%0 Journal Article %T تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعه‌شناختی برند شخصی معلمان تربیت‌بدنی ایران %J مدیریت منابع انسانی در ورزش %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2383-1499 %A کشتی دار, محمد %A رمضانی, فریبرز %A عظیم زاده, سید مرتضی %A میرزازاده, زهراسادات %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 10 %N 2 %P 307-326 %! تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعه‌شناختی برند شخصی معلمان تربیت‌بدنی ایران %K برند شخصی %K توانمندی‌های علمی %K معلمان تربیت بدنی %K مهارت‌های حرفه‌ای %R 10.22044/shm.2023.12656.2522 %X هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطح‌بندی ابعاد جامعه‌شناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیت‌بدنی ایران انجام شد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی به‌صورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید داده‌ها ابتدا ابعاد جامعه‌شناختی برند شخصی معلمان تربیت‌بدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدل‌سازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخص‌ها و همچنین، روش میک‌مَک برای سطح‌ بندی ابعاد جامعه‌شناختی استفاده گردید. یافته‌ها: داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندی‌های علمی در بنیادی‌ترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخص‌ها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافته‌ها، پرنفوذترین شاخصه‌ها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندی‌های علمی» و «مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی» معرفی شدند. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه ‌به ابعاد جامعه‌شناختی برند معلمان تربیت‌بدنی و شناخت سطوح  و قدرت نفوذ آن‌ها می‌تواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قوی‌تر و قابل‌اعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، می‌تواند تسهیل گردد. %U https://shm.shahroodut.ac.ir/article_2747_73f346b6aef51dd1eb092c7f0f4139e6.pdf