Abstract

Objective: The purpose of this work was to identify and pioritize the performance evaluation indices of football coaches and players of the Iranian national teams.
Methodology: This work was conducted in two parts using a mixed methodology. In addition to a systematic review using the 360-degree feedback technique, the evaluation resources were selected to identify the performance evaluation indices. The participants included the football coaches, athletes, university professors, retired athletes, referees, media persons, and fans. The sampling method of this work was purposive. In this work, in addition to identify the indices, they were prioritized by the experts using the Analytical Hierarchy Process (AHP) technique. The instrument used was an AHP questionnaire whose data was entered into the software for a pairwise comparison of the indices.
Results: The results obtained showed that the five categories of "technical features", "personality features", "moral and behavioral features", "psychological and communication features", and "managerial features" were the indices of the performance evaluation of the coaches in the Iranian national football teams. Also for a national football player, the performance evaluation indices included the three categories "technical features", "moral and behavioral features", and "personality features".
Conclusion: The results of this work introduced new indicators, compared with the previous works. It seems that the 360-degree feedback approach in selection of the evaluatoris capable of distinguishing the results obtained from those obtained in similar studies. In addition to the practical recommendations for each index, the researchers recommend to research about the football player performance evaluation.

Keywords

بازرگان، عباس. (۱۳۸۱). ارزشیابی آموزشی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
پیمانفر، محمد حسن. (۱۳۹۰). موانع پیشروی پیاده‌سازی مؤثر استراتژی‌ها در نظام ورزش ایران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، چاپ‌نشده، دانشگاه خوارزمی، تهران.
جلیلیان، غلامرضا. (۱۳۸۳). توصیف وضعیت باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب. رساله دکتری، چاپ‌نشده، دانشگاه تربیت ‌معلم(خوارزمی)، تهران.
رمضانی نژاد، رحیم؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ قلی زاده، محمد حسن؛ رمضانیان، محمد رحیم و حسینی کشتان، میثاق. (۱۳۹۶). تأثیر تغییر مربیان بر عملکرد باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش، ۴(۲)، ۲۸۷.
حمیدی، مهرزاد؛ معماری، ژاله و حمیدی، محسن. (۱۳۹۰). ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور ارائه مقیاس اندازه‌گیری. پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، ۲، ۴۹-۶۸.
دهقان قهفرخی، امین. (۱۳۸۹). ارزیابی عملکرد مربیان تیم‌های ملی والیبال با استفاده از روش بازخورد ۳۶۰ درجه. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
رابینز، استیفن پی و دیسنزو، دیوید ای. (۱۹۹۸). مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی، محمد رفیعی، بهروز اسراری، ۱۳۹۴، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات پژوهش‌های فرهنگی.
رمضانی نژاد، رحیم؛ رضایی، مرتضی؛ خسروی، آذر و ملائی، مینا. (۱۳۹۲). مقایسه شاخص‌های ارزیابی عملکرد مربیان باشگاهی از دیدگاه کارشناسان، ورزشکاران و مربیان. نشریه مدیریت ورزشی، ۵(۲)، ۱۹۱ـ۲۱۴.
روحانی، میثم؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ طالب‌پور، مهدی و بنار، نوشین. (۱۳۹۲). بررسی شاخص‌های ارزیابی عملکرد مربیان باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، ۲(۲)، ۴۸-۳۵.
صاحبکاران، محمد علی؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ شوندی، نادر؛ صادقی، منیژه و ریحانی، محمد. (۱۳۹۵). شاخص‌های ارزیابی عملکرد مربیان زن والیبال ایران. پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، ۸(۱)، ۱۰۴-۸۹.
طالب‌پور، مهدی؛ شجیع، کیانوش؛ کشتی‌دار، محمد و علی زائی یوسف آبادی، عمر. (۱۳۹۷). تدوین مدل اندازه‌گیری آسیب‌های رفتاری مربیان لیگ برتر فوتبال ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۵(۱۹)، ۹۳-۷۹.
طالب‌پور، مهدی و کشتی‌دار، محمد. (۱۳۸۴). طراحی مدل نظارت و ارزیابی تربیت ‌بدنی و ورزش فوق‌ برنامه دانشگاه‌ها. مطالعات مدیریت ورزشی، ۳(۲۴)، ۱۳ـ۳۲.
قدسی پور، سید حسن. (۱۳۸۴).  فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
مرکز مطالعات و پژوهش و ارزیابی آموزشی. (۱۳۸۵). ماکرو برای ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۰ بر اساس معیارهای خاص. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
همتی‌نژاد، مهر علی و رمضانی‌نژاد، رحیم. (۱۳۸۷). نظارت و ارزشیابی در تربیت ‌بدنی و ورزش. چاپ اول، آمل: انتشارات شمال پایدار.
عبدی، شهرام؛ زنگی آبادی، مصطفی و طالب پور، مهدی. (۱۳۹۵). تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزش گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش، ۳(۲)، ۱۲۱-۱۳۶.
Barber, H., & Eckrich, J. (1998). Methods and criteria employed in the evaluation of intercollegiate coaches. Journal of Sport Management, 12(4), 301-322.
Bradley, S. (2001). Performance appraisal of sports coaches: A New Zealand analysis. New Zealand Journal of Employment Relations, 26(2), 235-242.
Brettle, A., Maden‐Jenkins, M., Anderson, L., McNally, R., Pratchett, T., Tancock, J., ... & Webb, A. (2011). Evaluating clinical librarian services: a systematic review. Health Information & Libraries Journal28(1), 3-22.
Brown, T., Farrell, K. A., & Zorn, T. (2007). Performance measurement & matching: The market for football coaches. Quarterly Journal of Business and Economics, 46(1), 21-35.
Garrett, M. (2008). Preparing the successful coach. 1st ed., Canada: Jones & Bartlett.
Gillham, A. D. (2009). Going beyond Won-Loss Record to Identify Competent Coaches: Development of the Coaching Success Questionnaire-2. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
Gucciardi, D., & Gordon, S. (2009). Construing the athlete and exerciser: research and applied perspectives from personal construct psychology. Journal of Applied Sport Psychology, 21(1), 17–33.
Kuga, D. J. (1993). Evaluating High School Coaches—Perceptions of Coaches and Student Athletes. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 64(6), 84-87.
Lemyre, F., Trudel, P., & Durand-Bush, N. (2007). How youth-sport coaches learn to coach. The sport psychologist, 21(2), 191-209.
MacLean, J. C., & Chelladurai, P. (1995). Dimensions of coaching performance: Development of a scale. Journal of Sport Management, 9(2), 194-207.
Mallett, C., & Côté, J. (2006). Beyond winning and losing: Guidelines for evaluating high performance coaches. The Sport Psychologist, 20(2), 213-221.
McFarland, A. (2001). 360-degree feedback: Should this corporate assessment tool be used in interscholastic sport. Report, Descriptive, Western Michigan University.
Murphy, K. R, & Cleveland, J. N. (1991). Performance appraisal: An organizational perspective. 3th ed., Boston: Allyn and Bacon.
Parker, M. (1999). Appraisal of Athletic stuff in Concordia system. Lincoln, Nebraska. University of Nebraska.
Peng, Y., & Mingming, L. (2010). Evaluation Index System on Performance Management of University High-Level Wushu Team Based on the AHP. In Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & Management.
Puschack, B. (2006). The interpersonal side of coaching: Exploring emotional competencies and coach perspectives in the workplace. Dissertation of Faculty of the school of human service professions: Widener University.
Qader, M. A., Zaidan, B. B., Zaidan, A. A., Ali, S. K., Kamaluddin, M. A., & Radzi, W. B. (2017). A methodology for football player’s selection problem based on multi-measurements criteria analysis. Measurement, 111, 38-50.
Santos, S., Mesquita, I., Graça, A., & Rosado, A. (2010). Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. Journal of sports science & medicine, 9(1), 62-70.
Sieghartsleitner, R. G., Zuber, C., Zibung, M. R., & Conzelmann, A. (2018). Prognostic validity of a subjective coach assessment and motor performance tests for talent selection in football: science boosts coaches’ eye!
Stone, R. J., (1998). Human resource management. 3th ed. Australia: John Wiley & Sons.