حمیده شریعتی؛ مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمینژاد؛ انوشیروان کاظم نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی شهرستانها بود که تعداد آنها 50 نفر و به صورت تمام شمار انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و از روشهای آماری مبتنی برکیفی سازی استفاده شد. در بخش روایی سازه از تحلیل عاملی، روایی صوری با استفاده از متخصصان و برای روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده گردید.یافتهها: میانگین دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب88/0 و 92/0 بودند و ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخص سازگاری داخلی برابر 77/0بود نتایج نشان داد که روایی و پایایی پرسش نامه در حد قابل قبول بوده است. در نهایت دوازده راهبرد استخراج و راهبردها به برنامههای عملیاتی خرد شدند. نتایج نشان داد که ورزش دانشآموزی استان گلستان در منطقه تهاجمی قرار دارد. نتیجهگیری: توجه به اولویتبندی رشتههای ورزشی، تمرکز بیشتر بر رشتههای موفق و مورد علاقه دانشآموزان، داناییمحور کردن و دانشبنیان کردن ورزش دانشآموزی، ساماندهی نظام مسابقات، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ورزش واستفاده از پتانسیلهای حمایتی، شش راهبرد اولویت دار در تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. در نتیجه راهبردها باید بیشتر در جهت توسعه و گسترش فعالیتها در این منطقة راهبردی باشند.
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ارشد ،کارشناس مسئولان واعضای شورای راهبردی تربیت بدنی آموزش و پرورش و اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی تشکیل دادند. تعداد نمونههای تحقیق 389 نفر بر اساس روش تحلیل عاملی ( حداقل 2 برابر و حداکثر10 برابر متغیرها )تعیین گردید. جهت اطمینان از روایی و اعتبارپرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی 83/0 برآورد شد. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش 6 حوزه (عامل) به عنوان حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی شناسایی و اولویتبندی شدند. داوطلبان ورزش دانشآموزی را میتوان به ترتیب اولویت در 6 حوزهً، استعدادیابی، همکاری در مدیریت فضاهای ورزشی، حرکات اصلاحی و تناسب اندام، ورزش قهرمانی، درس تربیت بدنی و ورزش همگانی و اوقات فراغت بهکار گرفت. نتیجه گیری : با توجه به ماهیت اجرای برنامههای ورزشی در آموزش و پرورش که هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر هزینهها در سطح بالایی انجام میشود و همچنین بودجه اندک این سازمان، استفاده از ابعاد شناسایی شده در