زین العابدین فلاح؛ فریده بهشتی؛ محمد بهشتی؛ محمد حسین رضوانی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق، مقایسه وضع موجود و مطلوب فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی (مورد مطالعه استان گلستان) بود. روش شناسی: روش تحقیق علّی- مقایسه ای بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه نخبگان و کارشناسان دخیل در امر ورزش در بخش دولتی و خصوصی استان گلستان که فارغ التحصیل علوم ورزشی باشند (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق، مقایسه وضع موجود و مطلوب فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی (مورد مطالعه استان گلستان) بود. روش شناسی: روش تحقیق علّی- مقایسه ای بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه نخبگان و کارشناسان دخیل در امر ورزش در بخش دولتی و خصوصی استان گلستان که فارغ التحصیل علوم ورزشی باشند (اساتید دانشگاه، معلمین ورزش، کارشناسان ادارات ورزش و جوانان و مربیان فعال ورزشی) بودند(420=N). نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد (200=n). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اصلاح شده فرصت های موثر بر اشتغال برومند (1390) استفاده شد که روایی آن توسط اساتید ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0/87به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان دادند که بین وضع موجود و مطلوب تاثیر تمام فرصت های شغلی (آموزشی، خدماتی، مرتبط با تندرستی، مربیگری و رسانه ای) در اشتغال فارغ التحصیلان علوم ورزشی از دیدگاه آزمودنی ها تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: تفاوت بین وضع موجود و مطلوب تاثیر فرصت های شغلی در اشتغال فارغ التحصیلان نشان می دهد که در حال حاضر از تمام این فرصت ها برای اشتغال فارغ التحصیلان علوم ورزشی کمتر استفاده شده است و با برنامه ریزی و توجه ویژه می توان از آن ها حداکثر استفاده را برای اشتغال و کارآفرینی در بخش ورزش انجام داد.
مهدی صائم؛ محمد حسین رضوانی؛ رضا شیخ
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. برای ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامه ای شامل 20 سئوال استفاده شد که 4 سئوال مرتبط با هوش راهبردی یا فراشناختی، 6 سئوال مرتبط با هوش دانشی یا شناختی، 4 سئوال مرتبط با هوش انگیزشی و 6 سئوال در رابطه با هوش رفتاری بود. در حوزه علم تصمیم گیری، هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی بر اساس تکنیک تاپسیس فازی به عنوان یکی از تکنیک های چند معیاره مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها : بر اساس نتایج تحقیق مدیران تربیت بدنی دانشگاه های فنی و حرفه ای بر اساس ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی در قالب مقیاس کلامی – فازی مورد سنجش و طبق تکنیک تاپسیس فازی مورد رتبه بندی قرار گرفتند به طوری که مدیران دانشگاه های زنجان (دخترانه)، تبریز (پسرانه) و اصفهان (پسرانه) در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت در میزان هوش فرهنگی افراد، پیشنهاد می شود که ابتدا میزان هوش فرهنگی مورد سنجش قرار گیرد تا پس از شناخت نقاط ضعف و قوت مدیران، نسبت به دوره های آموزشی متناسب اقدام شود.