه 260 نفر تعیین و به صورت تصادفی طبقه ای گزینش گردیدند. برای جمع آوری داده ها پیرامون متغیر سرمایه فکری از پرسشنامه بونتیس، چانگ و ریچاردسون، متغیر نوآوری سازمانی از پرسشنامه استاندارد چوپانی، متغیر چابکی سازمانی از پرسشنامه استاندارد جعفر نژاد و شهائی، و متغیر اخلاق حرفه ای از پرسشنامه استاندارد کاردوزیر و براون استفاده شد. همچنین تحلیل داده ها بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد سرمایه فکری با ضریب 24/0 بر نوآوری سازمانی، با ضریب 48/0 بر چابکی سازمانی، و با ضریب 92/0 بر اخلاق حرفه ای اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین سرمایه فکری به طور غیرمستقیم و از مسیر میانجی اخلاق حرفه ای با ضریب 69/0 بر نوآوری سازمانی، و با ضریب 52/0 بر چابکی سازمانی اثر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: اگرچه توسعه سرمایه فکری به طور مثبت بر نوآوری و چابکی سازمانی اثرگذار است، با این حال ارتقاء اخلاق حرفه ای در کارکنان می تواند این اثرگذاری ها را به طور قابل توجهی بیشتر نماید.
شیرین زردشتیان؛ مریم حسینی
چکیده
هدف: در دنیای امروز که دنیای سازمانها است، با بهوجود آوردن معنویت در کار، کارکنان به تلاش و کوشش تمایل زیادی دارند و بیشتر با اهداف سازمان و مأموریت آن عجین می شوند. لذا این تحقیق با هدف بررسی نقش مولفههای سبک رهبری اصیل بر معنویت در کار کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است ...
بیشتر
هدف: در دنیای امروز که دنیای سازمانها است، با بهوجود آوردن معنویت در کار، کارکنان به تلاش و کوشش تمایل زیادی دارند و بیشتر با اهداف سازمان و مأموریت آن عجین می شوند. لذا این تحقیق با هدف بررسی نقش مولفههای سبک رهبری اصیل بر معنویت در کار کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است وجامعه آماری تحقیق را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (228 نفر) تشکیل داد. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 163 نفر و به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شد. جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل آولیو (2007) و معنویت در کار میلیمن و همکاران (2003)، استفاده شد. پایایی ترکیبی و روایی همگرایی و واگرایی پرسشنامه ها مورد سنجش و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار پی ال اس استفاده شد.یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن بود که، مسیر مؤلفههای ﺟﻨﺒﻪ اﺧﻼﻗﻲ، خودآگاهی، پردازش متوازن و شفافیت رابطه در کار به ترتیب با ضریب معناداری 20/2 ، 33/3 ، 00/2 و 54/7 ، بر معنویت در کار کارکنان تاثیر گذار هستند.نتیجه گیری: مدیران ادارات ورزش و جوانان باید بهطور اهم برای ایجاد معنویت در کار به رهبری اصیل خصوصاً مؤلفهی شفافیت رابطهای آن توجه ویژه داشته باشند، تا شاهد شکوفایی کارکنان در فضای امن کاری باشند. و موجبات پیشرفت و بهبود عملکرد سازمان را فراهم کنند.
رسول نوروزی سید حسینی؛ رضا سپهوند؛ کیوان موسوی چشمه کبودی؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت استعداد آرمسترانگ(2006)، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و همکاران(1997) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی حمیدی(1382) استفاده شد. از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار LISREL/8.2 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با ضریب مسیر(85/0PC=) بر توانمندسازی کارکنان و با ضریب مسیر(39/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. همچنین توانمندسازی کارکنان با ضریب مسیر(69/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. نتیجهگیری: جذب و حفظ کارکنان همراستا باهدفهای سازمانی در ادارات ورزشی میتواند به توانمندی کارکنان کمک کرده و درنتیجه توانمندی کارکنان نیز اثربخشی سازمانی را افزایش خواهد داد.
حسام زارع؛ هادی باقری
چکیده
هدف: در مواجهه با تحولات سریع و غیرقابل پیشبینی جوامع و تغییر نیازها و انتظارات مشتریان، نهادهای ورزشی ناگزیرند به سازمانی چابک تبدیل شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازاریابی داخلی و چابکی سازمانی با توجه به نقش واسطه هدفگرایی است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه ...
بیشتر
هدف: در مواجهه با تحولات سریع و غیرقابل پیشبینی جوامع و تغییر نیازها و انتظارات مشتریان، نهادهای ورزشی ناگزیرند به سازمانی چابک تبدیل شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازاریابی داخلی و چابکی سازمانی با توجه به نقش واسطه هدفگرایی است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بودند (320 N=) که 212 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه بازاریابی داخلی فورمن و مونی (1995)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2004) و هدفگرایی وراپوتینان (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها، توسط 10 متخصص تأیید شد. پایایی پرسشنامهها، با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0، 96/0 و 93/0 تأیید شد. برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازارایابی داخلی بر چابکی سازمانی و هدفگرایی، تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین، این متغیر به واسطه هدفگرایی تأثیر معناداری بر چابکی سازمانی میگذارد. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نیز نشان داد که 49 درصد از واریانس چابکی سازمانی و 37 درصد از واریانس هدفگرایی، از طریق متغیرهای پیش بین قابل تبیین است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر اهمیت نقش هدفگرایی به عنوان یک واسطه در ارتقای چابکی سازمانی است؛ بنابراین، ضمن توجه به رشد و توسعه کارکنان، مشارکت دادن آنها در تعیین اهداف سازمانی و انگیزش آنها برای تعقیب این اهداف، میتواند توان ادارات ورزش و جوانان در پاسخگویی به نیازهای ورزشی جامعه را بهبود بخشد.
اسفندیار خسروی زاده؛ عابد حقدادی؛ اکرم کمانکش
چکیده
چکیده هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین میزان فعالیت جسمانی و اخلاق کار ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان (140 نفر) ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بودند که 103 نفر از آنها به شیوه تصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، که در نهایت نتایج ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین میزان فعالیت جسمانی و اخلاق کار ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان (140 نفر) ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بودند که 103 نفر از آنها به شیوه تصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، که در نهایت نتایج مربوط به 88 پرسشنامه (43/85 درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جهانی فعالیت جسمانی (2002) و پرسشنامه اخلاق کار گریگوری(1991) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معناداری 05/0 ≥ α تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین فعالیت جسمانی و اخلاق کار کارکنان رابطه آماری معناداری وجود نداشت و مولفه های فعالیت جسمانی نتوانستند وضعیت اخلاق کار و مولفه های آن را پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: فعالیت جسمانی و اخلاق کار کارکنان مورد مطالعه از یکدیگر مستقل هستند، لیکن به نظر می رسد به پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز باشد.
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده از سراسر استانهای غرب کشور جمع شدند. به منظورجمعآوری اطلاعات، ازپرسشنامة استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر (1986) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 p<). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان دادکه بیش از 19درصد از تغییرات توانمندسازی به وسیله مؤلفه حمایت سازمانی قابل تبیین است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها، کارمندانی که بیشتر مورد حمایت سازمانی قرار می-گیرند و آن را ادراک میکنند، توانایی کنترل تغییرات محیطی را دارند و تغییرات مختلف سازمانی، توانمندسازی آنها را بدنبال خواهد داشت.
ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی؛ سید رضا حسینی نیا
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین مدیریت روابط با مشتری و رضایت مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 203 نفر در سال 1393 بود که بر حسب جدول کوکران، 132 نفر به شیوه تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین مدیریت روابط با مشتری و رضایت مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 203 نفر در سال 1393 بود که بر حسب جدول کوکران، 132 نفر به شیوه تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و رضایت مشتریان (استرینگ فلو و همکاران، 2004) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافته ها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین چهار بعد مدیریت ارتباط با مشتری و رضایت مشتریان نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش توان پیشبینی 37 درصد از واریانس متغیر رضایت مشتریان را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با بهبود و توسعه مدیریت ارتباط با مشتری در ادارات خود، زمینه افزایش رضایت مشتریان را فراهم نمایند.
خسرو خضرپور؛ محمد مازیاری؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوعی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با مدرک حداقل دیپلم (110=N) تشکیل میدادند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوعی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با مدرک حداقل دیپلم (110=N) تشکیل میدادند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 85 نفر به عنوان نمونه آماری مشخص شدند. ابزار جمع آوری دادهها، دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی با 20 سوال و پرسشنامه بهرهوری با 42 سوال بود. روایی پرسشنامهها به شکل صوری و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0و 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با بهرهوری (367/0 =r ، 001/0=p )، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی با بهرهوری (449/0 =r ، 001/0=p ) و بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با بهرهوری (347/0 =r ، 001/0=p ) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی 1/23 درصد از واریانس بهرهوری را پیشبینی میکنند (03/15=F؛000/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به منظور افزایش بهرهوری کارکنان، توجه به سرمایه اجتماعی اجتناب ناپذیر است.