TY - JOUR ID - 2521 TI - طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی JO - مدیریت منابع انسانی در ورزش JA - SHM LA - fa SN - 2383-1499 AU - نودهی, محمد علی AU - یانپی, طیبه AD - استادیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاهمازندران، بابلسر، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 2 SP - 457 EP - 479 KW - فرصت‌ها تجاری KW - شایستگی اجتماعی KW - نیازسنجی KW - سرمایه‌گذاری مشترک KW - اشتغال‌زائی DO - 10.22044/shm.2022.11397.2410 N2 - هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیت‌بدنی بود. روش‌شناسی: بر اساس هدف کاربردی؛ در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل، خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی بودند. نمونه‌ پژوهش20 نفر شامل؛ مسئولین پارک علم و فناوری، اساتید علمی دانشکده تربیت‌بدنی، دانشجویان تربیت‌بدنی، دانشجویان دکتری تربیت‌بدنی و کارآفرین ورزشی، مدرس کسب‌وکار و عضو هیئت ارزیاب راهبردی شغلی، کارآفرین در صنعت ورزش، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، مسئولین اداره کل ورزش و جوانان و مدرس و مشاوره کارآفرینی تشکیل دادند. نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید و تا رسیدن به اشباع انجام و بعدازآن مصاحبه متوقف شد. در مرحله بعد کدهای استخراج‌شده در شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبری و پیامدها جاگذاری شده و با استفاده از کدگذاری انتخابی ارتباط بین عوامل انجام شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد، از طریق کدگذاری 128 مفهوم به دست آمد. که با طبقه‌بندی این مفاهیم 31 مقوله شکل گرفت. در عوامل علی (4 مقوله)، در عوامل زمینه‌ای (7 مقوله) در عوامل مداخله‌گر (7 مقوله)، در عوامل راهبردها و اقدامات ( 6 مقوله و در پیامد و نتایج (6 مقوله) به دست آمد.نتیجه‌گیری: با توجه اهمیت عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیت‌بدنی پیشنهاد می‌شود دوره‌هایی برای افزایش سطح کارآفرینی و آگاهی دانشجویان تربیت‌بدنی از کسب‌وکارهای حوزه ورزش ارائه دهند تا با شناخت کافی از شرایط صنعت ورزش بتوانند تفکرات کارآفرینانه خود را عملیاتی کنند. UR - https://shm.shahroodut.ac.ir/article_2521.html L1 - https://shm.shahroodut.ac.ir/article_2521_a33f1510b83acef61fe9d8ae5740f4fe.pdf ER -