مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مریم سلمانی؛ نسرین عزیزیان کهن؛ مسعود ایمانزاده؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف : تحقیق حاضر باهدف تأثیر سبک های رهبری بر نگرش مدیران هیأت های ورزشی نسبت به تغییر با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام شده است. روش شناسی :روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نظر اجرا میدانی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز (336نفر)، بوده است ...
بیشتر
هدف : تحقیق حاضر باهدف تأثیر سبک های رهبری بر نگرش مدیران هیأت های ورزشی نسبت به تغییر با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام شده است. روش شناسی :روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نظر اجرا میدانی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز (336نفر)، بوده است که طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 179 نفر بود که به صورت تصادفی ساده از میان جامعه آماری انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد، سبک رهبری هرسی و بلانچارد (۱۹۹۹) و نگرش نسبت به تغییر یونگ (۲۰۰۴) و جهت بررسی هوش اخلاقی از پرسشنامه استاندارد لینک و کیل (۲۰۱۱)، استفاده شد که پایایی و روایی همه متغییرها نیز مطلوب و مورد تأیید قرار گرفته است و در روش آماری به کار گرفته شده، با استفاده از معادلات ساختاری، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.یافته ها :نتایج نشان داد که بین سبک رهبری با نگرش نسبت به تغییر و هوش اخلاقی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز رابطه علی وجود دارد. از سوی دیگر، هوش اخلاقی بر نگرش نسبت به تغییر مدیران سازمان نیز تاثیر دارد.نتیجه گیری:نتایج تحقیق نشان داد که رهبری یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییرات مثبت در سازمان ها است همین طور نوع سبک رهبری یک مؤلفه ضروری برای تغییر موفقیت آمیز در سازمان به منظور رویارویی با رقابت و پیشرفت در هیأت های ورزشی می باشد.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
مریم عرب زاده؛ علی زارعی؛ عباس خدایاری؛ محمد پورکیانی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسؤلین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقه ای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامههای پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین مدیران ذیربط میتوانند با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روانشناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر میشود.
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ طهماسب شیروانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه گلوله برفی نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالات باز استفاده شد. یافتهها: دادههای حاصل از 15 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. درمجموع 426 کد باز از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و پیشینه تحقیق بهدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه 134 کد حلصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به 21 کد تبدیل شدند. در مرحله بعد، کدهای محوری در 5 گروه کد انتخابی از قابلیت بازاریابی نیروی انسانی شامل قابلیتهای بازاریابی مدیران باشگاه، قابلیتهای بازاریابی بازیکنان و مربیان، قابلیتهای بازاریابی کارکنان و تدارکات، قابلیتهای بازاریابی مشاهیر و پیشکسوتان و قابلیتهای بازاریابی لیدرهای باشگاه جای گرفتند. با توجه به ارتباطات بین این پنج گروه مدل بهصورت دایرهای تدوین شد که قابلیت بازاریابی مدیران در مرکز و سایر قابلیتها در محیط قرار گرفتند. نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی باشگاههای فوتبال، بهرهگیری و استفاده از این قابلیتهای برای بازاریابی و کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد تا بهگونهای منطقی و اصولی با برنامهریزی و سازماندهی این قابلیتها و توسعه آنها، به بازاریابی و کسب درآمد و استقلال مالی باشگاهها و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.
رسول نظری؛ سهیلا خسروی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری مهارتهای ارتباطی بر الگوی مدیریتکوانتومی مدیران و نقش آن بر چابکی سازمانی، سازمانهای ورزشی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش حدود 405 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی شهر اصفهان بودند که بهصورت تصادفی طبقهای، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری مهارتهای ارتباطی بر الگوی مدیریتکوانتومی مدیران و نقش آن بر چابکی سازمانی، سازمانهای ورزشی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش حدود 405 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی شهر اصفهان بودند که بهصورت تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ویژگیهای مشخصاتفردی، پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی بارتونجی(1990)، مدیریت کوانتومی نظری و بصراوی(2014) و چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2010) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری علوم اجتماعی در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی بر مدیریتکوانتومی تأثیر خطی و مثبت داشته، همچنین از اثر مهارتهای ارتباطی بر چابکی سازمان نتیجه معنادار و خطی مثبت گزارش شد. بنابراین مدیران سازمانهای ورزشی کشور میتوانند با بهرهگیری از یافتههای این مطالعه و آگاهی از مهارتهای ارتباطی در الگوی مدیریت کوانتومی در سازمانهای ورزشی فرآیند و ساختارهای خود را به سمت پویایی و چابکی بیشتر پیش ببرند تا در جهت توسعۀ ورزش در کشور گام بردارند