مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
یعقوب بدری آذرین؛ فاطمه عبدوی؛ فهیمه کلانتری
چکیده
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ورزشی؛ مسئولین داوطلبی و جامعه شناسی ورزشی بود. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. نتایج نشان داد شرایط علی شامل انگیزههای سازمانی و انگیزههای شخصی، عوامل زمینهای شامل بسترهای اجتماعی، فردی و مدیریتی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری و عامل استراتژیها شامل ترویج قدرشناسی و انتخاب و پیامدها شامل بهبود عملکرد، مدیریت منابع و بازتاب اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. نتیجه گیری:بازگشت سرمایه اجتماعی، طیف گستردهای از منابع برای داوطلب در کار داوطلبانه خود و همچنین سایر جنبههای زندگی آنها فراهم میکند و پیامد حاصل از آن باعث توسعه فرهنگ داوطلبی در ورزش کشور میگردد. بازگشت سرمایه اجتماعی، رویهای دوسویه دارد. از یکسو طیف گستردهای از منافع برای داوطلب در کار و سایر جنبههای زندگی فراهم، از سوی دیگر غفلت از پیامدهای منفی آن اثرات ناگهانی خروج از نقش آینده فرد را متزلزل میسازد. از اینرو پیشنهاد می-گردد مسئولین امر علاوه بر جنبههای مثبت داوطلبی برای سازمان و فرد، زمینه مدیریت داوطلبی در ایران را پایهریزی کرده تا سرمایه حاصل از آن علاوه بر اعتلای زندگی فرد، در نهایت به جامعه بازگشته و در فرهنگ اجتماعی متبلور شود.