دانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622شناسایی عوامل فشار زای شغلی فردی و سازمانی معلمان تربیت بدنی استان کردستان و ارائه مدل859427910.22044/shm.2014.279FAسعید صادقی بروجردیدانشیار دانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521لاله رامینکارشناس ارشد مدیریت ورزشیحمیده حسامیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20140426هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل فشارزای شغلی(فردی و سازمانی) و تبیین مدل، معلمان تربیت بدنی استان کردستان بود . جامعه آماری کلیه معلمان ورزش استان کردستان(894 نفر) و با استفاده از جدول مورگان(269) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق اصلاح شده استرس شغلی اشپیل برگر بود. جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و تحلیل آن ها از آزمون های استنباطی،ضریب همبستگی پیرسون، فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی وتحلیل عاملی تأییدی و نرم افزارهایspss18 ولیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان ورزش با سابقه ی کاری کمتر،استرس بیشتری را نسبت به بقیه دریافت می کنند. زنان استرس بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند. میزان استرس درمعلمانی که تحصیلات بالاتر داشته اند بیشتر بود.سابقه کار، جنسیت و میزان تحصیلات با عوامل فشارزای شغلی سازمانی ارتباط معنی داری نداشت. مدل نهایی عوامل فشار زای شغلی (فردی و سازمانی) نشان داد که عوامل حساسیت و کیفیت کار، توسعۀ منابع، و مشارکت و همکاری به ترتیب دارای بیشترین اثر گذاری در ایجاد استرس بر معلمان ورزش هستند. بنابر این تصمیم گیران باید با مدنظر قرار دادن این نتایج سیاست هایی در جهت کاهش استرس و افزایش بهره وری معلمان ورزش اتخاذ نمایند.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_279_28a103530e9e0d808b0f0d53a5e57b47.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622مقایسه هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری، مدیران ادارات تربیت بدنی و سایر مدیران حوزه دانشجویی دانشگاه های تهران9510428010.22044/shm.2014.280FAسارا کشکراستادیار دانشگاه علامه طباطبائیحمید قاسمیاستادیار دانشگاه پیام نورریما مولانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش دانشگاه آزاد کرجJournal Article20140118هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری، مدیران ادارات تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه های شهر تهران .<br />روش شناسی تحقیق: این تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای شهر تهران مجموعا به تعداد20 نفر و همچنین مدیران حوزه معاونت دانشجویی دانشگاههای شهر تهران مجموعا 40 نقر بودند. نمونه گیری در این تحقیق به دلیل تعداد محدود جامعه مورد مطالعه به صورت کل شمار بود.. در این تحقیق به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و پرسشنامه استاندارد تصمیم گیری نیگرن استفاده شد.<br /> نتایج: میزان هوش هیجانی مدیران تربیت بدنی از مدیران غیر تربیت بدنی بالاتر بوده است ولی میان سبک تصمیم گیری آنها تفاوت معنا داری وجود نداشت. همچنین هوش هیجانی با سبک تصمیم گیری منطقی رابطه مثبت و با تصمیم گیری بر پایه شک و تردید رابطه معکوس داشت.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_280_4d4224c22f25ad199745ec774096e3fb.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622تعیین ارتباط بین روابط بین فردی با عملکرد مدیران ورزشی استان گیلان10511428110.22044/shm.2014.281FAجواد حسین پور نودهیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملیسید عماد حسینیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیمرتضی دوستیاستادیار دانشگاه مازندران0000-0001-6806-4535Journal Article20140125هدف:موقعیت شغلی مانیزبه شکلی چشمگیری تحت تاثیر روابط بین فردی ما قرار می گیرند. بطوریکه حدود 90 درصد شکست های شغلی،به دلیل ناتوایی فرد دربرقراری روابط بین فردی خوب اتفاق می افتد.همچنین، امروزه سازمان ها به دنبال کارکنانی هستندکه بتوانند در مشاغل خویش خوب عمل کنند؛زیراکه عملکردخوب، بهره وری سازمانی را افزایش می دهد.لذا هدف ازاین پژوهش تعیین ارتباط میان روابط بین فردی با عملکرد مدیران ورزشی استانگیلان است.<br />روش شناسی:جامعه آماری این تحقیق رامدیران اداره کل و روسا ونواب ادارات ورزش وجوان وروسا ونواب هیات های ورزشی استان گیلان شامل121نفرتشکیل می دهند.نمونه آماری بگونه تمام شماردر نظر گرفته شد که تعداد99پرسشنامه بطور کامل وصول گردید. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه روابط بین شخصی اسمیت وموسکا (2001) وپرسشنامه ارزیابی عملکرد تعدیل شده استفاده گردید.روایی پرسشنامه ها توسط10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی کشوربه تایید رسیدو پایایی درونی آنها ازروش آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0 و79/0بدست آمد.تحلیل داده ها نیزبا استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه استفاده شد.<br />یافته ها: براساس یافته های این پژوهش، بین روابط بین فردی باعملکرد مدیران ورزشی استان گیلان ارتباط مثبت ومعناداری وجود دارد.نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان دادکه بعدکلی روابط بین فردی در پیش بینی عملکرد مدیران معنی دارمی باشد.<br />نتایج:نتایج نشان دادکه مهارت درارتباطات بویژه روابط بین فردی درعملکرد موثردرکارنقش حیاتی ودارای اهمیت بسیار می باشد واگر به درستی به کارگرفته نشوند می توانند عملکردمدیران را با مشکلات عدیده ای روبرو سازد.لذاپیشنهاد می شود مدیران برای بالابردن وبهبودروابط بین فردی خود از تکنیک های ارتباطات اثربخش بین فردی بهره بگیرند.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_281_903aaccfa14535baa8379027b47fe8a5.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622بررسی ارتباط هوش سازمانی با یادگیری سازمانی در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی11512428210.22044/shm.2014.282FAزهرا سادات میرزا زادهاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدیاسر صفاردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140210چکیده:<br />هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. <br />روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001)، (92/0=α) انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، و دو رشتهای نقطهای، کلوموگروف اسمیرنوف، و رگرسیون دو متغیره) استفاده شد.<br />یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش سازمانی و ابعاد آن (بینش استراتژی، چشمانداز مشترک، اتحاد و توافق، جرات و شهامت، کاربرد دانش و فشار عملکرد، میل به تغییر) با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شاخص هوش سازمانی، 69% از واریانس شاخص یادگیری سازمانی را تبیین کرد. <br />نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که توسعه ابعاد هوش سازمانی در سازمان ها قدرت یادگیری سازمانی را افزایش خواهد داد.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_282_19038927a679a5c9e3adc8a97870d3c0.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622پیش بینی جوسازمانی نوآورانه بر اساس عدالت و حمایت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان شهر مشهد12513528310.22044/shm.2014.283FAنازنین راسخاستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیحسن مظفریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضاJournal Article20140422هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر عدالت و حمایت سازمانی بر جوسازمانی نوآورانه کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر مشهد است. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی، که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان شهر مشهد(57 نفر) است، که نمونه آماری به صورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی آیزنبرگ(1986) (84/=00 α)، پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)(96/0= α) و پرسشنامه استاندارد جو سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر(1978)(81/ =0 α) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامهها از متخصصان مدیریت علوم ورزشی بهره گرفته شده است. دادههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها : نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی نشان داد که بین حمایت و عدالت سازمانی و ابعاد آن با جوسازمانی نوآورانه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین مشخص شد که حمایت و عدالت سازمانی توان پیش بینی مثبت و معنیدار جوسازمانی نوآورانه را دارا هستند. نتیجه گیری: مدیران سازمانها با برقراری عدالت و حمایت سازمانی، می توانند موجب بروز رفتارهای خلاقانه و مبتکرانه در سازمان شوند.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_283_9f42e02a656b14b62708bd5385896216.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622ارتباط نگرش شغلی با سلامت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان13714628410.22044/shm.2014.284FAمحمد جوادی پوراستادیار دانشگاه تهرانعلی پارساجودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیJournal Article20140309چکیده <br />هدف: هدف این تحقیق بررسی ارتباط نگرش شغلی با سلامت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان است. <br /> روششناسی: روش این پژوهش از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، همه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به تعداد 161 نفر بودند که نمونه آماری بر اساس جدول کرجسای و مورگان به تعداد 118 نفر، به صورت تصادفی هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه های سلامت سازمانی هوی و فلدمن (1996)، و سنجش نگرش شغلی عظیمی و همکاران (1390)، میباشد. روایی پرسشنامه ها توسط 10 نفر از متخصصان امر تایید و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامة نگرش شغلی و سازمانی کارکنان 92 درصد و برای پرسشنامة سلامت سازمانی 86 درصد محاسبه گردید. از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمونهای کلموگروف - اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. <br />یافته ها: نتایج تحقیق نشان دادند؛ بین همه مولفههای نگرش شغلی با سلامت سازمانی، همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و مولفه عوامل سازمانی و محیطی به تنهایی در حدود 2/29 درصد از تغییرات سلامت سازمانی را تبیین میکند. <br />نتیجهگیری: بهبود در نگرش شغلی کارکنان میتواند به بهبود سلامت سازمانی و ﺗﻮازن مناسب در زﻧﺪﮔﻲ ﺷـﻐﻠﻲ و ﺧـﺎﻧﻮادﮔﻲ کارکنان منجر شود، که البته تاثیر این عوامل میتواند در بخشهای مختلف اداری و افراد با تحصیلات متفاوت، دارای شدت و ضعف باشد.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_284_a26b73df4e3961b7f7295e58a2d24c40.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمدیریت منابع انسانی در ورزش2383-14991220140622رابطه سرمایه اجتماعی و بهره وری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی14715628510.22044/shm.2014.285FAخسرو خضرپورکارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجردمحمد مازیاریکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیهرضا صابونچیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجردJournal Article20140524هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود.<br />روش شناسی: روش تحقیق از نوعی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با مدرک حداقل دیپلم (110=N) تشکیل میدادند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 85 نفر به عنوان نمونه آماری مشخص شدند. ابزار جمع آوری دادهها، دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی با 20 سوال و پرسشنامه بهرهوری با 42 سوال بود. روایی پرسشنامهها به شکل صوری و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0و 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد.<br />یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با بهرهوری (367/0 =r ، 001/0=p )، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی با بهرهوری (449/0 =r ، 001/0=p ) و بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با بهرهوری (347/0 =r ، 001/0=p ) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی 1/23 درصد از واریانس بهرهوری را پیشبینی میکنند (03/15=F؛000/0=p). <br />نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به منظور افزایش بهرهوری کارکنان، توجه به سرمایه اجتماعی اجتناب ناپذیر است.https://shm.shahroodut.ac.ir/article_285_d3e799f5b585435b0009d6ef45936589.pdf