مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
سیدجلیل میریوسفی؛ راشد بالال؛ سید احمد نژاد سجادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفهای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفهای (شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیمهای ملی) استان سیستان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفهای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفهای (شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیمهای ملی) استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند (270) که از بین آنها 159 نفر به روش تصادفی خوشهای با فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای دلبستگی به برند (ژو و همکاران، 2012)، کیفیت ادراک شده برند (کجوری، 2010) و تعهد به برند (مومن، 2014) بود. برای سنجیدن روایی از شاخصهای روایی همگرا و واگرا استفاده شد و پایایی ابزار پژوهش نیز به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود.
یافته ها: نتایج نشان داد، کیفیت ادارک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند ورزشکاران حرفهای (بوکس، کبدی، ورزشهای رزمی، کشتی، فوتسال، فوتبال، والیبال و دو ومیدانی) تأثیر مستقیم و معنادار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود، سازمانها، شرکتها، تولیدکنندگان کالا و خدمات دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران با ایجاد و انتخاب مناسب نمادها، طراحیها و هر آنچه به تداعیات و ادراکات ورزشکاران نسبت به برند مرتبط است، دلبستگی به برند را در آنان افزایش دهند؛ همچنین بایستی با اجرای برنامههایی متناسب با سلایق فردی و جمعی ورزشکاران برای ارزیابی محرکهای روانی، انگیزشی و نوآوری در محصول، ادراکات ورزشکاران را نسبت به برند بهبود بخشند تا تعهد به برند در آنان افزایش یابد.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
بهزاد عزیزی؛ محمود فاضل بخششی؛ مرضیه خلیفه سلطانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 255 نفر بودند و روش نمونهگیری آماری به صورت کل شمار بود و به همین تعداد پرسشنامه در بین نمونه آماری توزیع گردید، که پس از توزیع پرسشنامهها تعداد 223 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی سبز وانگ (2019)، مدیریت منابع انسانی سبز زید و همکاران (2018) و پایداری سازمانی یانگ و همکاران (2019) استفاده شد. میزان روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مدیریت منابع انسانی سبز و فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی بود. یافته دیگر پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر فرهنگ سازمانی سبز اثر مثبت و معنیدار دارد؛ همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مدیریت منابع انسانی سبز از طریق نقش واسطهای فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی نشان داده شد.
نتیجهگیری: توجه به منابع انسانی سبز با تکیه بر فرهنگ سازمانی سبز یکی از روشهای تضمین توسعه پایدار سازمانهای ورزشی است.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
فاطمه عبدی؛ حوریه دهقانپوری؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 نفر). مقدار 138 نمونه توسط نرمافزار جیپاور به عنوان حداقل حجم نمونه برای انجام پژوهش در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری، در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای شخصیت فعال بیل و همکاران (2019)، خودرهبری کاستلانو و همکاران (2021)، امیدواری اسنایدر و همکاران (1996) و خوشبینی شایر و کارور (1985) بود. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار پیالاس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، امیدواری بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. خوشبینی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر معناداری نداشت. شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین امیدواری با خود رهبری معلمان تربیت بدنی داشت؛ همچنین شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین خوشبینی با خودرهبری معلمان تربیت بدنی نداشت.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد که امیدواری موجب افزایش خود رهبری معلمان تربیت بدنی میشود؛ اما خوشبینی تأثیری بر افزایش یا کاهش خودرهبری معلمان ندارد؛ همچنین امیدواری و خوشبینی با نقش تعدیلگری شخصیت فعال موجب افزایش خودرهبری معلمان شدند؛ بنابراین توجه به ایجاد و افزایش امیدواری به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی در معلمان تربیت بدنی میتواند منجر به خودرهبری آنها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه شود.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
محمد کشتی دار؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ مسعود دارابی؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
چکیده
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی رؤسا و معاونین اداره کل تربیتبدنی سازمان امور دانشجویی و کلیه رؤسا (86 نفر) و معاونین و کارشناسان ارشد ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (31 استان) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای شناسایی و انتخاب شدند. در بخش کیفی تجزیه و تحلیل به روش نظریه زمینهای (نظریه داده بنیاد) نظاممند (الگوی پارادایمی استراوس و کوربین، 1985) و در بخش کمی، پس از تدوین پرسشنامه محقق ساخته از یافتههای بخش کیفی و پس از تائید روایی سازه مبتنی بر تحلیل عامل تائیدی، به برازش مدل کمی استخراجشده مبتنی بر مدلیابی معادله ساختاری پرداخته شد.
یافتهها: بر پایه نتایج حاصل از پژوهش، ناکارآمدی نظام پاسخگویی در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مشهود است که در بخش عوامل علی، ناکارآمدی نظامها، جنبههای سازمانی، استقلال شغلی، جنبه پشتیبانی و حمایت، ناکارآمدیهای اجرایی، جنبههای مالی و عدم نهادینه بودن پاسخگویی؛ در بخش عوامل زمینهای، جنبههای فنی، انسانی و فرهنگی؛ در بخش عوامل مداخلهگر به شرایط ساختاری، زیرساختها و فرایند پاسخگویی ذکرشده و با تدوین راهبردهایی همچون راهبردهای سطح خرد، راهبردهای سطح میانی و راهبردهای سطح کلان، امید است بتوان به پیامدهایی همچون شفافسازی و رفع ابهام، بهبود عملکرد، افزایش ضریب اعتماد، تقویت انگیزه افراد، جلوگیری از اتلاف منابع و امکانات و اثربخشی اقدامات دستیافت.
نتیجهگیری: سازماندهی مجدد نظام اداری ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، توسعه پاسخگویی فردی و سازمانی، آموزش نیروی انسانی و شایستهسالاری در ادارهها، توسعه فرهنگ پاسخگویی در سازمان و توجه به زیرساختها و جنبههای مالی از جمله پیشنهادهای کاربردی تحقیق به شمار میرود.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
طیبه سادات زرگر؛ Steven Rynne
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی مبتنی بر مدیریت نیروی انسانی در دوران کرونا انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزری بود. و مشارکتکنندگان آن را صاحبنظران تشکیل میدادند که صورت هدفمند انتخاب شدند و بر مبنای اشباع نظری با 13 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی مبتنی بر مدیریت نیروی انسانی در دوران کرونا انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزری بود. و مشارکتکنندگان آن را صاحبنظران تشکیل میدادند که صورت هدفمند انتخاب شدند و بر مبنای اشباع نظری با 13 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته بود و جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی نتایج از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. سرانجام جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها: حاصل تحلیل دادههای گردآوری شده شناسایی 39 مفهوم و 13 مقوله تحت عنوان ماموریت سازمان، قوانین سازمانی، روحیه حمایتگری، نگرش مدیران، مهارتهای فردی، مهارتهای جمعی، رفتارهای مسئولانه، عزت و احترام، سرمایه انسانی، اطلاع رسانی، سبک زندگی سالم، نظم و انظباط، فرهنگ اجتماعی بود که در سه مقوله اصلی بهنامهای شاخصهای فرهنگی، رفتاری و سازمانی دستهبندی شدند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مدیران میتوانند با تمرکز بر فرایند مسئولیت پذیری باشگاه های ورزشی از هدررفت هزینهها جلوگیری کنند و باعث ارتقا عملکرد کارکنان و افزایش بهرهوری سازمان و اعتلای هر چه بیشتر ورزش شوند.کلیدواژهها: باشگاههای ورزشی، رفتار مسئولانه، مدیریت نیروی انسانی، مسئولیت اجتماعی، ویروس کرونا
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
مریم عرب زاده؛ علی زارعی؛ عباس خدایاری؛ محمد پورکیانی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسؤلین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقه ای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامههای پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین مدیران ذیربط میتوانند با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روانشناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر میشود.