Abstract

Summary
One of the most important facts involved in the success of any organization is how human resources behave, especially the behavior of the managers inside and outside the organization. In fact, every manager who enters an organization should think that s/he has entered a competition, and thus it is necessary to be aware of all its rules and regulations and follow them during the competition. The managers are required to be aware of the strategic thinking with the spirit of teamwork and synergy, strengthen behavior, and transform the organization into a transformative and strategic organization. In this work, the analysis of the paradigmatic model of the strategic behavior of the Iranian sports managers is carried out. The present work will show that the behavior of the managers is based on their managerial knowledge, beliefs, and thoughts, and the researcher intends to provide a solution for the managerial processes according to the strategic barriers.
Introduction
In order to gain a competitive advantage, the sports organizations are trying to select the managers who can identify the strategic threats and barriers of the strategic behavior, and make decisions in line with the goals of the organization using the features of the strategic thinking, resources, and facilities of the organization in the conditions of uncertainty. In the present work, we intend to design a strategic behavior model for the Iranian sports managers.
 Methodology and Approach
In order to achieve this goal, the qualitative methodology and research method of the data foundation theory was used, and in terms of purpose, it was in the category of the applied research. The research population included the elites in the field of physical education in the university sports (including the senior managers of the physical education departments of the universities and the managers and experts of the general directorate of physical education), and the subjects were sampled theoretically by the snowball’s method. The data collection tool was the semi-structured interviews, and the data from the interviews was coded and analyzed in a contextual method.
Results and Conclusions
The achievements were identified in the form of sixdimensions of the paradigm model including the factors (12 categories), main causes (6 categories), strategy (6 categories), background factors (4 categories), consequences (8 categories), and intervention factors (6 categories). It seems that the managers can eliminate many strategic bottlenecks of the sports organizations by institutionalizing strategic thinking and making decisions based on the strategic behavior.

Keywords

اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس وشاهد محمدی، الهام. (1395). رابطه بین عارضه‌های سازمانی و کیفیت زندگی کاری با اثر بخشی مدیریت سازمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 28ـ42..
استراس، انسلم و کوربین، جولیت. (1393). کتاب اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه­ها. ترجمه بیوک محمدی.چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پیمان­فر، محمد حسین؛ الهی، علیرضا و حمیدی، مهرزاد. (1391). موانع زیر بنایی نظام ورزش کشور در اجرای برنامه‌های راهبردی. فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 1(3)، 155-145.
تابلی، حمید و ریحانی یساولی، عبدالله. (۱۳۹۴). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﺪﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪه ﺗﯿﭗﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ در راﺑطه ﺑﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﯽ   ﻣﺪﯾﺮان و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺿﺪ ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ. مجله دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه خراسان شمالی، 7(1)، 209-217.
جلالی  فراهانی، مجید و فریدونی، مسعود. (1395). ارائه مدل تبیین رابطه فرایندهای مدیریت دانش با تفکر استراتژیک. مدیریت ورزشی، 35، 861-874.
حاجیها، زهره و آریان مفرد، امیر. (۱۳۹۰). راﺑﻄﻪ رﻓﺘﺎر ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺪﻳﺮان ارﺷﺪ ﻣﺎﻟﻲ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ‌ها. پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، 2(8)، 161ـ185.
درویش، حسن و شمس، مرضیه. (1396). بررسی تاثیر رفتار سیاسی بر آوای کارکنان. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی. 8(25)، 122ـ132.
صباغ ملاحسینی، ایمان. (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین رفتار سیاسی کارکنان و خلاقیت در سازمان. سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران، پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی و نوآوری.
قربانی، محمود و قاسم‌زاده، محمد باقر. (1395). بررسی رابطه بین ابعاد تفکر استراتژیک مدیران و میزان آمادگی برای تحول سازمانی در فرودگاه‌های استان خراسان رضوی. آینده پژوهشی مدیریت، 27(1)، 17-29.
کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل و شهرسبز، مجتبی. (1395). تحلیل رگرسیونی هوش سیاسی و رفتار سیاسی مدیران اداراه کل ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی استان فارس. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 9(1). 23-30.
گودرزی، محمود؛ نظری، رسول و احسانی، محمد. (1391). ارائه مدل معادلات ساختاری اثر مهارت‌های ارتباطی بر مهارت‌های مدیریتی مدیران ورزش. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(1)، 11-20.
ﻟﻴﺎﻟﺴﺘﺎﻧﻲ اﺻﻞ، ﻣﻴﺮﻓﻴﺾ؛ ﻗﺎﻟﻴﺒﺎف، ﺣﺴﻦ و سرابی نوبخت، سمیرا. (۱۳۸۹). ﺑررﺳﻲ اﺛﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺮ رﻳﺴﻚ‌ﭘﺬﻳﺮی، ﺑﻴﺶ اﻃﻤﻴﻨﺎﻧﻲ و رﻓﺘﺎر ﺗﻮده‌وار ﻣﺪﻳﺮان ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان. فصلنامه بورس اوراق بهادار، 3(12)، 25ـ41.
محمد کاظمی، رضا و امیدی، یاور. (1390). کارآفرینی ورزشی: رویکردی نوظهور در کارآفرینی و مدیریت ورزشی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1(2). 69-86.
 مقیمی، محمد؛ زالی، محمد رضا و. مرزبان، شیرمراد. (1393). بررسی رفتارکارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)، 123-144.
نظری، رسول. (1395). مدل مهارت‌های روانی، ویژگی‌های شخصیتی و تفکر راهبردی مدیران ورزش. روانشناسی ورزش، 1(2)، 75-84.  
نظری، رسول؛ طباطبایی، محمد و کریمیان، جهانگیر. (1396). تحلیل موانع عملیلتی شدن برنامه راهبردی ورزش استان اصفهان بر اساس مدل فرچون. نشریه مدیریت ورزشی، 9(1)، 112-99.
نظری، رسول و مختاری، مریم. (1397). ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاه‏های حرفه‏ای فوتبال براساس ارزش ویژه‏ی برند از دیدگاه مشتریان. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 106-117.
واشقانی، اﻣﻴﺮ. (1378). ارﺗﺒﺎط ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎ ﺗﻮاﻧﻤندﺳـﺎزی ﻛﺎرﻛﻨـﺎن وزارت ﻛﺸﻮر ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮ راﺑﻴﻨﺰ. ﭘﺎﻳﺎن‌ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ‌ارشد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺑﺮوﺟﺮد. 
Chou, D. C. (2018). Applying design thinking method to social entrepreneurship project. Computer Standards & Interfaces, 55, 73-79.
Clarke, A., Lewis, D., Cole, I., & Ringrose, L. (2005). A strategic approach to developing e‐learning capability for healthcare. Health Information & Libraries Journal, 22(1), 33-41.
Elbanna, S. (2018). The constructive aspect of political behavior in strategic decision-making: The role of diversity. European Management Journal, 36(5), 616-626.
Mair, J. (2002). Entrepreneurial behavior in a large traditional firm: exploring key drivers. research paper no. 466, IESE, University of Navarra, Barcelona.
Nazari, R. (2017). The Impact of Mental Skills on Management Skills and Selecting Management Models on Sports Managers. International Journal of Sport Culture and Science, 5(3), 124-133.
Omoregie, P. O., Tetteh-Opai, A. T. & Obajimi, G. A. (2015). Impact of transformation leadership style on managerial effectiveness in sports intitutions in Ghana. Journal of Occupational and Organisational psychology, 14(1). 188-197.
Salehi, H. O. S. H. Y. A. R., Mohammadi, F. O. A. D., & Mohammadi, H. E. S. A. M. (2014). Relationship between management skills and customer experience management. Indian Journal of Science and Research, 7(1), 626-634.
Shao, Z. (2019). Interaction effect of strategic leadership behaviors and organizational culture on IS-Business strategic alignment and Enterprise Systems assimilation. International Journal of Information Management, 44, 96-108.
Vecchiato, R. (2019). Scenario planning, cognition, and strategic investment decisions in a turbulent environment. Long Range Planning, 52(5), 101865.
Vieira, V. A., Perin, M. G., & Sampaio, C. H. (2018). The moderating effect of managers' leadership behavior on salespeople's self-efficacy. Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 150-162.
Wesselink, R., Blok, V., & Ringersma, J. (2017). Pro-environmental behaviour in the workplace and the role of managers and organisation. Journal of Cleaner Production, 168, 1679-1687.