حمیده شریعتی؛ مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمینژاد؛ انوشیروان کاظم نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی شهرستانها بود که تعداد آنها 50 نفر و به صورت تمام شمار انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و از روشهای آماری مبتنی برکیفی سازی استفاده شد. در بخش روایی سازه از تحلیل عاملی، روایی صوری با استفاده از متخصصان و برای روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده گردید.یافتهها: میانگین دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب88/0 و 92/0 بودند و ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخص سازگاری داخلی برابر 77/0بود نتایج نشان داد که روایی و پایایی پرسش نامه در حد قابل قبول بوده است. در نهایت دوازده راهبرد استخراج و راهبردها به برنامههای عملیاتی خرد شدند. نتایج نشان داد که ورزش دانشآموزی استان گلستان در منطقه تهاجمی قرار دارد. نتیجهگیری: توجه به اولویتبندی رشتههای ورزشی، تمرکز بیشتر بر رشتههای موفق و مورد علاقه دانشآموزان، داناییمحور کردن و دانشبنیان کردن ورزش دانشآموزی، ساماندهی نظام مسابقات، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ورزش واستفاده از پتانسیلهای حمایتی، شش راهبرد اولویت دار در تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. در نتیجه راهبردها باید بیشتر در جهت توسعه و گسترش فعالیتها در این منطقة راهبردی باشند.