Abstract

Objective: The purpose of this work was to identify and prioritize the competency criteria of managers and sports spaces.  
Methodology: The research was a descriptive-analytical one and was conducted through survey. According to the sampling table of Morgan, 169 individuals were considered as the statistical sample.
The measurement tool was a researcher-made questionnaire. Using the experts’ opinions, the validity and reliability of the questionnaire were studied and the verified exploratory and confirmatory factor analysis was used to evaluate the construct validity, and the Friedman's rank test was used to prioritize the identified criteria.
Results: The results obtained showed that job motivation, as one of the sub-components of the personality traits factor, had the most factor load (0.71), and also the ability to plan, monitor, and evaluate the factor in the management of sports facilities (0/79) as well as the knowledge of administrative affairs in the sport management factor (0/81), and finally, knowledge of technical affairs of the sport building factor had the most factor load (0.70).
Conclusion: The use of the research results and prioritization can be useful in selecting and evaluating the managers based on their competency. The managers of places and sports spaces that have the necessary competencies can play an important role in the success of the sport and promote the development of the people's attitude to sport as well as the development of health and social health.

Keywords

اسدی، نوید؛ سجادی، سیدنصرالله؛ گودرزی، محمود و مرادی، آرام. (1394). تبیین شایستگی‌های مدیران رویدادهای ورزشی. مدیریت ورزشی، 7(2)، 174-159.
انیسی، محمد علی. (1390). مسئولیت مدنی مدیران باشگاه‌های ورزشی. ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­رﯾﺰی در ﻓﻮﺗﺒﺎل ﭘﺎﯾﻪ، تهران.
بجانی، ابوالفضل؛ شهلائی، جواد؛ کشکر، سارا و غفوری، فرزاد. (1397). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی مدیران سازمان­های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(2)، 275-263.
بنیان، عباس و کاشف، مجید. (1393). وظایف حقوقی سرپرستان و مربیان در اردوهای ورزشی. نشر آموزش تربیت‌بدنی، 3، 52-53.
بهلکه، طاهره. (1384). بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای خصوصی سرپوشیدۀ شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم. (1388). شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها. تدبیر، 206، 14-19.
رمضانی­نژاد، رحیم؛ بنار، نوشین و محبوبه، سورانی. (1394). بررسی شایستگی‌های شغلی مدیران باشگاه‌های ورزشی اصفهان. مطالعات مدیریت ورزشی، 32، 147-168.
زرگر پور، حمید. (1378). الگوی آموزشی مدیریت در ایران. تازه‌های مدیریت، 15، 31-38.
سلیمی، مهدی؛ علوی، سید فرشید و سلیمانی، محبوبه. (1397). ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان­های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6(1)، 49-35.
شفیعی، شهرام؛ کهندل، مهدی؛ منتظرعلیه، مهدی و رادی­نیا، غلام­رضا. (1393). شناسایی، وزن‌دهی و اولویت‌بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد باشگاه‌های ورزشی. دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 3(1)، 98-83.
صالحی صدقیانی، جمشید و قرائی پور، رضا. (1384). ارزیابی شایستگی‌های مدیران به روش بازخورد 360 درجه. مدیریت صنعتی، 9، 73-91.
قاسمی، حمید؛ هنری، حبیب؛ رضایی صوفی، مرتضی و مؤمنی­فر، فهیمه. (1393). طراحی الگوی شایستگی­های محوری برای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13(26)، 23-1.
قره­خانی، حمید. (1389). وظایف و مسئولیت‌های حقوقی و قانونی معلمان و مربیان ورزش، تهران: نشر رشد آموزش تربیت‌بدنی.
کرمی، مرتضی. (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. ماهنامه تدبیر، 179، 27-49.
نوبخت رمضانی، زهرا؛ عطاری، الهام و صادقی، ناهید. (1392). نقش‌های مدیریتی برای ارزیابی مدیران فدراسیون­های ورزشی در ایران. مدیریت توسعه و تحول، 14، 61-69.
همتی­نژاد، مهرعلی. (1380). تدوین نظام نظارت و ارزیابی برای برنامه‌های تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور. پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
Ball, J. (2008). Leadership competencies of university recreational directors in Wisconsin. Sport Management, 32(1), 3-10.
Bucur, I. (2013). Managerial core competencies as predictors of managerial performance, on different levels of management. Procedia-social and behavioral sciences, 78, 365-369.
Horch, H. D., & Schütte, N. (2003). Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations. Managing leisure, 8(2), 70-84.
Hurd, A. R. (2005). Competency Development for Entry Level Public Parks and Recreation Professionals. Journal of Park & Recreation Administration, 23(3).
Koontz, H. (1993). Management. 1st Ed., Mc Grow-Hill, Loth,
Morgeson, F. P., Campion, M. A., & Levashina, J. (2009). Why don't you just show me? Performance interviews for skill‐based promotions. International Journal of Selection and Assessment, 17(2), 203-218.
Schlesinger, T., Studer, F., & Nagel, S. (2016). The relationship between competencies acquired through Swiss academic sports science courses and the job requirements. European journal of sport science, 16(1), 115-127.
Whisenand, P. M., & Rush, G. E. (1988). Supervising Police Personnel: Back to the Basics. London: Prentice-Hall.
Yu, M., & Xiao, D. (2015). Research on the Human Resource Management Mode based on Competency Model. International Conference on Informatization in Education, Management and Business (IEMB 2015), Guangzhou. China.
Zopiatis, H. M. (2010). Is it art or science? Chef's competencies for success. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 459-467.