امیر قنبرپور نصرتی؛ ناصر بای؛ زهرا حاجی انزهایی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر است. نمونه تحقیق بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی ساده برابر با 179نفر انتخاب شد. پرسشنامه های بوت (2011)، بابین و بولز (2004) و کامان (1997) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد و برای ارزیابی مدل تحقیق و شناسایی اثر متغیرها، از مدل یابی معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که پارتی بازی بر تمایل به ترک شغل کارکنان اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین اثر پارتی بازی بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی کارکنان اثری منفی و معنادار بود. نتیجه گیری: بطور کلی نتایج تحقیق حاضر حاکی از این بود که پارتی بازی در محیط کار بواسطه تحت تأثیر قرار دادن عملکرد و رضایت شغلی کارکنان و همچنین ایجاد زمینۀ فکری برای ترک سازمان، بطور غیر مستقیم اثربخشی و بهره وری سازمان را به خطر می اندازد.
انیس ناصری؛ حمیدرضا میرصفیان؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). در این پژوهش تمامی اعضای جامعه آماری برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند که با توجه به نرخ پرسش نامههای بازگشتی (6/88 درصد)، این پژوهش با تعداد 233 نفر از کارکنان اجرا شد. از چهار پرسش نامه تصویر سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای خود توسعهای برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد؛ همچنین، به منظور تحلیل دادههای به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بهصورت مستقیم بر رضایت شغلی (71/0=β) و تعهد سازمانی آنان (63/0=β) اثرگذار بوده است. رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بهصورت مستقیم و با ضرایب رگرسیونی 66/0 و 54/0 بر گسترش رفتارهای خود توسعهای آنان تأثیر داشته است؛ همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده در دو مسیر جداگانه و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی (59/0=β) و تعهد سازمانی (51/0=β) بر ارتقاء رفتارهای خود توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است. از طرفی دیگر، تصویر سازمانی ادراک شده در یک مسیر و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ارتقاء رفتارهای توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است (46/0=β).نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش تلاش در جهت بهبود ادراکات و تصاویر سازمانی ادراک شده کارکنان در سازمانهای ورزشی، میتواند علاوه بر ارتقاء نگرشهای مهم شغلی بر گسترش رفتارهای خود توسعهای کارکنان نیز اثرگذار بوده که نتیجه آن توسعه بیشتر عملکردهای شغلی و بازدهی بالاتر سازمانی خواهد بود.
زهرا نیکخواه فرخانی؛ محمد ریحانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان خراسان شمالی تشکیل می دادند که شمار آنها به 185 نفر میرسید. نمونه آماری با بهرهگیری از فرمول نمونه گیری کوکران از جامعه محدود 124 نفر برآورد شده که 130 پرسشنامه با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای در میان جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از استراتژی پیمایش بهره گرفته شد و پرسشنامه ای که مبتنی بر پرسشنامههای استاندارد بازاریابی درونی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تدوین و دراختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. نتایج نشان داد، بازاریابی درونی برتعهدسازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش وجوانان استان خراسان شمالی تأثیرگذار بوده و رضایت شغلی می تواند تعدیل گر رابطه میان بازاریابی درونی و تمایل به ترک خدمت کارکنان باشد. همچنین مؤلفههای بازاریابی درونی نیز بر مولفه های یادشده اثرگذار بوده و از میان این مؤلفهها «بالندگی منابع انسانی» بیشترین و «چشمانداز» کمترین تأثیر را داشته است. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت، مدیران ورزش و جوانان استان خراسان شمالی می توانند با ارائه رویکردی سیستماتیک به آموزش و داشتن برنامههای مدون آموزشی و استقرارنظام جامع ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی زمینه ساز بهبود نگرشهای شغلی کارکنان دراین سازمان شوند.
محبوب شیخعلی زاده؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق ...
بیشتر
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. 120 نفر از کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، پرسشنامههای مدیریت برند داخلی پونجایسری و ویلسون (2007)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) و پرسشنامه محقق ساخته جو رقابتی محیط کار را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل روش مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و جو رقابتی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی جو رقابتی محیط کار بر رابطه بین مدیریت برند داخلی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت (001/0=P). بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد (362/0=GOF). نتیجه گیری: میتوان گفت که مدیریت برند داخلی منجر به تعهد کیفیت رفتاری و رضایت شغلی کارکنان ورزشی می شود.
علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد؛ حسین عیدی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت(1990)، رضایت شغلی دالت و همکاران(1966) و توسعة سازمانی فیلبین(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که بین ابعاد عزت نفس (عزتنفس -شغلی، خانوادگی و اجتماعی) با توسعة سازمانی، رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود داشت (1 0/0 p≤). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای توسعة سازمانی 51 درصد تغییرات رضایتشغلی را تبیین کرد. همچنین، مؤلفههای عزت نفس 30 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین کردند. علاوه بر این، تفاوت معناداری بین جنسیت با توسعة سازمانی، عزت نفس و رضایت شغلی وجود داشت (5 0/0 p≤). نتیجه گیری: بنابراین برای شکوفایی آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی، توجه بیشتری به ابعاد سازندة توسعة سازمانی، عزتنفس معلمان تربیت بدنی و عوامل انگیزشی آنها جهت تامین رضایت شغلی و افزایش اثربخشی سازمانی گردد
مجید رجبی؛ مهرزاد حمیدی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران تربیتبدنی دانشگاهها تشکیل داد. حجم نمونه برابر با کل جامعه و بهصورت کلشمار تعیینشد ( 67 نفر ). از 3 پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (ویس و همکاران،1967)، عجینشدن با شغل (لاداهل و کجنر، 1965) و تعهد سازمانی (مودای و همکاران، 1979) استفاده شد. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجامگرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (313/0r=)، رضایت شغلی با عجینشدن با شغل (531/0r=) و تعهد سازمانی با عجینشدن با شغل (384/0r=) وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد متغیر رضایت شغلی 6/47 درصد و عجینشدن با شغل 8/26 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند. بهطور کلی، رضایت شغلی و عجینشدن با شغل پیشبینیکننده تعهد سازمانی بودند.
نتیجهگیری: دانشگاهها و اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم میتوانند بالا بودن تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران را بهعنوان یک پتانسیل در نظر بگیرند. همچنین به منظور متعهدبودن مدیران به سازمان، باید به دو متغیر رضایت شغلی و عجینشدن با شغل آنان توجه شود.