مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سلمان صدیق؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ محمدحسن قلی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به تعداد قابل کفایت براساس اشباع نظری برآورد و به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری شد (24 نفر و 108 نسخه). ابزار پژوهش شامل رونوشت مطالعه کتابخانهای و چارچوب مصاحبه اکتشافی بود. روایی ابزار ابتدا براساس تعیین اعتبار علمی و حقوقی افراد و اسناد کنترل شد سپس از نظر متخصصان برای بررسی روایی محتوایی و صوری استفاده گردید. علاوه براین ضریب توافق بین مصححان کدگذاری محاسبه شد. جهت تحلیل یافتههای پژوهش از روشهای تحلیل و طراحی چارچوب مبتنی بر کدگذاری مفهومی استفاده گردید.یافتهها: 187 مولفه شناسایی شده در 5 سطح، 9 منظر و 31 بُعد دستهبندی شدند که شامل؛ سطح محیط و اکوسیستم (محیط ملی و بین المللی)، سطح نقش و بازیگران (ارکان و راهبری)، سطح پشتیبانی و ساختار (فرایندها و منابع)، سطح تعامل و مشارکت (سطوح ورزش و بخشهای صنعت) و سطح پیامد و توسعه (کارکردها و پایدارسازی) میباشد. روابط کلی بین متغیرها در مدل ترسیم گردیده است.نتیجهگیری: براساس چارچوب میتوان گفت توسعه صنعت ورزش از اصول مدیریت سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن جهتگیری مسیر راهبردی توسعه را در مدل تعیین میکند تا مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.