Abstract

Summary
In the last decade, the most common form of sports business in the community has been provided by the recreational and sports clubs, which cover a wide variety of services in both the health and professional sports. However, despite the government support policies, only 10% of small businesses have been successful, and the main problems are marketing (40.2 %) and human resource management (15.3 %).
Introduction
Entrepreneurship faces failure and decline regardless of the human motivating factors and establishment of efficient performance management systems. Reviewing the research works carried out to identify the barriers and failures of the country's sports businesses shows that creating a powerful bridge between the three categories of creative product, valuable resources, and product presentation strategies is one of the most important strategies for the business success. Therefore, the purpose of the present research work is modeling the entrepreneurial process in terms of a high-performance system: mediating role of job empowerment.
Methodology and Approach
The present work was an exploratory mix method study. The qualitative population consisted of 23 people of entrepreneurship professors, business owners, sports business launchers, and managers of owners of the private sport organizations in the Golestan province with snowball sampling, quantitative population consisting of 250 managers, owners, and human resources of sports clubs with a minimum of 5 years of work experience that were selected by a purposeful sampling. The research tools were the corrected version of the high-performance system management of Chin tasi (2007), Badger's (2017) empowerment questionnaire, and researcher-made questionnaire of sport entrepreneurship that was set to a 5-point Likert scale (1: very low to 5: very high). After confirmation of the contextual and visual validity of the questioner, the internal reliability was confirmed by the experts using the Cronbach's alpha method (α = 0.76). Finally, after insurance of good fit index of the model based on the Fornell and Larker triple indices, the data obtained was analyzed using the partial least squares technique (Smart PLS (and the SPSS software.
Results and Conclusions
The values for the coefficient of economic indicators and the comparative indicators showed that the research model had a good brush. Therefore, in the next step, the structural equation paths of the research work were examined. The results obtained from the factor analysis showed that the direct effects of the HRM system on sport entrepreneurship and staff empowerment were significant. Therefore, the club managers could by deploying high-performance systems in terms of job training, efficient feedback, and career development alongside with staff empowerment develop and improve new sports business opportunities.

Keywords

آزموده­مقدم، زهرا؛ کلاته سیفری، معصومه؛ فرزام، فرزان و شیرخدایی، میثم. (1395). تبیین رابطه کارآفرینی مستقل بر هوشمندی رقابتی مدیران باشگاه­های بدنسازی استان تهران. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 6(12)، 17-31. 
احمدپور داریانی، محمود. (1396). شناسایی عوامل موفقیت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط. مدیریت تحول و بهبود، 10(1)، 1-20.
باباشاهی، جبار؛ غلامشاهی، ابراهیم و افخمی، مهدی. (1392). تأثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی. توسعه کارآفرینی، 6(3)، 87-104.
بالوندی، علی­حیدر و زردشتیان، شیرین. (1398). اثر شیوه­های مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در کارشناسان ادارات ورزش و جوانان. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6(2)، 221-239.
ثانی، مصطفی؛ حاجی انزهایی، زهرا و اشرف گنجویی، فریده. (1397). تأثیر توانمندی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 41-55.
حبیبی، آرش و عدن­ور، مریم. (1396). مدل­یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی (آموزش کاربردی نرم­افزار Lisrel). چاپ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا و باقرصاد، وجیهه. (1396). عوامل اکوسیستم کارآفرینانه ایران بر مبنای مدل آینزبرگ. توسعه کارآفرینی، 10(1)، 100-120.
رحیمی، امیر و علیدوست قهفرخی، ابراهیم. (1397). شناسایی میزان تأثیر بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد و ارتقاء عملکرد بنگاه­های کوچک و متوسط ورزشی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6(23)، 23-31.
رضوی، محمد جواد و طالب­پور، مهدی. (1397). تبیین نقش راهبردهای مؤثر بر توسعه منابع انسانی، میزان کارآفرینی سازمانی و توسعه سازمانی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6(20)، 67-79.
ریزوندی، آیه؛ تجاری، فرشاد و اسمعیلی، محمدرضا. (1396). آزمون مدل ساختاری عملکرد مدیران باشگاه­های ورزشی بر مبنای بازاریابی کارآفرینانه. پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، 63-74. 
رمضانی­نژاد، رحیم؛ احمدی، فاطمه و برومند، محمدرضا. (1397). اکوسیستم کارآفرینی: رویکردی جدید برای توسعه کارآفرینی در ورزش. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 29-33.
زیویار، فرزاد؛ فراهانی، ابوالفضل و کشاورز، لقمان. (1396). شناسایی موانع ساختاری کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 5(51)، 187-205.
سپهوند، رضا و مغوئی­نژاد، مهدیه. (1396). تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی با نقش واسطه­ای رفتار شهروندی. مدیریت بهبود و تحول، 5(7)، 4-17. 
شرفی، وحید؛ ملکی، مرتضی؛ زارعی، عظیم و فیض، داوود. (1396). نقش کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر اکوسیستم بازاریابی بین­المللی. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، 9(3)، 125-148.
شریفی­فر، فریده و محمدیان، فریده. (1396). عوامل درون سازمان اثرگذار بر کارآفرینی سازمان­های ورزشی: یک فرا تحلیل. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 7(14)، 53-64.
عامری، میرحسن؛ محمدی، میترا و صیادی، محمدامین. (1395). بررسی رابطه بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی اداره کل ورزش و جوانان ایلام. پژوهش­های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 8(2)، 95-108.
فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان و فردوسی، محمدحسن. (1393). طراحی الگوی توانمندسازی روانشناختی مبتنی بر رابطه ساختار و فرهنگ سازمانی نوآورانه در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 2(7)، 87-97.
فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمس‌الدین. (1395). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنها. مدیریت توسعه و تحول، 25، 17-26.
کلانی، امین؛ اسکندری، عیسی و محمدی، امیر مسعود. (1395). نقش ابعاد کارآفرینی بر عملکرد مدیران ادارات ورزش و جوانان. مطالعات مدیریت ورزشی، 36، 209-233. 
مرادزاده، عبدالباسط؛ قاسمی، محمد؛ سالارزهی، حبیب؛ یعقوبی، نور محمد و بذرافشان، جواد. (1397). اولویت­بندی پیشران توسعه اکوتوریسم کارآفرینانه با رویکرد توانمندسازی اجتماع‌محور. توسعه کارآفرینی، 11(1)، 161-179.
میرزاییان، زینب؛ مهدی­پور، عبدالرحمن و ازمشا، طاهره. (1396). ارائه مدل کارآفرینی استراتژیک برای دست­یابی به مزیت رقابتی در هیئت­های ورزشی استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی، 45، 175-190.
نظری، رسول و علی­پناهیان، نوش­آفرین. (1396). ارائه مدل ساختاری ارتقا توانمندسازی و اثربخشی سرمایه انسانی از طریق تفویض اختیار در سازمان­های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 3(1)، 33-45.
نظری، رسول؛ قره، محمدعلی و اسداللهی، شیوا. (1398). ارائه مدل ارتباط بین خلاقیت مدیران و مدیریت ارتباط با مشتری و نقش آن بر وفاداری مشتری باشگاه­های ورزشی اصفهان. پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 7(4)، 37-44.
هادوی، فریده؛ طالب­پور، مهدی؛ فراهانی، ابوالفضل و نخعی نیازی، اعظم. (1397). بررسی ارتباط بین ابعاد کارآفرینی سازمانی و هوش سازمانی در راستای شناسایی فرصت­های سازمانی بر مبنای تکنیک دیماتل فازی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28)، 25-44.
Ángeles, M. S., & Domingo, R. (2011). Human resource management and corporate entrepreneurship. International Journal of Manpower, 32(1), 6-13.
Arena, M., G. Azzone, and I. Bengo. )2015(. Performance measurement for Social enterprises.
VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 26(2), 649–672.
Azimi Delarestaqi, A., Razavi, S. M. H., & Boroumand, M. R. (2017). Identifying the Consequences of Strategic Entrepreneurship in Sports Business. Annals of Applied Sport Science, 5(3), 79-85.
Al-Asoufi, B. B., & Akhorshaideh, A. H. O. (2017). The impact of employee empowerment on the success of organizational change: a study in privatized enterprises in Jordan. Journal of Public Administration and Governance, 7(1), 87-101.
Dabic, M., Ortiz-De-Urbina-Criado, M., & Romero-Martınez, A. M. (2018). Human resource management in entrepreneurial firms: a literature review. International Journal of Manpower, 32(1), 14-33.
Daniel, M., & Mensah, I. (2019). Entrepreneurial leadership and performance of female-owned small and medium-sized enterprises in Ghana. International journal of entrepreneurship and small business, 32(2), 24-39.
Gupta, V. K., & Wales, W. J. (2017). Assessing organisational performance within entrepreneurial orientation research: where have we been and where can we go from here? The Journal of Entrepreneurship, 26(1), 51-76.
Malakshah, A. K. (2017). The effect of education and human resources management on entrepreneurship industry. International Academic Journal of Business Management, 4(2), 19-26.
Mamabolo, A., & Myres, K. (2020). Performance Measurement in Emerging Market Social Enterprises using a Balanced Scorecard. Journal of Social Entrepreneurship, 11(1), 65-87.
Messersmith, J. G., & Wales, W. J. (2013). Entrepreneurial orientation and performance in young firms: The role of human resource management. International Small Business Journal, 31(2), 115-136.
Nwafor, I. A., & Udensi, L. O. (2015). Entrepreneurship education, skills acquisition and practices for sustainable development in Nigeria: issues and challenges. Sustainable Development in Nigeria: Strategic and Innovative Options, LAP LAMBERT Academic Publishing, Deutschland, 65-88.
Ogamba, I. K. (2019). Millennials empowerment: youth entrepreneurship for sustainable development. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development. 15(3), 267-278.
Rose, N. M., & Vincent, N. M. (2019). Top management demographics and performance: An empirical investigation of Kenyan State Corporations. International Journal of Business Administration, 10(1), 45-64.
Tasi. C. J. (2007). High performance work system and organization performance. The international journal of human resource management, 17(6), 1512-1530. https://doi.org/10.1080/09585190600878121.
Ulutaş, M. (2018). The effect of empowerment on employees’job satisfaction: a research on konya industrial zone. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 589-600