پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
اسفندیار خسروی زاده؛ سارا عزیزی؛ زینب مندعلی زاده
چکیده
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود.
روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود.
روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین آنها 95 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی، پرسشنامه یادگیری سازمانی و پرسشنامه عملکرد سازمانی کارکنان استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری در بسته نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ضریب 65/0 بر عملکرد سازمانی کارکنان و با ضریب 81/0 بر یادگیری سازمانی؛ همچنین یادگیری سازمانی با ضریب 71/0 بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد (05/0≥P). بعلاوه، یادگیری سازمانی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی کارکنان بود.
نتیجهگیری : با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود که مسئولین سازمانهای مورد مطالعه اقدامات لازم به منظور ارتقای وضعیت ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان استخدام مناسب، پاداش و آموزش کارکنان انجام دهند که در نهایت می-تواند باعث بهبود یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی آنها شود.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
زین العابدین فلاح؛ عاطفه خدابخشی؛ طاهر بهلکه؛ امیر منتظری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 51 گویه شناسایی شده بهعنوان سازه مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس در نه مؤلفه شامل سیاستها و خط و مشی، برنامهریزی چندفرهنگی، توانمندسازی منابع انسانی، آموزش، انگیزش دانشآموزان، برنامهریزی درسی، آگاهی فرهنگی، مقابله با نژادپرستی و غنیسازی فرهنگی کلاس تربیتبدنی دستهبندی شدند که در مجموع 69/80 درصد از واریانس سازه را تبیین نمودند. آزمون مدل پژوهش نشان داد شاخصهای کلی برازش مدل اندازهگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد عوامل "برنامهریزی چندفرهنگی "،"برنامهریزی درسی " و "توانمندسازی منابع انسانی " و " آموزش " بیشترین تأثیر را بر استقرار مدیریت چندفرهنگی تربیت بدنی دارند.
نتیجهگیری: متصدیان برنامهریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی و کلاس تربیتبدنی در راستای سیاستهای کلان آموزشوپرورش داشته و بهمنظور توانمندسازی معلمان به آموزشهای ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آمادهسازی معلمان توجه بیشتر داشته باشند.
گزارش تحقیقاتی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناصر بای؛ هادی تقی زده؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)، ایمنی روانشناختی ادموندسن و لی (2014) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) جهت گردآوری دادههای پژوهش استفاده شدند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار بین رهبری معنوی و ایمنی روانشناختی بود (792/0=β، 680/35=t). همچنین بین رهبری معنوی و رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده گردید (315/0=β، 913/4=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی کارشناسان وجود دارد (552/0=β، 393/9=t). در نهایت نتایج نشان داد رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی، مثبت و معنیداری میباشد (581/0=β، 055/9=t).
نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد استفاده مدیران از شیوه رهبری معنوی میتواند موجب افزایش ادراک ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش گردد.
پژوهش های بنیادی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بود
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بود
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.
نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
جواد بنی حسن؛ زهراسادات میرزازاده؛ مهدی طالب پور؛ احمدرضا اصغرپورماسوله
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک از عدالت جنسیتی بر ادراک از عملکرد اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی سازمانی بود.
روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود و به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 890 نفر کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود که 278 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک از عدالت جنسیتی بر ادراک از عملکرد اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی سازمانی بود.
روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود و به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 890 نفر کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود که 278 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل پرسشنامه محققساخته عدالت جنسیتی، بهزیستی سازمانی واترمن (2008) و عملکرد اجتماعی سازمان هادیاننسب (1394) بود. برای روایی پرسشنامهها از نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ادراک از عدالت جنسیتی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان دارد. از طرفی بهزیستی سازمانی بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین اثر ادراک از عدالت جنسیتی بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی بهزیستی سازمانی، مثبت و معنادار بود.
نتیجهگیری: بسط عدالت جنسیتی توسط مدیران وزارت ورزش و جوانان، همراه با بهبود عملکرد اجتماعی خواهد بود و اگر زمینه توسعه بهزیستی سازمانی فراهم شود، به طور کلی شاهد بهبود عملکرد وزارت ورزش و جوانان خواهیم بود.
طرح پژوهشی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ابراهیم قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ سارا کشکر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی و اجرائی تشکیل-دادند که به موضوع پژوهش اشرافیت کامل داشتند و روش نمونهگیری هدفمند بود. مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به إشباع نظری ادامهیافت (21 مصاحبه با 19 نفر). یافتههای پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری در سه مرحلهی باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: در مجموع 46 عامل أثرگذار علّی در قالب چهار مقولهی فرعی (مؤلفه) و در دو مقولهی کلی (مفهوم)، نیروی انسانی متخصّص و عوامل مدیریتی-تسهیلاتی شناسائیشدند. همچنین 52 عامل أثرگذار زمینهای در قالب هفت مقولهی فرعی (مؤلفه) و در سه مقولهی کلی (مفهوم)، عوامل علمی-پژوهشی، عوامل محیطی و عوامل زمینهای فردی قرارگرفتند. در نهایت در گروه عوامل مداخلهگر در مجموع 24 عامل أثرگذار در قالب 4 مقولهی مداخلهگر (فرآیند، علّی، زمینهای و راهبردها) دستهبندیشدند. نتیجهگیری: ایجاد بسترهای لازم بخصوص تقویت حوزه علمی و پژوهشی و مفهومسازی دقیق استعداد و مدیریت استعداد، توجه به سایر ویژگیهای مؤثر فردی بخصوص ارزشهای اختصاصی، شخصیت اخلاقی و سبک زندگی، آمادهنمودن شرایط مناسب در محیط فرهنگی، سیاسی، قانونی، اقتصادی، ایجاد ساختارهای مناسب و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، تأمین مالی و تسهیلاتی و بهخصوص سرمایهگذاری روی مربیان و مدیران در کنار کنترل عوامل مداخلهگر، برای مدیریت استعداد فوتبال ایران، مؤثر و ضروری میباشند.