فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس محاسبه شد (158 نفر) و از روش نمونهگیری طبقهای_تصادفی شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر) و روایی سازه با استفاده از شاخص-های برازش مدل ارزیابی و تایید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود. علاوه براین به طور جداگانه نیز تاثیر تمدن سازمانی بر شبکه اجتماعی و تجربیات سازمانی و تاثیر آنها بر تصویر سازمانی نیز معنیدار بود. بنابراین میتوان گفت هر چند تمدن سازمانی منجر به ارتقای تصویر سازمان در محیط میشود اما مستندسازی تجربیات و شبکهسازی اجتماعی به میزان قابل توجهی رابطه تمدنسازی-تصویرسازی را تقویت مینمایند. نتیجهگیری: از این رو پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از مفاهیم و مظاهر سازمانهای متمدن در راستای انعکاس تصویری مناسب از سازمان در محیط به طور کلیدی از دو راهبرد تجارب مستند و شبکه اجتماعی استفاده نماید.
انیس ناصری؛ حمیدرضا میرصفیان؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). در این پژوهش تمامی اعضای جامعه آماری برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند که با توجه به نرخ پرسش نامههای بازگشتی (6/88 درصد)، این پژوهش با تعداد 233 نفر از کارکنان اجرا شد. از چهار پرسش نامه تصویر سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای خود توسعهای برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد؛ همچنین، به منظور تحلیل دادههای به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بهصورت مستقیم بر رضایت شغلی (71/0=β) و تعهد سازمانی آنان (63/0=β) اثرگذار بوده است. رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بهصورت مستقیم و با ضرایب رگرسیونی 66/0 و 54/0 بر گسترش رفتارهای خود توسعهای آنان تأثیر داشته است؛ همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده در دو مسیر جداگانه و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی (59/0=β) و تعهد سازمانی (51/0=β) بر ارتقاء رفتارهای خود توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است. از طرفی دیگر، تصویر سازمانی ادراک شده در یک مسیر و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ارتقاء رفتارهای توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است (46/0=β).نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش تلاش در جهت بهبود ادراکات و تصاویر سازمانی ادراک شده کارکنان در سازمانهای ورزشی، میتواند علاوه بر ارتقاء نگرشهای مهم شغلی بر گسترش رفتارهای خود توسعهای کارکنان نیز اثرگذار بوده که نتیجه آن توسعه بیشتر عملکردهای شغلی و بازدهی بالاتر سازمانی خواهد بود.
حمیدرضا میرصفیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر بوده که بر همین اساس نمونه ای به تعداد 256 نفر بصورت تصادفی طبقه ای برای شرکت در این پژوهش انتخاب گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی اصفهان به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 40/0 بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 35/0 بر مدیریت تغییر کارکنان تأثیر داشته است (001/0=P). همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی 63/0 بر مدیریت تغییر آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر هوش هیجانی بر مدیریت تغییر کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان، ارتقاء این سازه می تواند در گسترش توانایی های کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به صورت مطلوب مؤثر باشد. همچنین، با توجه با تأثیر مضاعف هوش هیجانی بر توسعه مدیریت تغییر کارکنان در صورت برخورداری آنان از تصویر سازمانی ادراک شده مطلوب، به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می گردد تا در ارتباط با ایجاد و توسعه تصاویر سازمانی مناسب برای کارکنان سازمان های مربوطه تلاش نمایند.