شیرین زردشتیان؛ معصومه بهرامی
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق تعیین میزان اثر خویشاوندسالاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی در میان کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری (SEM) می باشد. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1399 میباشد که در ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق تعیین میزان اثر خویشاوندسالاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی در میان کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری (SEM) می باشد. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1399 میباشد که در 263 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد خویشاوندسالاری (پارتی بازی) عبدالله(1991)، عملکرد سازمانی هرسی وگلداسمیت(2003) و مدیریت منابع انسانی بامبرگر و مشولم(2000) میباشد که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ با 93 صدم مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز به کمک نرم افزار Spss و ایموس نسخه 24 انجام شده است. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی متغیرها همبستگی مثبت و معنادار بالایی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای پیشنهادی پژوهش دارای اثر معناداری میباشند که در این میان، خویشاوندسالاری بر مدیریت منابع انسانی با به ضریب تاثیر 34درصد، خویشاوندسالاری بر عملکرد سازمانی، 41 درصد و مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، 53 درصد میباشد. نتیجه گیری:با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود، با جلوگیری از خویشاوندسالاری و پارتی بازی برای جذب کارکنان در یک سازمان، شرایط را برای افزایش تعهد سازمانی، افزایش اعتماد به نفس در کارکنان و اصلاح فرهنگ سازمانی محیا سازند.
فخرالسادات نصیری ولیک بنی؛ سید رسول عمادی؛ زهرا سرچهانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت استعداد بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 285 نفر به عنوان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت استعداد بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 285 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و مدیریت استعداد استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها بررسی و مورد تایید قرار گرفت. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری spss و lisrel تحلیل شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بین فرهنگ سازمانی با مدیریت استعداد، بین مدیریت استعداد با مدیریت دانش و بین فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد مدیریت استعداد در رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش می تواند نقش میانجی داشته باشد. نتیجهگیری: سازمان برای اینکه بتواند به طور موثر نظام دانش را بهبود ببخشد و در کل سازمان اشاعه دهد ابتدا باید به فرهنگ سازمانی و مدیریت استعداد توجه کند و هر اندازه مدیریت استعداد و فرهنگ سازمانی قوی تر باشد، پیاده سازی مدیریت دانش با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.
محمدحسین شوهانی؛ محمد احسانی؛ مژگان صالحی پور
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران انجام شد.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری آن را کلیهی کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به تعداد 116 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری به علت محدود بودن جامعه آماری، برابر با کل جامعه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران انجام شد.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری آن را کلیهی کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به تعداد 116 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری به علت محدود بودن جامعه آماری، برابر با کل جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) و کارآفرینی سازمانی (هیل، 2003) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید 5 تن از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب؛ 91/0 و 82/0 بدست آمد. بهمنظور سازمان دادن و خلاصه کردن دادهها، از آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها و آمار استنباطی شامل: آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی در کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p، 568/0=r). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای درگیرشدن در کار و انطباقپذیری قادر به پیشبینی معنادار کارآفرینی سازمانی هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج؛ به نظر میرسد که فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی اثرگذار است. لذا، برای دستیابی به یک سازمان کارآفرین، توجه ویژه به مؤلفههای فرهنگ سازمانی ضروری به نظر میرسد.
محمدحسین شوهانی؛ سردار محمدی؛ پریوش نوربخش
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) و مدیریت دانش (حداد، 2007)، استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده)، استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز مؤلفههای فرهنگ سازمانی قادر به پیشبینی معنیدار مدیریت دانش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان اذعان نمود که فرهنگ سازمانی میتواند در افزایش مدیریت دانش کارکنان نقش مؤثری داشته باشد. به بیان دیگر، برای پیادهسازی چرخۀ مدیریت دانش در این سازمان، توجه ویژه به فرهنگ سازمانی ضروری است.