Abstract

Summary
Through the qualitative research that uses the grounded theory and the Glaser approach (1992), this work identifies the marketing capabilities of the human resources in the Iran’s Football clubs. Analysis of the data collected from 15 interviews shows that the human resource marketing capabilities consist of the managers, players and coaches, staff and logistics, celebrities and pioneers, and club leaders marketing capabilities. Thus, by utilizing these capabilities, the clubs can improve their marketing and revenue conditions.
Introduction
Undoubtedly, manpower is the most important factor in the production, and plays a key role in providing services and can be said to be the most important asset of an organization. On the other hand, all the ways of earning money in organizations in general, and football clubs in particular, go beyond the context of the marketing activities that are the responsibility of the human resources. Therefore, the research works on the human resource capabilities such as the marketing capabilities is very important. Much research work has been done on the importance of manpower in the financial and marketing performance such as Odumeru and Hesanmi (2013), Baker et al. (2016), and Vorhies et al. (2009). Thus, the aim of this work was to identify the marketing and earning capabilities of the human resources in the Iran’s Football Premier League clubs and designing a model.
Methodology and Approach
This was a qualitative research that used the grounded theory and the Glaser approach (1992). The population included all the club managers and sport management faculty members who were selected by the theoretical and snowball sampling. In order to collect the data, interviews by open-ended questions were used.
Results and Conclusions
The data collected from 15 interviews was coded and analyzed by the grounded theory. In total, from the analysis of the interview data and the background of the research, 426 open codes were obtained. After extracting the same codes, 134 distinct codes were obtained, and in the axial coding step, 21 codes were obtained. In the next step, the axial codes were categorized into five groups of selected codes from human resource marketing capability consisting of the manager marketing capabilities, player and coach marketing capabilities, staff and logistics marketing capabilities, celebrities and pioneers marketing capabilities, and club leader marketing capabilities. The final model based on the connections between these five groups of the human resource marketing capabilities was designed in a circle in which the manager marketing capabilities were placed at the center and the other capabilities in the circle environment. The proposed model can be used as a tool in order to identify the human resource marketing capabilities in the soccer clubs; and by utilizing these capabilities, it helped marketing and earning. On the other hand, by planning and organizing these capabilities and developing them in a logical and principled way, it helped the financial independence of the clubs and solved the problems in this field

Keywords

احسانی، محمد. (1383). الگوهای جدید بازاریابی در ورزش. خلاصه مقالات اولین سمینار ملی بازاریابی و مدیریت ورزش، شیراز.
آزادان، مهدی؛ عسکریان، فریبا و رمضانی نژاد، رحیم. (1391). بررسی راه‌کارهای جذب اسپانسرها در فوتبال حرفه‌ای ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 13، 123- 136.
الهی، علیرضا. (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
امیری، مجتبی و نوروزی سید حسینی، رسول. (1394). درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش. چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خادم‌لو، علیرضا؛ طالب‌پور، مهدی؛ کشتی‌دار، محمد و ساعتچیان، وحید. (1398). تدوین مدل نظری راهبردها و پیامدهای به‌کارگیری منابع انسانی شایسته در ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های سراسر کشور (نظریه زمینه‌ای). نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش. 7(1)،  205-185.
خبیری، محمد. (1383). مقایسه وضعیت باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال با معیارهای یوفا و باشگاه‌های منتخب از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، امارات و ترکیه. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
حسینی، ابوالحسن؛ تبسمی، امیر و دادفر، زهرا. (1396). بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی. نشریه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 29، 155–171.
حمیدی زاده، محمد رضا و خیرخواه عسکر آباد، محمد رضا. (1391). بررسی تأثیر قابلیت‌های مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران. فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 4(8)، 30ـ45.
جلایی، سید عبدالمجید؛ بخشنده، حسین؛ اسمعیلی، محسن و رسولی، مهدی. (1397). نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، 48، 17-34.
دانایی‌فرد، حسـن، الوانی، مهدی و آذر، عادل. (1383). روش‌شناسی پـژوهش کیفـی در مدیریت: رویکردی جامع. چاپ اول، تهران: صفار اشراقی، 130-132.
دوستی، مرتضی. (1395). شناسایی و رتبه‌بندی موانع و عوامل توسعه باشگاه‌های فوتبال منتخب استان مازندران. پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 23، 219-236.
رضایی دولت‌آبادی، حسین و خائف الهی، احمد علی. (1385). مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب‌ وکار با توجه به قابلیت‌های بازاریابی در صنایع شیمیایی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 10(1)، 131ـ161.
رسولی، مهدی. (1393). طراحی مدل مدیریت استراتژیک برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران. رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی.
زهره‌وندیان، کریم؛ کوزه‌چیان، هاشم؛ احسانی، محمد و امیری، مجتبی. (1397). مدل شناسایی محدودیت‌ها و موانع پیش روی قابلیت‌های بازاریابی باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر. مطالعات مدیریت ورزشی، 48، 131-152.
عصار، محمد تقی. (1395). بررسی رابطه مهارت‌های مدیریتی با افزایش بهره‌وری منابع انسانی (مورد مطالعه، پلیس آگاهی تهران بزرگ). فصلنامه پژوهش‌های دانش انتظامی، 18(72)، 125-141.
قدیم‌ آبادی، حمیده. (1396). پیاده‌سازی سیستم هوش تجاری با بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد حوزه منابع انسانی (مطالعه موردی سازمان بنادر و دریانوردی). نشریه صنعت حمل ‌و نقل دریایی، 3(2)، 41-47.
طریقی، رسول؛ حمیدی، مهرزاد و رجبی، حسین. (1393). طراحی الگوی بازاریابی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی. نشریه پژوهش در ورزش دانشگاهی، 2(5)، 15-30.
لطفی یامچی، خدیجه؛ کلاته سیفری، معصومه و حسینی، الهه. (1396). مدل ساختاری تأثیر مدیریت استعداد بر بهره‌وری نیروی انسانی و نوآوری در سازمان‌های ورزشی (مورد مطالعه: اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی). نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(1)، 35ـ48.
نادری‌نسب، مهدی. (1389). طراحی برنامه استراتژیک فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
Baker, B.  J., McDonald, H., & Funk, D. C. (2016). The uniqueness of sport: Testing against marketing’s empirical laws. Sport Management Review, 19(4), 378–390.
 Berument, H., Ceylan, N. B., & Gozpinar, E. (2006). Performance of soccer on the stock market: Evidence from Turkey. The Social Science Journal, 43(4), 695-699.
Cadogan, J. W., Hooley, G. J., Douglas, S. P., Matear, S., & Greenley, G. (2002). Measuring marketing capabilities: A cross-national study. In Joint ANZMAC/EMAC symposium Marketing Networks in a Global Marketplace. Perth, Australia, December (pp. 1-8).
Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51-64.
Ceren, V., & Arigil, P. (2011). Brand equity in team sports. Copenhagen: Copenhagen Business School.
David, W., Chin, H. O., & Victor, K. (2002). Strategic Human Resource Management and Organizational Performance in Singapore. Compensation and Benefits Review, 34(4), 33-42.
Dobson, S., & Goddard, J. (2001). The Economics of Football. First Published, Landon: CAMBRIDGE University Press.
Janer, I. A., & Sureda, N. A. (2014). Marketing Mix during financial crisis: A case study of gyms and sport clubs in Balearic Islands, Degree's Programme in Sciences of Business and Economics, Halmstad University:  1-51
Merrilees, B., Rundle-Thiele, S., & Lye, A. (2011). Marketing capabilities: Antecedents and implications forB2B SME performance. Journal of Industrial Marketing Management, 40(3), 368-375.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909–920.
Odumeru, J. A., & Hesanmi, O. A. (2013). The Effects of Human Resources Development on Financial Performance of OrganizationsAsian Business Review, 2(1), 19-23.
Pits, B. G., & Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Technology, Morgantown.
Richelieu, A., Pawlowski, T., & Breuer, C. (2011). Football brand management: minor league vs. champions league. Journal of sponsorship, 4(2), 178-189.
Ross S. D. (2007). Segmenting Sport Fans Using Brand Associations: A Cluster Analysis. Sport Marketing Quarterly, 16(1), 15-24.
Silva, T. D., Almeida, T. S., & DaSilva, R. C. (2015). Politics and sports finance in Brazil: An analysis about the national system for sport and leisure. International Journal of Research in Humanities and Social Studies, 2(7), 68-74.
Tansel, A. T. (2010). The Effect of Human Resource Marketing and Manufacturing Performance on Financial Performance. Journal of Global Strategic Management, 7, 112-128.
Vijande, L. S., Perez, M. J. S., Gutierrez, T. J. A., & Rodriguez, N. G. (2012). Marketing Capabilities Development in Small and Medium Enterprises: Implications for Performance. Journal of CENTRUM Cathedra, 5(1), 24-42.
Vorhies, D. W., & Morgan, N. A. (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing, 69(1), 80–94.
Yoon, Y., & Kang, W. (2005). Validation of Marketing Performance Model for Service Industries in Korea. Services Marketing Quarterly, 26(4), 57-76.